سایز متن   /

به گزارش العربی الجدید: این نخستین بار نیست که «مظلوم عبدی»، فرمانده نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) در معرض ترور قرار می‌گیرد؛ وی یکی از مهم‌ترین افراد تحت تعقیب آنکارا به شمار می‌رود که قسد را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند و از طریق هدف قرار دادن فرماندهان این گروه در تلاش برای رفع خطر آن است.

«فرهاد شامی»، رئیس مرکز اطلاع رسانی قسد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فرمانده این گروهِ مورد حمایت ائتلاف بین المللی تحت رهبری امریکا روز جمعه هنگام حمله به فرودگاه بین المللی سلیمانیه در شمال عراق در آنجا به همراه نظامیان امریکایی حضور داشته است.

مظلوم عبدی که در میان نیروهای قسد معروف به «ژنرال» است یکی از برجسته‌ترین عناصر تحت تعقیب آنکارا است که قسد را امتداد گروه تروریستی پ.ک.ک می‌داند؛ گروهی که بسیاری از کشورها آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده است.

نام واقعی مظلوم عبدی «فرهاد عبدی شاهین» است که در منطقه عین کوبانی (کوبانی) در حومه شمالی حلب در سال ۱۹۶۷ میلادی به دنیا آمده و در دانشگاه حلب در رشته مهندسی تحصیل کرده است اما برخی منابع کُرد سوریه اعلام کرده‌اند که وی تحصیلات دانشگاهی خود را پایان نرسانده است.

به گفته منابع آگاه، عبدی عضو پ.ک.ک در سوریه بوده و چندین بار به همین خاطر توسط دستگاه‌های امنیتی سوریه زندانی شده است، وی ارتباط نزدیکی با «عبدالله اوجالان»، سرکرده زندانی پ ک ک در ترکیه دارد، عبدی در نتیجه فشارهای نظامی آنکارا ناچار به ترک سوریه شد و پس از مشارکت در چندین عملیات در داخل ترکیه به اروپا سفر کرد و تا سال ۲۰۰۳ در آنجا ماند سپس به میان عناصر پ.ک.ک در کوه‌های قندیل در مرزهای مشترک عراق، ترکیه و ایران بازگشت.

عبدی پس از ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی به همراه عناصر پ.ک.ک به خصوص اتباع سوری برای تاسیس یگان‌های «مدافع خلق کُرد» تلاش کرد که بر مناطق دارای اکثریت کُرد شمال سوریه تسلط یافت و این یگان‌ها به شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک (شاخه سوری پ.ک.ک) تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا نیروهای «قسد» را ائتلاف گروه‌های عرب، ترکمان و آشوری و به خصوص کُرد تاسیس کرد و عبدی فرماندهی این گروه را برعهده گرفت؛ گروهی که پس از جنگ‌های طولانی و پیچیده با داعش در سال ۲۰۱۹ میلادی موفق به تسلط بر همه مناطق شمال شرقی سوریه شد و به خصوص پس از دریافت حمایت قابل توجه از ائتلاف بین المللی به قدرتی غیر قابل انکار در صحنه نظامی سوریه بدل شد.

ترکیه از سال‌ها پیش مظلوم عبدی را در فهرست عناصر تحت تعقیب رهبران پ.ک.ک قرار داده و چندین بار تلاش کرده تا وی را مورد هدف قرار دهد، آنکارا در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی مقر عبدی در استان حسکه را هدف گرفت اما وی از این تلاش ترور نجات یافت.

عبدی در تلاش برای ایفای نقش سیاسی موثر در صحنه کُردهای سوریه است و در سال ۲۰۲۰ میلادی دعوت به برگزاری گفت‌وگویی میان حزب اتحاد دموکراتیک و شورای ملی کُردها برای دستیابی به توافقی برای تشکیل مرجعیت سیاسی واحد برای کُردهای سوریه شد اما این گفت‌وگو پس از چندین دور به دلیل پافشاری هر گروه بر مطالبات و شروط خود با شکست رو به رو شد.

عبدی به عنوان «مرد امریکا» در منطقه شناخته می‌شود به خصوص که واشنگتن همچنان به قسد به عنوان طرف مناسب برای مبارزه با داعش در سوریه نگاه می‌کند، اکنون قسد بر اغلب مناطق شمال سوریه موسوم به «شرق فرات» و مناطقی از غرب آن از جمله منبج تسلط دارد؛ امری که قسد و عبدی را به بازیگری مهم در معادله سیاسی و نظامی سوریه تبدیل کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی