سایز متن   /

نیروهای حزب دمکرات کردستان به سراغ نیروهای ارتش عراق در مقرهایی که به اردگاه مخمور مشرف بودند و گروهک پ.ک.ک آنها را در طی توافق به ارتش عراق تحویل داده بود، رفتند، اکثر فرماندهان این نیروی ارتش عراق در اربیل ساکن هستند و از خودروها و خانه‌های گران قیمت برخوردار هستند، این جملات بخشی از اظهارات غازی فیصل مسئول روابط تشکیلات اتحادیه میهنی کردستان در «قرچوخ» هستند

به گزارش کوردپاریز به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، غازی فیصل مسئول روابط اتحادیه میهنی کردستان در قرچوخ منطقه مخمور و مسئول نیروهای فدائیان اتحادیه میهنی کردستان در منطقه مخمور و ارتفاعات قرچوخ جزئیات درگیریهای میان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه را به شرح زیر برای رسانه خبری دراو تعریف کرد:

در دامنه منطقه کوهستانی قرچوخ چندین نیروی نظامی مستقر هستند از جمله ارتش عراق، پیشمرگه‌های حزب دمکرات کردستان، نیروهای گروهک پ.ک.ک، جنگجویان داعش، نیروی‌های اتحادیه میهنی کردستان که تنش و درگیری در این مناطق به طور مداوم وجود دارد و به علت تهدید داعش مقر نیروهای پ. ک.ک در این مناطق در پشت اردوگاه مخمور به منظور محافظت از جان ساکنین اردوگاه واقع شده است.

در هنگام وقوع درگیریها در اردوگاه مخمور نیروهای پ. ک.ک عقب نشینی کردند و به  ارتفاعات قندیل رفتند و تنها ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن از این نیروها از ترس جنگجویان داعش در اطراف اردوگاه باقی ماندند اما در دو سال گذشته ارتش ترکیه تعداد ۱۵ بار با پهباد و هواپیمای جنگی به این اردوگاه حمله کرده است هر بار هم افراد غیر نظامی شهید شده‌اند نیروهای پ. ک.ک با توجه با اینکه با ما روابط دوستانه دارند به نزد ما آمدند و از ما نظرخواهی کردند ما نیز در پاسخ اعلام کردیم که ما رسما تحت نظارت دولت عراق هستیم شما هم با دولت فدرال عراق در این باره صحبت کنید آنها نیز همین کار را کردند و با مسئولین دولت عراق گفتگو کردند مسئولان عراقی  در پاسخ به آنها اعلام کردند که شما اطراف اردوگاه مخمور را به ما بسپارید ما هم در عوض از طریق زمینی شما را از خطرات داعش درامان می‌داریم وهم  از شما در برابر حملات پهبادی ارتش ترکیه محافظت می‌کنیم.

پ. ک.ک از قبل با ارتش عراق توافق کرده بود که شمال و جنوب و غرب اردوگاه مخمور را به ارتش عراق تحویل دهد و بخش غربی این اردوگاه را درکوهستان قرچوخ باقی گذاشتند که در آنجا سه پایگاه داشتند اما در چند روز گذشته باز هم مورد حملات پهبادی ارتش ترکیه قرار گرفتند برای بار دوم این نیروها از ما نظرخواهی کردند ما هم دوباره به آنها اعلام کردیم که با دولت عراق در این باره صحبت کنند دولت عراق نیز درپاسخ به آنها اعلام کرده بود که باید بخش شرقی اردوگاه را نیز به ارتش عراق تحویل دهند پ. ک.ک برای انجام کار دو شرط تعیین کرد:

 – از عدم انجام حملات پهبادی ارتش ترکیه اطمینان حاصل کنند.

– عدم ورود نیروهای حزب دمکرات کردستان به  سه مقر روبروی این اردوگاه آن هم به این دلیل که آنها با این حزب روابط خوبی ندارند.

ارتش عراق این دو شرط را پذیرفت و رسما این مناطق را نیز در ارتفاعات قرچوخ از نیروهای پ. ک.ک تحویل گرفت اما این اقدام با واکنش برادران حزب دمکرات روبرو شد و آنها را دچار نگرانی کرد چون این منطقه یک منطقه استراتژیک و مشرف به اردوگاه مخمور و ناحیه مخمور است.

حزب دمکرات نپذیرفت که نیروی مشترکی در این منطقه حضور داشته باشد چون در این منطقه تیپ هشتاد حزب دمکرات کردستان مستقر است که شامل دو یگان ۱۴-۱۸ می باشندهمراه با نیروهای مرزبانی  از همه رده‌های نظامی که درجات خود را از نیروهای ائتلاف دریافت کرده‌اند.

به دلیل آنکه حزب دمکرات کردستان در این مناطق و منطقه نینوا با احزاب سنی روابط خوبی دارد اکثر پستهای اداری مخمور و این مناطق از جمله فرماندار و رئیس پلیس و معاون استاندار نینوا به این حزب تعلق دارد فرمانده اکثر نیروهای متعلق به ارتش عراق در اربیل هستند و از اتومبیلهای ضدگلوله و خانه‌های گران قیمتی برخوردار هستند آنها تلاش بسیاری کردند که پارتی از طریق این پستها این سه نقطه اردوگاه مخمور را تحویل بگیرد اما ارتش عراق اعلام کرد که ما به طور قانونی به اینجا آمده‌ایم.

هنگام وقوع درگیری

غازی فیصل جزئیات وقوع این درگیریها را به شرح زیر اعلام می‌کند:

 پس از آنکه تلاشها برای تخلیه این سه مقر پ. ک.ک در مخمور به نتیجه نرسیدند نیروهای یگان حزب دمکرات کردستان به نزد مواضع نیروهای ارتش عراق که پ. ک.ک آنها را تحویل داده بود، رفتند و با نظامیان ارتش عراق گفتگو کردند بعد از سلام احوالپرسی فرمانده نیروهای فرمانده یگان حزب دمکرات کردستان از آنها پرسیده بود که چرا در آنجا مستقر هستند؟ و باید از آنجا بروند نظامیان عراقی در پاسخ اعلام کردند که ما لشکر و فرمانده لشکر و فرمانده هنگ داریم ما مامور هستیم و معذور بهتر است با فرماندهان ما صحبت کنید.

 نیروهای حزب دمکرات هر روز با فرماندهان ارتش عراق با هم همکاری دارند و از انجام پروسه اتاق مشترک که عضو آن هستند برخوردار هستند از این رو نیروهای ارتش عراقی اعلام کرده بودند ما نمی‌توانیم این مقرها را ترک کنیم در مقابل نیروهای حزب دمکرات نیز با قدرت به سوی آنها اسلحه نشانه گرفتند و چند نفر از ارتش عراق را خلع سلاح کردند که این امر باعث بروز درگیری درمیان آنها و در نتیجه باعث کشته شدن دو تن از نیروهای ارتش عراق و زخمی شدن ۶ تن دیگر شد، همچنین دو نفر نیروهای پیشمرگه نیز کشته و ۸ نفر دیگر مجروح شدند.

پس از این درگیری که مدت کمی به طول انجامید دو طرف دست از درگیری برداشتند اما دولت بغداد و حشدالشعبی بسیار عصبانی شدند نیروی بزرگی از حشدالشعبی خود را به مخمور رساند و به نیروهای حزب دمکرات کردستان هشدار دادند که آنجا را ترک کنند خوب شد که نیروهای حزب دمکرات نیز مقاومت نکردند و آنجا را ترک کردند و به ارتش عراق تحویل دادند در حال حاضر نیروهای حزب دمکرات کردستان این مقرها را ترک کردند و به ارتش عراق تحویل داده اند.

این مقرها در ارتفاعات کوه قرچوخ واقع شده‌اند و حدود ۸۰۰ متر از اردوگاه مخمور و ۵۰۰ متر از مقرهای حزب دمکرات فاصله دارند.

از زمان عقب نشینی نیروهای پیشمرگه در ۱۶ اکتبر نیروهای حشدالشعبی به این مناطق راه پبدا نکرده‌اند اکنون در این مناطق حضور پیدا کردند و در حال وضعیت منطقه به حالت عادی برگشته است بیانیه‌ای که وزارت پیشمرگه در این باره منتشر کرد مقداری دو پهلو است چون از کشته شدگان دو طرف به عنوان شهید یاد کرده است، در حال حاضر این اردوگاه به طور کامل تحت اختیار ارتش عراق است و از آن زمان هیچگونه حمله‌ای از سوی ارتش ترکیه انجام نگرفته است.

در این نقاطی که ارتش عراق مستقر بوده است فقط سربازان این ارتش حضور داشته‌اند و فکر نمی‌کردند که نیروهای پیشمرگه به آنان حمله کنند.

پ. ک.ک مایل نبود که نیروهای حزب دمکرات در این مناطق مستقر شوند و بر آنها نظارت کنند اگر این نیروها مستقر می‌شدند، به طور کامل بر اردوگاه مخمور نظارت داشت از این رو پ. ک.ک به نیروهای حزب دمکرات کردستان مظنون هستند که عامل حملات پهبادی ارتش ترکیه باشند.

ما شاهد این درگیری بودیم نیروهای پیشمرگه برنامه‌ریزی شده همراه با نیروی زیادی به سراغ نیروهای ارتش عراق رفتند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی