سایز متن   /

مجله فوربس با اشاره به این که حملات ترکیه به پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان اختلافات سیاسی و جان باختن غیرنظامیان را به همراه داشته است، آن را تهدیدی دائمی برای کردهای عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق دانسته است.

به گزارش کوردپاریز، مجله فوربس آمریکا در گزارشی به بررسی تاثیرات جنگ میان پ.ک.ک و دولت ترکیه بر اقلیم کردستان پرداخته و نوشت: ترکیه مهم ترین مقرهای پ.ک.ک را که در کوهستان شمال این منطقه از عراق قرار گرفته به همراه مناطق مسکونی، به شدت مورد حملات هوایی قرار داده است.

این نشریه با اشاره به این که ترکیه پ.ک.ک را به تلاش برای کنترل دو منطقه تحت حاکمیت حزب اتحادیه میهنی کردستان و دموکرات کردستان عراق متهم کرده است، این ایده را عامل ایجاد اختلاف سیاسی میان کردها دانسته است.

فوربس با اشاره به این که اقلیم کردستان عراق و احزاب حاکم در این منطقه به ترکیه برای صادرات نفت و مراودات اقتصادی نیاز دارند، آورده است این مسئله باعث شده احزاب حاکم در اقلیم کردستان به خواسته های دولت ترکیه در مقابله با پ.ک.ک، از جمله تعطیل کردن دفاتر احزاب نزدیک به پ.ک.ک تن دهند.

به نوشته فوربس، اکنون دولت ترکیه جای امنی برای شهروندان کرد عراق نگذاشته و به طور مکرر مناطق مختلف اقلیم کردستان را به بهانه وجود نیروهای پ.ک.ک بمباران می کند. به نوشته این نشریه، شدت بمباران های ترکیه و تلفات غیرنظامیان بر اثر این حملات صدای نهادهای بین المللی مانند دیده بان حقوق بشر را نیز در آورده است.

این مجله آمریکایی تقابل میان پ.ک.ک و دولت ترکیه در خاک اقلیم کردستان را مایه آواره شدن هزاران تن از شهروندان عادی و خالی از سکنه شدن صدها روستا عنوان کرده است. این گزارش تاکید کرده است روستاهای خالی از سکنه به دلیل حملات هوایی دولت ترکیه چنان آسیب دیده اند که برای سالها غیرقابل سکونت خواهند بود.

این نشریه هشدار داده است ترکیه در هدف قرار دادن پ.ک.ک در استان سلیمانیه حد و مرزی قائل نیست و با نزدیک شدن مکان حملات این کشور به مراکز شلوغ، جان شهروندان زیادی را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس گزارش فوربس، حزب دموکرات کردستان عراق رقیب دیرینه پ.ک.ک است اما حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با این گروه معارض کرد در ترکیه روابطی نسبی دارد. به همین دلیل پ.ک.ک حضور ملموس تری در سلیمانیه دارد.

از نظر این مجله، با این که حزب دموکرات کردستان عراق پ.ک.ک را در این منطقه رقیب خود می داند اما برخی رهبران آن نسبت به تداوم حضور ترکیه در اقلیم کردستان به بهانه مقابله با پ.ک.ک شک دارند و از این که ترکیه در پس پرده مقابله با پ.ک.ک اهداف دیگری را در خاک عراق دنبال کند نگران هستند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی