سایز متن   /

توسل به تاکتیکِ “تغییر نام” از گذشته در میان گروه های مسلح، افراطی، تروریستی و تجزیه طلب مرسوم بوده است. دلایل زیادی برای استفاده از این تاکتیک از سوی گروه های تروریستی و خشونت گرا وجود دارد. فرار از قرار گرفتن در فهرست سازمان های تروریستی و یا خارج شدن از این فهرست، تلاش برای ترمیم وجهه مخدوش و از دست رفته از جمله ی این دلایل است. گاهی اوقات نیز نظام سلطه فرمان تغییر نام را به این گروه ها اعلام می کند تا با فریب مردم و در قالب چهره و نام جدید به خدمت در جهت اهداف نظام سلطه ادامه دهند. 

.

یکی از گروه های افراطی در منطقه خاورمیانه که بارها از تاکتیکِ تغییر نام استفاده کرده، گروه تروریستی پ.ک.ک است. پ.ک.ک از سوی آمریکا، ترکیه، ایران و کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است. از همین رو  برای خارج شدن از فهرست گروههای تروریستی بارها تغییر نام داده است.

.

علاوه بر تلاش برای خروج از فهرست سازمان های تروریستی، باید عوامل دیگری همچون:  تغییر فضای بین المللی درمورد ایدئولوژیهای فرقه ای و حزبی، تلاش برای معرفی خود به عنوان سازمانِ طرفدار آزادی و دمکراسی، بقا و استمرار فعالیت با معیارهای کنونی جهان به منظور جلب حمایت کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا را نیز در تغییر نامهای پی در پیِ گروه هایی همچون  پ.ک.ک و پژاک دخیل دانست.

.

بر اساس تصمیماتی که در هشتمین کنگره در فوریه سال ۲۰۰۲ اتخاذ شد، این گروه پس از ۲۴ سال فعالیت تروریستی و  مسلحانه  در ۴ آوریل سال ۲۰۰۲ به گروه جدیدی تحت عنوان «کادک» تغییر نام داد . در اکتبر سال ۲۰۰۳ کادک منحل شد و در نوامبر ۲۰۰۳ «کنگرا-گل» جایگزین آن شد.

.

در سال ۲۰۰۵ عبدالله اوجالان سرکرده پ.ک.ک طی پیامی از زندان جزیره ایمرالی و از طریق وکلای خود، پیشنهادِ “سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک” را برای خودگردانی مردمیِ کُردهای منطقه مطرح کرد. این پیشنهاد مورد تصویبِ پ.ک.ک قرا گرفت و برای تحقق آن در مارس سال ۲۰۰۵ “گروه انجمن های کردستان”  تأسیس شد که در سال ۲۰۰۷ نام آن  به «ک.ج.ک»  تغییر یافت.

.

این تاکتیک تغییر نام به بدنه اصلی گروهک پ.ک.ک محدود نبوده و حتی شاخه های اقماری آن در ایران، سوریه، عراق و ترکیه مرتبا رنگ عوض کرده و در قالب اسامی جدید سعی در ترمیم وجهه خود کرده تا از این طریق افکار عمومی را فریب دهند.

.

شاخه ایرانی پ.ک.ک موسوم به پژاک نیز از این قاعده مثتثنی نبوده و در پی درج این گروهک در بین گروه های تروریستی و نیز برای ترمیم وجهه خود در بین جامعه کردی، مدام در پی خلق شاخه هایی با نام های متفاوتی  همچون «کودار»، «کژار»، «ک.ج.ر»، «ی.ر.ک» و … می باشد.

.

اما جنایت های بی شمار این گروه از قبیل اقدامات کور تروریستی، قتل شهروندان کرد، اخاذی، کودک ربایی، باجگیری، تخریب اموال سرمایه گذاران و … چنان شهروندان کرد را در دو دهه اخیر آزار داده که دیگر فریب این نام های کذایی را نخورده و همواره مهم ترین مطالبه شان از مسئولین، برخورد با این گروه تروریستی ویرانگر بوده که سفره های آنها را هدف قرار گرفته است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی