سایز متن   /

 

سریال «سوران» توانست تصویر دروغینی که کومله و دمکرات از انقلابیون بومی کردستان ساخته بودند، نابود کند و واکنش منفی سران کومله را به همراه داشت.

به گزارش کوردپاریز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میزگرد بررسی سریال «سوران» با حضور بهروز افخمی فیلمساز، محمد رحمانی تاریخ‌پژوه، کیانوش گلزارراغب نویسنده کتاب «عصر‌های کریسکان» و مجتبی فرآورده تهیه‌کننده اثر در شبکه یک برگزار شد و هر از یک مهمانان درباره این سریال نکاتی را گفتند.

فرآورده در پاسخ به این سوال که داستان و ایده‌هایی که منجر به ساخت آثار فاخر، جذاب، ماندگار و دوست‌داشتنی می‌شود، کم نداریم، برای ساخت این سریال چه مراحلی سپری شد، گفت: بعد از اینکه قرار شد از کتاب‌های نشر حوزه هنری اقتباس صورت گیرد، کارگروهی در سازمان سینمایی سوره ایجاد شد، تا ببینیم کدام کتاب‌ها قابلیت اقتباس دارد.

تهیه‌کننده «سوران» ادامه داد: موقعی که با نویسنده برای اقتباس از کتاب صحبت کردیم، ابتدا از او خواستیم خلاصه‌ای یک صفحه‌ای برای ۱۳ قسمت بنویسد. یعنی در بخش‌های مختلف پیوند‌هایمان را قطع نکردیم. این‌گونه نبود نویسنده، کارگروه و سایر بخش‌ها برای خودشان کار کنند.

کیانوش گلزارراغب درباره اقتباس ادبی کتابش گفت: زمانی که اولین کتابم «شنام» منتشر شد، پیشنهاداتی درباره اقتباس داشتم و فیلمنامه‌هایی نوشته شد. همیشه سعی کردم برای بحث اقتباس با نگاه همکاری وارد شوم. یعنی توقع نداشته باشم، نقطه به نقطه کتابم ساخته شود. چون بجز کتاب منابع دیگری از تاریخ وجود دارد.

در ادامه نادر کیانی از مبارزان دوران انقلاب که در مقطعی به اسارت گروهک کومله درآمد، درباره سریال «سوران» توضیح داد: این سریال تنها درام تاریخی و قهرمانانه نیست، بلکه صدای پیش‌مرگان کرد مسلمانی است، که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا الان به مبارزه با ضد انقلاب‌ها برخاستند. صدای مجاهدت‌ها و رشادت‌های رزمندگان بومی کردستان است. صدای نسلی است که سال‌هاست ضدانقلاب‌ها سعی کردند، از آن‌ها چهره خائن و مزدور نشان دهند. سریال «سوران» به حق توانست تصویر دروغینی که کومله و دمکرات از انقلابیون بومی کردستان ساخته بودند، نابود کند.

کیانی خاطرنشان کرد: جنایات گروهک‌های تجزیه‌طلب کرد بسیار بیشتر از آن چیزی بود، که در این سریال دیدیم. البته انعکاس گوشه‌ای این جنایات صدای کومله و دمکرات را درآورد. واکنش منفی سران کومله به «سوران» نشان می‌دهد، که این سریال موفق عمل کرده است.

کیانوش گلزارراغب درباره نادر کیانی و مدتی که او جزو اعضای این گروهک تروریستی بود، توضیح داد: آقای کیانی تاحدودی خودسرانه در سال ۱۳۸۰ وارد اقلیم کردستان می‌شود. ابتدا ۶ ماه به اردوگاه دمکرات نفوذ می‌کند، که اوایلش به او مشکوک می‌شوند و اخراجش می‌کنند؛ ولی سرسختانه تلاش می‌کند و به مدت ۷ سال وارد اردوگاه کومله می‌شود. او در نهایت مسئول کل پذیرش سازمان می‌شود و تمام ورودی‌ها و افرادی می‌خواهند جذب شوند، آقای کیانی جذب می‌کند. از همان سال ابتدایی بهترین و ریزترین جزئیات سازمان را به نیرو‌های انقلابی منتقل می‌کند.

به گفته نویسنده کتاب «عصر‌های کریسکان»، حتی ایشان همان زمان لو می‌رود و دستگیر می‌شود و او را به زندان اقلیم کردستان که داعشی‌ها در آنجا نگهداری می‌شدند، می‌فرستند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی