سایز متن   /

پس از برگزاری سمینار “عدالت برای کردها” در دانشگاه “ییل” ایالت کنتاکی، شبکه کردی رووداو با چهار شخصیت مطرح بین المللی غربی در مورد کردهای سوریه و عراق گفتگو کرد: “دیوید پترائوس”، رئیس سابق سیا، “استفان دیمیستورا”، فرستاده سابق سازمان ملل برای امور سوریه، “توماس کاپلان” میلیاردر آمریکایی، “برنار هنری لوی”، روشنفکر فرانسوی طرفدار کردها.

به گزارش کوردپاریز، ژنرال پترائوس در مورد خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از سوریه و در مورد این سوال که آیا همان تصمیم در مورد کردهای عراق نیز صورت خواهد گرفت، گفت: کردها دوستی جز کوه ندارند و من تصور نمی کنم این در مورد کردهای عراق نیز تکرار شود. من تصور می کنم آمریکا حتی در شمال سوریه نیز از کردها حمایت خواهد کرد.

استافان دیمیستورا در مورد کردهای سوریه و این سوال که اکنون خیلی چیزها را از دست داده اند و نمی دانند چه کنند گفت: کردها خیلی جدی، خودباور هستند اما فاقد استراتژی اند. آنها همه چیز را به آمریکا وابسته می دانند اما آمریکا فقط برای نفت آنجاست. به نظر می رسد از سطح واقعی پارانویای ترکیه مطلع نیستند. تنها راه باقیمانده برای کردهای سوریه این است آمریکا به حرف های خود پایبند بماند در غیر این صورت نمی توانند کاری از پیش ببرند.

توماس کاپلان نیز معتقد است کردها نیازمند اتحاد با همدیگر و هماهنگی بیشتر با غرب هستند. اما کردها استراتژی ندارند. کردها با همدیگر متحد نیستند.

برنار هنری لوی نیز اعلام کرد من معتقدم برخلاف اظهارات ژنرال پترائوس آمریکا با کردهای عراق نیز همانند کردهای سوریه رفتار کرد و نمونه آن در همه پرسی استقلال در سال ۲۰۱۷ بود. من چندی پیش در عربستان نیز در سمیناری در مورد کردها بحث کردم و اعلام کردم مسئولان عربی باید مشاوران کرد داشته باشند تا واقعیت را درک کنند.

در ادامه پترائوس نیز افزود: در سال ۱۹۹۱ آمریکا کردها را در برابر خطرات صدام حسین محافظت کردم. من آن زمان افسری جوان در موصل بودم. وی همچنین تصمیم آمریکا در مورد استقرار سیستم موشکی پاتریوت در اقلیم کردستان را یک احتمال قوی توصیف کرد.

استفان دیمیستورا نیز در اشاره به دیپلماسی کردها گفت آنان سیاست و اخلاق را با هم اشتباه می گیرند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی