سایز متن   /

کاوه عزیزی از نزدیکان مسعود بارزانی بر ابزاری بودن پ.ک.ک و پ.ی.د و جنگ آنها برای پول و سلاح تاکید کرد.

کاوه عزیزی از کردهای سوریه و نزدیکان مسعود بارزانی است. صراحت لهجه او همواره مصاحبه و پیش و پاسخ با وی را جذاب کرده است. وی معتقد است که از آغاز حضور پ.ک.ک و نهادهای اقماری آن در سوریه، جهان باید متوجه فاجعه‌ای که در پیش بود، می‌شد. زیرا پ.ک.ک و پ.ی.د مردم را آزار دادند و جوانان کُرد را قربانی منافع آمریکا کردند.

جناب عزیزی، اکنون و پس از حمله ترکیه، پ.ی.د کنترل کردستان سوریه را به دولت مرکزی داده است. چرا این اقدام زودتر انجام نشد، تا مردم غیرنظامی، آواره و کشته نشوند؟

سوال خوب و دشواری است. پ.ی.د. یا همان پ.ک.ک از همان آغاز که از قندیل به کردستان سوریه آمد می‌دانستیم که مصیبتی در راه است. از سال ۲۰۱۱ پ.ک.ک به تدریج راه را برای حضور خود باز کرد و سپس به مسئله کانتون‌ها ختم شد که مصیبت را ریشه‌دار نمود. نباید تصور کنیم دولت سوریه از نو می‌آید و کنترل مناطق کردنشین را در اختیار می‌گیرد؛ نه، از همان آغاز نیز دولت سوریه کنترل مناطق را به صورت امانت به پ.ی.د. داده بود و همیشه هم نیروهای امنیتی دولت در قامیشلو همراه با پرچم سوریه حضور داشته‌اند.

لذا مردم نباید تصور کنند پ.ی.د. قهرمان است و جنگیده و چیزی را آزاد نموده است. از  طرفی، پ.ک.ک که با نام پ.ی.د. در سوریه مردم را جان به لب کرده، هرگز نه برای حل مسئله کُرد تاسیس شده و نه برای حل مسئله کرد به سوریه آمده است. شاید افرادی تصور کنند پ.ی.د. برای کمک به کردها با آمریکا هم پیمان شد، نه، این اتحاد برای پول و سلاح بود. حتی برای این که کمک بیشتری بگیرد گاهی درگیری را عمدا تشدید کردند. نمونه آن در کوبانی بود.

سوال مهم دیگر این است که پ.ی.د. در مناطق عرب‌نشین مانند دیرالزور چه می‌کند؟ مگر آنجا هم کرد هستند که مدعی حقوق آنهاست؟ پس نتیجه می‌گیریم که هر جا پول بیشتری می‌دهند پ.ک.ک به آنجا می‌رود. آمریکا کمک تسلیحاتی بیشتری کرد، لذا پ.ک.ک به سمت آن رفت. پ.ی.د. عمدا فرصت تاریخی را از کردها گرفت. هرگز با آمریکا در مورد داشتن برنامه سیاسی گفتگو نکرده چون به عنوان نیروی زمینی آمریکا مورد استفاده ابزاری قرار گرفته و کردها را قربانی آمریکا کرده است. همه مردم اکنون دلشکسته و غمگین هستند و نمی‌دانند چرا باید به این وضعیت دچار ‌شده‌اند.

مهمترین اقدامی ‌که اکنون لازم است صورت بگیرد چیست تا غیرنظامیان کمتری قربانی ‌شوند؟

توقف جنگ! مهم‌ترین چیز این است آمریکا و روسیه مانع ادامه جنگ شوند. اگر این انجام نشود ممکن است بین سوریه و ترکیه نیز درگیری رخ دهد. چون خود این دو ابرقدرت بانی این آشوب هستند. لذا فقط آنها می‌توانند مانع ادامه آن شوند. اما در عین حال باید بگویم بدبختی‌های مردم تازه شروع شده است. چون یک بحران انسانی در راه است. اگر این وضعیت ادامه یابد ترکیه می‌تواند به نسل کشی و جنایت علیه بشریت دست بزند. برنامه اردوغان برای کردستان سوریه خیلی خطرناک است و زمینه جنگی طولانی و مزمن را فراهم آورده است. جنگ قومی ‌خواهد بود و همین درگیری‌های قومی‌ را پ.ی.د. نیز در طی سال‌های اخیر در سوریه ترویج کرده است. 

آیا پ.ی.د. نماینده کردهاست که برای آنها تعیین تکلیف می‌کند؟

پ.ی.د. یا همان پ.ک.ک نه تنها نماینده کردها نیست بلکه برعکس، دشمن کردهاست. آنچه در بعضی رسانه‌ها صورت می‌گیرد و تلاش می‌شود تا پ.ی.د. را به عنوان نماینده کردهای سوریه معرفی کند کار تبلیغاتی و عمدی دشمن است. ما در کردستان سوریه احزاب مختلف سیاسی کُرد داریم که قربانی زورگویی‌های پ.ی.د. شده‌اند و مجاز به فعالیت نیستند و از طرفی ریش سفیدان و روسای عشایر را داریم که نقش مهمی ‌در جامعه دارند. همچنین افراد مستقل دانشگاهی داریم و همه به نوعی نماینده بخشی از جامعه هستند اما پ.ی.د. نه تنها نماینده کردها نیست بلکه راه را بر برادرکشی باز کرده است و فقط دوست دارد کردها همدیگر را بکشند. انجمن میهنی کردهای سوریه مجموعه از احزاب سیاسی کُرد است که پ.ی.د. را قبول نمی‌کند و صرفا برای جلوگیری از برادرکشی، با خشونت علیه آن متوسل نشده است.

بعضی کارشناسان معتقدند آمریکا از پ.ک.ک استفاده ابزاری کرد. نظر شما چیست؟

کاملا درست است. آنچه دیدیم و می‌بینیم چیزی جز استفاده ابزاری نیست. پ.ک.ک یا پ.ی.د. نیز از همان آغاز تاسیس ابزار دست آمریکا بوده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی