سایز متن   /

مقامات آمریکایی به رویترز گفته اند این کشور همکاری اطلاعاتی مخفیانه با ترکیه را در زمینه جمع آوری اطلاعات درباره اعضای پ.ک.ک متوقف کرده است.

به گزارش کوردپاریز، خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داد که آمریکا همکاری اطلاعاتی خود با ترکیه را که بر اساس آن، با استفاده از پهبادهای آمریکایی اطلاعاتی در مورد فعالیت پ.ک.ک جمع آوری می شد متوقف کرده است.

به گفته چهار مقام آمریکایی، متوقف شدن برنامه مخفی همکاری اطلاعاتی آمریکا با ترکیه بر ضد پ.ک.ک در واکنش به حمله ماه اکتبر ترکیه به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه صورت گرفت که به دنبال آن، نیروهای کرد سوریه و متحد آمریکا در جنگ با داعش منطقه وسیعی از مناطق تحت کنترل خود را از دست دادند.

مقامات آمریکایی که به دلیل حساس بودن موضوع نخواسته اند نامشان فاش شود به رویترز گفته اند آمریکا اواخر سال گذشته میلادی به عملیات پروازی پهبادهای خود علیه پ.ک.ک خاتمه داده است اما این موضوع تاکنون افشا نشده است. ترکیه و آمریکا پ.ک.ک را سازمانی تروریستی می دانند.

یک مقام آمریکایی گفته است آمریکا با استفاده از پهبادهای غیر مسلح خود اقدام به جمع آوری اطلاعات در مورد پ.ک.ک کرده است. این پهبادها در عملیات های خود، از پایگاه اینجرلیک ترکیه که به گفته آنها آمریکا واحد جاسوسی خود در منطقه را نیز در آن مستقر کرده استفاده کرده اند.

یکی از مقامات آمریکایی گفته است برنامه مخفی همکاری اطلاعاتی آمریکا با ترکیه علیه پ.ک.ک از سال ۲۰۰۷ آغاز شد و روی فعالیت پ.ک.ک در منطقه کوهستانی شمال عراق و در نزدیکی مرزهای ترکیه تمرکز کرده است.

سخنگوی وزارت خارجی آمریکا گفته است دهها سال است آمریکا از راه های مختلف به ترکیه در مقابله با پ.ک.ک کمک کرده است اما در مورد جزئیات این عملیاتها توضیح نمی دهیم. اما یکی از مقامات ترکیه تایید کرده است که برنامه همکاری اطلاعاتی آمریکا با ترکیه علیه پ.ک.ک متوقف شده است. مقامات وزارت دفاع ترکیه از ارائه توضیح در این باره خودداری کرده اند.

یکی از مقامات آمریکایی گفته است توقف همکاری اطلاعاتی آمریکا با ترکیه در مورد پ.ک.ک مقابله آنکارا با این سازمان را دچار مشکل می کند و این مقابله هزینه های بیشتری برای ترکیه در پی خواهد داشت.

یکی از مقامات ترکیه گفته است کشورش در سال های اخیر تلاش نکرده است تا از طریق پهبادهای ساخت داخل کشور برای کسب اطلاعات در مورد پ.ک.ک استفاده کند و اقدام آمریکا به روابط میان دو کشور کمکی نمی کند.

اما یکی از کارشناسان حوزه نظامی در ترکیه گفته است با توجه به این که ترکیه تجهیزات کارآمدی در این زمینه تولید کرده است از وابستگی گسترده خود به متحدان عضو ناتو کاسته است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی