سایز متن   /

دکتر اسمعیل نبی زاده، عضو هیات علمی دانشگاه در یادداشتی به واکاوی نقش نمایندگان مجلس در حل مسائل از جمله مسئله کولبری پرداخته و از کم کاری نمایندگان مناطق مرزی در این حوزه انتقاد کرده است.

کوردپاریز/ اکنون که زمان تصویب بودجه سال آینده، در مجلس شورای اسلامی فرا رسیده، با شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی  سخنی چند دارم. به فرموده معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران (ره) مجلس در راس امور است. یعنی فوق تمام کارهایی که باید در کشور انجام شود در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته، کارشناسی و برای انجام آن بودجه لازم پیش بینی، تعیین و تصویب و پس از سیر مراحل قانونی در اختیار دستگاه های مربوطه قرار گرفته و مجلس بر چگونگی هزینه کرد و اجرای آن نظارت می نماید. توسعه متوازن اقتصادی و معیشتی مناطق مختلف کشور در گرو تدوین برنامه هایی است که در مجلس شورای اسلامی از طرف نمایندگان تحت عنوان لایحه ارائه، تصویب و پس از تایید شورای نگهبان، جهت اجرا به ریاست جمهور ابلاغ می شود. هدف از مقدمه فوق یادآوری اهمیت مجلس و کار نمایندگان است.

سخن اول: برخی آمارهای غیر رسمی و تایید نشده حکایت از وجود تعداد یکصد هزار کولبر دارد که البته این بدان دلیل است که شغل کولبری رسمی و قانونی نیست لذا  شغلی بدون شناسنامه است و شاید تعداد آنها بیشتر و یا کمتر باشد. پس دلیلی ندارد نمایندگان به دنبال شناسنامه دار کردن آن باشند. از طرفی ارائه طرح ممنوعیت شلیک مستقیم از طرف برخی نمایندگان تعجب آور است به عبارتی اگر شلیک غیر مستقیم شد مشکلی نیست و این مخالف صریح نظر مقام معظم رهبری در مورد کولبران است وبرداشت هدف رهبری را از مبارزه با قاچاق منحرف می نماید. همچنین ارائه طرح با هر گونه بار فوریتی چنانچه از نظر بودجه ی لازم برای اجرا معلوم نباشد محکوم به شکست خواهد شد. استیضاح وزیران کابینه برای امری که برنامه ای برای ساماندهی آن درمجلس تدوین و تصویب نشده باشد، خنده دار و غیر قابل باور است.

سخن دوم: در نظام بودجه بندی کشور، از سال های دور تا کنون، بودجه ای تحت عنوان مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعیین و ارائه شده است که در سال ۹۸ این رقم در حدود ۵۲ میلیارد تومان بود. البته برای مبارزه با ورود مواد مخدر مبلغ نزدیک به ۲۸۳ میلیارد تومان اختصاص داده شد. وجود این ارقام سبب شده است در اجرای برنامه اقداماتی صورت گیرد.

سخن سوم: کار چو از روی عقل باشد و دانش / نرم شود همچو موم، آهن و فولاد. نمایندگان مردم، اگر واقعا دلسوز صدها فرهاد و آزاد کولبر هستید، در جریان تنظیم بودجه اداره کشور، برای حل مشکل کولبری در مناطق کردنشین مرزی و دیگر مناطق کشور، استان های آذربایجان غربی ،کردستان، ایلام، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان بودجه ای را تحت عنوان ساماندهی کولبری، توسعه متوازن مناطق فوق پیشنهاد و برای تصویب آن در صحن علنی مجلس تلاش نمایید. تداوم کولبری با مخاطرات و عوارض جانبی فراوان، حاصل ناکارآمدی دولت ها و عدم اقدام موثر نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی بوده و هست.

سخن چهارم: پیشنهاد می شود نمایندگان استان های مرزی مذکور سریعا جلسه ای تشکیل دهند (تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ)، مراتب را با استانداران و فرمانداران مناطق مرتبط بررسی نمایند، همچنین ماموریت حل مشکل کولبری را فقط به یک وزارتخانه مانند وزارت کشور محدود نکنند، بلکه وزارتخانه های دیگر مانند صمت، جهاد کشاورزی را نیز در برنامه مکلف نمائید. سرمایه گذاری صنعتی و کشاورزی در اولویت برنامه مدنظر باشد. بدانید طبق فرموده ی رسول اکرم(ص) کسی به دیگری خدمت کند «کَمَنْ عَبَدَ اللَّهَ دَهْراً» مثل کسی است که عمری خدا را بندگی نماید.مضافا اینکه مجلس دهم در حال اتمام و کمتر از دوماه دیگر انتخابات مجلس یازدهم انجام خواهد شد، سعی نمائید کارنامه کاری خود را با حل مشکلات کولبران، رنگین و سنگین نمائید اگرچه تا کنون برخی از نمایندگان، طرح هایی ارائه کرده اند که برای مردم آبی در بر نداشته، خاصه برای آنان، نان بوده است. به قول معروف هزار پیشگان کم مایه اند!

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی