سایز متن   /

یکی از سرکرده های پ.ک.ک، حزب دموکرات کردستان عراق را به همکاری با ترکیه در مقابله با کردها متهم می کند اما یکی از مقامات دولت اقلیم کردستان به رهبری حزب دموکرات کردستان عراق، با اشاره به حضور عناصر تروریست پ.ک.ک در عراق می گوید پ.ک.ک باید به محدوده تحت اختیار اقلیم کردستان احترام بگذارد.

به گزارش کوردپاریز، با این که از شدت عملیات نظامی ترکیه در اقلیم کردستان به بهانه مقابله با پ.ک.ک، طی هفته های اخیر کاسته شده است اما بمباران های هوایی مناطق کوهستانی و روستایی اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد.

شبکه فرانس ۲۴ فرانسه در گزارشی با استناد به گزارش پارلمان اقلیم کردستان گزارش داد نزدیک به ۵۰۰ روستا در اقلیم کردستان، به دلیل درگیریها میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه تخلیه شده و کسی جرات بازگشت به این روستاها را ندارد.

ساکنان نزدیک به مناطق درگیری به فرانس ۲۴ گفته اند هر زمان که افراد به دنبال بازگشت به این مناطق بوده اند بر اثر بمباران ترکیه جان آنها مورد تهدید واقع شده و تعدادی از ساکنان این روستاها جان خود را از دست داده اند. آنها تاکید کرده اند که هواپیماهای ترکیه میان افراد غیرنظامی و نیروهای پ.ک.ک تمییز قائل نشده و ممکن است هر انسانی را که در منطقه ببینند به او شلیک کنند.

 فرانس ۲۴ به کشته شدن دو فرمانده ارشد ارتش عراق به نام های محمد رشید فرمانده لشگر ۲ مرزبانی و سرتیپ زبیر حالی فرمانده هنگ ۳ مرزبانی عراق بر اثر بمباران های ارتش ترکیه اشاره کرده است که نشان می دهد حملات ترکیه باعث قربانی شدن افرادی شده است که هیچ ربطی به تنش میان ترکیه و پ.ک.ک ندارند. یکی از اعضای خانواده زبیر حالی ژنرال عراقی به این خبرگزاری گفت که این فرماندهان با خودروی رسمی ارتش عراق و پرچم عراق در حال تردد بودند و ژنرال زبیر حالی عضو رسمی حزب دموکرات کردستان عراق بود که باید این مسئله از سوی این حزب، دولت اقلیم کردستان و دولت عراق مورد رسیدگی قرار گیرد.

این شبکه علت سکوت اقلیم کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق در برابر حملات ترکیه به خاک شمال عراق را وابستگی اقتصادی اقلیم کردستان به ترکیه و رابطه خوب حزب دموکرات با آنکارا عنوان کرده است.

دیندار زیباری مسئول پاسخگویی به گزارشات بین المللی در دولت اقلیم کردستان هم در مصاحبه با این شبکه، به رابطه خوب اربیل با آنکارا اشاره کرده است. وی به فرانس ۲۴ گفت: دولت اقلیم کردستان نسبت به آوارگی مردم و به خطر افتادن امنیت آنها نگران است اما از طرفی دیگر، اقلیم کردتسان عراق همیشه تلاش کرده است رابطه مستحکم خود را با ترکیه به عنوان یک شریک و بازیگر کلیدی حفظ کند.

وی درباره حملات ترکیه به اقلیم کردستان، پ.ک.ک را عامل این اتفاقات دانسته و می گوید: پ.ک.ک باید به تمامیت ارضی عراق و نیز محدوده قلمرو اقلیم کردستان عراق احترام بگذارد و برای اقلیم کردستان دردسر ایجاد نکند. این گروه همچنین نباید برای ترکیه بهانه ایجاد کرده و آشوب در اقلیم کردستان برپا کند.

خبرنگاران فرانس ۲۴ در ادامه اشاره می کنند که برای دریافت موضع پ.ک.ک به مناطق کوهستانی دوردست در اقلیم کردستان رفته اند و یک مقام پ.ک.ک پذیرفته است که با این شبکه مصاحبه کند اما به دلیل خطرات موجود مجبور شده اند چندین بار محل مصاحبه را تغییر دهند.

زاگرس هیوا، سخنگوی پ.ک.ک به فرانس ۲۴ گفت: پهبادها یا درون های ارتش ترکیه به صورت ۲۴ ساعته اقدام به پایش منطقه می کنند و نمی توان گفت که این منطقه به طور ۱۰۰ درصد ایمن است. او می گوید که همه احزاب کرد و کردها می دانند که اردوغان دشمن شماره یک کردهاست.

وی در مورد رابطه ترکیه و حزب دموکرات کردستان عراق گفت: حزب دموکرات و یا بارزانی ها با ترکیه برای محدود کردن جنبش کردی در ترکیه همکاری می کنند.

وی از حزب دموکرات کردستان عراق خواست از ترکیه بخواهد مسئله کردها را به صورتی مسالمت آمیز و دموکراتیک حل کند و با این کشور علیه کردها همکاری نکند.

این شبکه از سازمان های بین المللی نقل کرده است که هزاران تن در نبرد میان ترکیه و پ.ک.ک جان خود را از دست داده اند که نزدیک به ۳۰۰ تن از آنها شهروند عراق بوده اند و نتیجه این جنگ به جز آوارگی و محرومیت چیزی برای شهروندان نداشته است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی