سایز متن   /


فرماندار پیشین شنگال طی بیانیه ای اعلام کرد که تلاش هایی برای ممانعت از مشارکت ایزدی ها در انتخابات داخلی و محلی در عراق و به حاشیه راندان آنان، وجود دارد.

به گزارش کورد پاریز به نقل از رادیو نوا، محما خلیل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در حال حاضر توطئه ای از سوی برخی جریان های داخلی و خارجی علیه ایزدی ها در عراق در جریان است و تلاش می شود از حضور و مشارکت آنان در انتخابات داخلی پیش رو جلوگیری شود.

فرماندار پیشین شنگال، ضمن اشاره به اینکه شنگال ریشه دارترین و قدیمی ترین منطقه عراق و دارای تاریخی کهن و اصیل است، گفت که هیچ جریانی نمی تواند شنگال را ابزار بهره برداری های سیاسی قرار دهد.

وی خاطر نشان ساخت که ایزدی ها محافظ منابع و ثروت های ملی عراق هستند، اما سهم آنان از ثروت های ملی و منابع کشور، قتل عام های گسترده، حذف فیزیکی، فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و هویتی بوده است.

همچنین تأکید کرد که پس از تلاش های بسیاری که برای نابودی ایزدی ها در عراق صورت گرفته در حال حاضر نیز در مقابل چشم سازمان ملل، جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشری، برای به حاشیه راندن ایزدی ها، تلاش و حقوق اولیه ایزدی ها نقض شده و رای های آنان در انتخابات از بین برده می شود و از جمله در انتخابات مجلس عراق آرای ایزدی ها در آتش سوزانده شد.

همچنین  گفت که باید ماده ۵ قانون اساسی عراق که بر حق همه شهروندان عراقی برای شرکت در انتخابات تأکید می کند؛ اجرایی شود.

محما خلیل با انتقاد از مواضع دولت مرکزی عراق در قبال ایزدی ها، دولت را از تحقق حقوق قانونی ایزدی ها ناتوان دانسته و گفت که بغداد فاقد قدرت لازم برای بازگرداندن ایزدی ها به شنگال و جبران خسارات مادی و معنوی آنان است.

ایزدی های شنگال در سال ۲۰۱۴ هدف قتل عام گسترده داعش و ربوده شدن توسط این گروه قرار گرفته و بیش از ۳۶۰ هزار تن از آنان در اقلیم کردستان آواره شده و به دلیل عدم تأمین امنیت و خدمات رسانی در شنگال، امکان بازگشت به این منطقه را ندارند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی