سایز متن   /

موضوع کولبری در مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری مورد توجه قرار گرفت؛ اما آنچه در استان‌های مرزی و درگیر با این پدیده مطرح می‌شود این است که برنامه نامزدها برای رفع این مشکل چیست؟

.

«کولبران، روزانه فرسخ‌ها راه را از میان دره‌ها و صخره‌ها و مسیرهای سخت گذر عبور می‌کنند تا بتوانند کوله‌هایی که در آن‌سوی مرز تحویل گرفته‌اند به مقصد برسانند و دستمزد خود را دریافت کنند.»

.

این ماجرای تکراری مرزنشینان و ساکنان استان‌های مرزی کشور است، موضوعی که دستمایه اظهارات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره‌ها و سایر برنامه‌های تلویزیونی قرارگرفته است.

.

در مناظره دوم نامزدها که روز گذشته برگزار شد چند باری نام کولبران شنیده شد، برخی کاندیداها صرفاً به اسم بردن از مشکل کولبری بسنده کردند تا در میان صحبت‌هایشان ردی از این موضوع باشد، برخی دیگر نیز گریزی به برنامه‌هایشان در این حوزه زدند.

.

رد کولبری تا مناظره‌های ریاست جمهوری

.

مهرعلیزاده گفت: «کوله‌بران قشری فراموش شده هستند که باید درباره آن‌ها فکری بشود» و البته در ادامه اشاره‌ای به اینکه باید چه فکری بشود نداشت.

.

همتی هم از کولبرها در کنار «سوخت برها، بی شناسنامه‌ها، قربانی‌های فقر شدید، بی‌خانمان‌ها، افراد دارای معلولیت، بیکاران، کارگران، کارگران غیررسمی، مهاجران، کودکان، کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست» نام برد و گفت که این‌ها واقعاً معضل بزرگ جامعه ما هستند. این نامزد ریاست جمهوری وعده کرد که در دولتش به این قشر توجه می‌کند.

.

سعید جلیلی از سفرهایش به استان‌های مرزی سخن گفت و تبدیل کولبرها به صادرکننده را از برنامه‌هایش اعلام کرد. این نامزد ریاست جمهوری البته تأکید کرد که نباید صرفاً از کولبرها نام برد و دلسوزی کرد.

.

علیرضا زاکانی هم به اظهارات برخی کاندیداها که خود را «صدای کولبران» می‌دانند اشاره کرد و از لزوم مقابله با قاچاق و ساماندهی مبادلات مرزی به نفع مرزنشینان سخن گفت.

.

قاضی‌زاده هاشمی نیز در چند بخش از صحبت‌هایش از کولبری و کولبران نام برد و گفت: کولبران در دوراهی نان و جان هستند زیرا دولت سیاست روشنی برای آن‌ها ندارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی