سایز متن   /

اقلیم کردستان در تلاش است که با کمک نیروهای ائتلافی بین المللی ضد داعش با ارائه یک پروژه ۳۵ ماده ای، در ساختار وزارت پیشمرگه اصلاحات ایجاد کند.

به گزارش کورد پاریز به نقل از شبکه تلویزیونی رووداو، وابسته به نچیروان بارزانی و با گرایش به دولت ترکیه، اصلاحات در وزارت پیشمرگه آغاز شده است. طبق این گزارش، یک پروژه ۳۵ ماده‌ای برای این اصلاحات آماده شده است و قرار است طی مراحلی اجرا شود. بنا به گزارش رووداو این پروژه ۳۵ ماده‌ای برای اصلاحات وزارت پیشمرگه از سوی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق ارائه شده است. هنوز مشخص نیست که چرا ائتلافی غربی به رهبری آمریکا باید در پی اصلاحات در پیشمرگه باشد.

شایان ذکر است پیشمرگه در دوران ملامصطفی بارزانی به عنوان نیرویی شبه نظامی ‌تاسیس شد اما پس از شکست و مرگ او به دو شاخه تحت امر حزب دموکرات کردستان (پارتی) و اتحادیه میهنی (یکیتی) تقسیم شد. این دو گروه در دهه نود بارها با هم جنگیده و چند هزار نفر از همدیگر کشتند. پس از سال ۲۰۰۳ و سقوط صدام، اقلیم کردستان جنبه رسمی ‌پیدا کرد اما هنوز هم این دو حزب پیشمرگه خاص خود را دارند و علی رغم این که طبق قانون باید نیرویی واحد و در چارچوب وزارت دفاع عراق باشند، هر کدام مستقل هستند. لذا پیشمرگه سلیمانیه از رئیس اقلیم نیز تبعیت نمی‌کند و پیشمرگه اربیل و بادینان نیز عملا همان پیشمرگه بارزانی است نه اقلیم. نمونه عملی این اختلاف در فرماندهی، رد دستور بارزانی در همه‌پرسی اقلیم در سال ۲۰۱۷ بود که پیشمرگه‌های یکیتی با ارتش عراق برای گرفتن کرکوک از دست بارزانی همکاری کردند.

اکنون مشخص نیست سرنوشت این اصلاحات آن هم مورد حمایت و با پیشنهاد نیروهای غربی به کجا ختم می‌شود، اما مسلما هرگز چیزی به نام نیروی واحد پیشمرگه تاسیس نخواهد شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی