سایز متن   /

سالهاست که پ.ک.ک و پژاک از اعلام اطلاعات مربوط به کشته‌های خود در درگیری‌ها امتناع می‌کند و یا با تاخیر چند ساله کشته شدن آنها را اعلام می کند و از این طریق موجبات آزار خانوده‌های زیادی را فراهم کرده است. خانواده‌هایی که از سرنوشت فرزندان خود بی‌خبر هستند و مدت‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برند و حتی بعد از اینکه کشته می‌شوند هم از ارائه اطلاعات آنها به خانواده‌هایشان خودداری می‌شود؛ در بیشتر موارد نیز پیکر آنها به خانواده‌هایشان تحویل داده نشده است. همین امر موجب شده است که بسیاری از خانواده‌ها نسبت به کشته شدن فرزندانشان دچار تردید شوند.

.

بکارگیری تاکتیک تاخیر از سوی گروه پ.ک.ک و پژاک عوامل متعددی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

.

۱ – مخفی کردنِ تعداد واقعی کشته شدگان برای جلوگیری از تضعیف روحیه ی سایر اعضاء

.

۲ – با توجه به آمار بالای کشته های پژاک در درگیری ها، اعلام تدریجی کشته شده ها با هدفِ القای شکست ناپذیری گروه

.

۳ – ترس و هراس از واکنش احتمالی خانواده های کشته شدگان

.

۴ – طراحی و آماده سازی برنامه هایی همچون: مصادره کردنِ مفهوم ارزشی شهادت و شهید سازی و استفاده تبلیغاتی از جنازه کشته شدگان 

.

یکی دیگر از تاکتیک های پ.ک.ک در زمینه کشته شدگان این است که جنازه کشته شدگان به خانواده های تحویل داده نمی شود. عدم ارایه جنازه کشته ها از سوی پ.ک.ک این ظن را تقویت می کند ممکن است آنها به نحوی غیر از آنچه پ.ک.ک روایت می کند کشته شده باشند. برخی از خانواده ها با توجه به تاخیرِ طولانی مدت و غیر عادی در اعلام سرنوشت افراد کشته شده و نیز با توجه به سابقه ی تسویه حساب های خونین در درون پ.ک.ک ادعای گروه مبنی بر کشته شدن این افراد در درگیری با ارتش ترکیه را قبول ندارند.

.

یک موسسه حقوقی مردم نهاد گزارش کرده است که بررسی پرونده تعدادی از این افراد که پ.ک.ک مدعی کشته شدن آن ها است نشان می دهد یا اصلا جنازه آنها به خانواده ها نشان داده نشده است یا اینکه پ.ک.ک جنازه های مصدوم و غیر قابل تشخیصی را به تعداد معدودی از  آنها تحویل داده است که مورد تایید آنها نبوده ولی پ.ک.ک اصرار به این مسئله دارد که جنازه  مربوط فرزند آنان است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی