سایز متن   /

محمود الحمزه، نویسنده و پژوهشگر سوری، در یادداشتی به ظلم و ستم شاخه های اقماری پ.ک.ک در سوریه پرداخت و نظام آموزشی ایدئولوژیک آن را تحمیلی و آینده کودکان را نامعلوم توصیف کرد.

.

.

یادداشت/ پ.ک.ک به سوریه آمد تا با شاخه پوششی خود (PYD) سلطه گری کند. شبه نظامیانی مسلح که به عنوان مزدور و مافیا در خدمت کسانی هستند که به آنها منفعت می رسانند (حتی ترامپ هم آنها را اینگونه توصیف کرد)، گاهی در خدمت روسها هستند و گاهی آمریکاییها.

.

PYD از منافع نفتی، کشاورزی و تاسیساتی شمال سوریه محافظت کرده و ماهانه صدها هزار دلار از قبل آن درآمد کسب می کند که بخش عمده آن سهم کوهستان قندیل می شود.

.

.

اداره خودگردان سوری در واقع نقش یک دولت اشغالگر را در منطقه ایفا می کند که علیه ساکنان به ویژه اعراب، سریانی ها و کردها مرتکب جنایات جنگی شده که سازمان عفو بین الملل شاهد آن بوده و بارها گزارش داده است.

.

همچنین، گزارش سازمان ملل متحد که اخیرا منتشر شده است؛ آمارهای وحشتناکی در زمینه نقض حقوق شهروندان به ویژه کودکان و سربازگیری اجباری زیر سن قانونی، غارت ثروتها، تحمیل برنامه های درسی آموزشی ایدئولوژیک را در مناطق تحت کنترل اداره خودگردان نشان می دهد. برنامه های درسی که ضد تاریخ، جغرافیا، اخلاق ، آداب و رسوم و اعتقادات جامعه سوریه است و نهایتا تحمیل آموزش زبان کردی بر هزاران کودک عربی و سریانی که حتی اکثر کردها نیز از انجام این کار خودداری می کنند. زیرا هیچ آینده ای برای آموزش کردی به عنوان یک زبان اصلی در مدارس وجود ندارد، چرا که کسی مدرک آن را به رسمیت نمی شناسد و بنابراین آینده این کودکان نامعلوم است.

.

مردم دیرالزور در رد برنامه های درسی اوجالانی، از خود شجاعت نشان دادند و نهایتا اداره خودگردان از تصمیم خود مبنی بر تحمیل دروس ایدئولوژیک عقب نشینی کرد. به نظر می رسد که سیاست پ.ک.ک، گسترش جهل و بیسوادی در بین کردها، عرب ها و سایرین است، چرا که این سیاست به سلطه گری آنها کمک می کند.

.

قبل از اینکه به مسئله آموزش و وضعیت غم انگیز آن در زیر سایه پ.ک.ک و شاخه های آن بپردازیم، نباید فراموش کنیم که پ.ک.ک در به کارگیری ابزارهای خشونت و سرکوب روش های داعش و جبهه النصره را در پیش می گیرد.

.

سیاست حزب اوجالان در سوریه، استفاده از شعارهای زیبا است، آنها از دموکراسی، برابری ، برادری ملتها، آموزش زبانهای قومیتی و آزادی عقاید صحبت می کنند، اما شیوه های آنها در عمل ضد دموکراسی است، حقوق بشر را نقض می کنند و کسانی را که خواهان آزادی و دموکراسی واقعی هستند، قلع و قمع می کنند.

.

 آنها بر اساس وابستگی های ملی، فکری یا فرهنگی، بین مردم تمایز قایل می شوند، زیرا آنها از ایدئولوژی چپ دروغین پیروی می کنند و در زمینه تعلیم و تربیت به دنبال بزرگ کردن کودکانی هستند که دین، ​​میهن، تاریخ و فرهنگ ندارند. نامگذاری حزب آنها هم که نام “دموکرات” یا “کارگران” را یدک می کشد مبهم است، در واقع حقی است که باطل از آن استنباط می شود. به طور خلاصه، طبق گزارش های بین المللی، نقض حقوق بشری که تروریست های تحت امر پ.ک.ک مرتکب می شوند؛ شامل انواع نقض علیه کودکان، از جمله کشتار و ضرب و شتم کودکان، سربازگیری اجباری، آدم ربایی، دستگیری/بازداشت، حمله به مدارس، بیمارستان ها، پرسنل بهداشتی یا آموزشی، خشونت جنسی و منع رسیدن کمک های انسانی به کودکان می شود.

.

حساب پ.ک.ک از کردها جداست

PYD یک گروه کاملا غیر سوری است که قبل از اینکه برای اعراب مضر باشد به زیان خود کردها است. در واقع اوجالان بارها عنوان کرده که در سوریه مسئله کردی وجود ندارد و کردهای سوریه از ترکیه آمده اند. PYD به سرکوب، بازداشت و ترور خیلی از فعالان و شخصیت های کردی همچون مشعل تمو دست زد.

اما قضیه کردها و حقوق آن یک مسئله کاملا متفاوت است که هم شهروندان دموکراسی خواه سوریه آن را در چارچوب قانون و حفظ کرامت آنها و عدم تمایز به رسمیت می شناسند.

.

آموزش های پوچ اوجالانی در مناطق کردنشین سوریه

– نهادهای اقماری پ.ک.ک بیشتر مدارس و دانشگاه های شمال سوریه را به دست گرفته اسند، برنامه های درسی آموزشی مشکل ساز خود را تحمیل کرده و معلمانی را استخدام کرده که صلاحیت لازم را ندارند و برخی از آنها حتی مدرک تحصیلی هم ندارند، نکته مهم این است که آنها در برخی مناطق کاملا عربی، به زبان کردی صحبت می کنند.

پ.ک.ک به تدریس ایدئولوژی، عقاید سیاسی و دیدگاه اوجالان پرداخته، و این نظریه ها و عقاید مشکل ساز توسط سوری ها  چه عرب، چه کرد، چه سریانی و غیره رد می شود.پ.ک.ک تلاش کرده که برنامه های درسی خود را در مدارس شهرها و روستاهای عربی مانند دیر الزور و رقه تحمیل کند و این منطقی نیست و شبیه سیاستهای اشغالگرایانه است، زیرا بیشتر این مناطق عربی است (دیر الزور کاملاً عرب است – رقه، درصد کمی کرد دارد).

-اداره خودگردان برنامه های درسی تحریف شده خود را به مدارس سریانی، ارمنی و سایرین تحمیل کرده و برخی از آنها را به طرز وحشیانه ای بسته است که موجی از  اعتراضات شهروندان را برانگیخته است.

– اکثر کردها از آموزش فرزندان خود در مدارس اداره خودگردان امتناع می ورزند زیرا مدرکی که آنها به زبان کردی می گیرند در هیچ کجا به رسمیت شناخته نمی شود و بنابراین، این آینده کودکان را تهدید می کند.

.

نمونه هایی از کتاب های درسی ایدئولوژیک اداره خودگردان:

کتاب ژنولوژی برای پایه اول متوسطه:

-این کتاب به خصوصیات بیولوژیکی، روانشناختی، روحی و جنسی زنان می پردازد و به بهانه آزادی زنان رابطه جنسی را آزاد گذاشته و خواستار انقلاب زنان بر هر نوع محدودیتی شده است.

کتاب علوم اجتماعی برای پایه پنجم دبستان:

این کتاب پر از مغالطه و تحریف حقایق است. بدین معنی که طوری از سوریه صحبت می کند که گویی کشوری بدون هویت ملی، تاریخی، قومی و مذهبی است.

کتاب جغرافیا:

در کتاب جغرافیا ، نقشه ای از کشور کردستان را می یابیم که شامل مناطق جزیره، فرات، شمال سوریه و مدیترانه است. بنابراین، PYD با این ماده درسی تأیید می کند که یک گروه کاملا جدایی طلب است که در رویای تجزیه حداقل ۳۰٪ از  ثروتمندترین مناطق سوریه است آن هم نه به خاطر عشق به کردها بلکه برای سلطه و اشغالگری.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی