سایز متن   /

آمریکا که در سال ۲۰۱۹ کردهای سوریه را در برابر حمله همه جانبه ترکیه تنها گذاشت در جواب درخواست کمک اوکراینی ها نیز فقط به این مسئله اکتفا کرد که حاضر است رئیس جمهور آنها را از کشور خارج کند.

.

به گزارش کوردپاریز، با آغاز جنگ در اکراین در هفته پیش، برخی رسانه ها تشابهاتی در وضعیت اوکراینی ها با کردهای سوریه که هر دو متحد آمریکا محسوب می شود، یافته اند. آمریکا در مورد هر دو با ایجاد منطقه پرواز ممنوع مخالفت کرده است. کشورهای غربی همواره با درخوست کردهای سوریه برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در برابر حملات هوایی ترکیه مخالفت کرده است. از سوی دیگر آمریکا همان طور که نیروهای خود را از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خارج کرد تا ترکیه با خیال راحت وارد گری سپی و سری کانی شود، همین کار را با اوکراینی ها کرد؛ آمریکا توجهی به درخواست کمک اوکراینی ها نکرد و به جای پاسخ به درخواست کمک آنها، به رئیس جمهور این کشور پیشنهاد کرد او را از کشور خارج کند.

اما برخی شهروندان آمریکایی و انگلیسی که احساس کرده اند کشورهایشان فقط در مناطقی که منافع اقتصادی این کشورها را تامین می کند وارد تقابلات نظامی می شوند، جور دولتشان را می کشند و وارد مناطق جنگی می شوند. بر اساس گزارش رسانه های غرب، حداقل ۴۰۰ تن از شهروندان غربی از آلمان، آمریکا، کانادا و انگلیس گرفته تا استرالیا در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در کنار کردهای سوریه با داعش مبارزه کردند. بر اساس گزارش نشریه گاردین، حداقل ۸ شهروند انگلیسی در کنار کردهای سوریه کشته شده اند. اکنون رسانه ها از تمایل این افراد برای رفتن به اوکراین خبر داده اند. تنها تفاوتی که در مورد رفتن انگلیسها به مناطق کردنشین سوریه و کشور اوکراین وجود دارد این است که رفتن به سوریه برای کمک به کردها در زمره فعالیت های تروریستی محسوب می شد اما این بار وزیر خارجه انگلیس گفته است با رفتن این افراد به اوکراین مخالفتی ندارد و آنها هنگام بازگشت محاکمه نمی شوند.

برخی نشریات خبری به مقایسه وضعیت کردهای سوریه و اوکراینی ها به عنوان دو متحد آمریکا و عاقبت اعتماد آنها به این کشور پرداخته اند. در این گزارشها اشاره شده که نیروهای کرد سوریه که پیاده نظام آمریکا در جنگ با داعش در سوریه محسوب می شدند و در جنگ با داعش حدود ۱۲۰۰۰ تن از این نیروها جان خود را از دست دادند، در اکتبر ۲۰۱۹ و تنها با یک توییت دونالد ترامپ، رئیس چمهور وقت آمریکا در برابر هجوم ترکیه بی دفاع ماندند و اگر به خاطر چاه های نفت تحت کنترل کردهای سوریه نبود این چند صد نفر نیروی آمریکایی نیز به خانه باز می گشتند. این نشریات وضعیت کنونی اوکراینی ها را با کردهای سوریه مقایسه کرده و می گویند آمریکا و غرب که این همه درباره لزوم حمایت از اوکراینی ها حرف می زنند در روزهای جنگ آنها را تنها گذاشتند.

در برخی از این گزارشها نیز با اشاره به درخواست اوکراین از ناتو برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع نوشته اند کردهای سوریه نیز که در برابر حملات هوایی ترکیه بی دفاع بودند درخواست های مکرر آنها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بی جواب ماند و اکنون غربیها نیز در برابر درخواست اوکراینی ها برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع، با گفتن این که این اقدام ممکن است آنها را وارد جنگ با روسیه کند آن را رد کرده اند.

همه این گزارشها در پایان به یک چیز اشاره می کنند و آن این است که همپیمانی آمریکا با کردهای سوریه و اکراینی ها ثابت کرد که واشنگتن متحد قابل اعتمادی نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی