سایز متن   /


در حالی که ترکیه آماده حمله به نیروهای پ.ک.ک در شرق فرات می‌شود، سفیر سابق آمریکا در سوریه اعتبار نهادهای پ.ک.ک را زیر سوال برده و اداره خودگردان کردهای سوریه را بی اعتبار دانست.

به گزارش کورد پاریز، “روبرت فورد” سفیر سابق آمریکا در سوریه به تلاش‌های کردهای وابسته به پ.ک.ک در تاسیس دولت مختار و ادارات خودگردان واکنش نشان داد و گفت: «تعجب می‌کنم که کردهای سوریه با کدام منطق و عقل اعلام خودگردانی کرده‌اند. من بر اساس تجربه خود و شناختی که از دولت سوریه دارم مطمئن هستم هرگز اجازه نخواهد داد یک خودگردانی بالفعل بر آن تحمیل شود».

سفیر سابق آمریکا در سوریه افزود: «راه حل مشکل کردها این نیست که از فضای کنونی بهره‌برداری کنند و اعلام خودگردانی نمایند. بلکه باید با دولت مرکزی وارد گفتگو شوند و هرگونه اقدام باید با موافقیت دولت مرکزی باشد. در سوریه اقوام مختلف وجود دارند و همه باید از نظر قانون اساسی برابر باشند و حقوق آنها تضمین شود. من تعجب می‌کنم چطور بدون موافقت دولت مرکزی و گفتگو با آن در شمال سوریه خودگردانی اعلام شده است! در صورت عدم موافقت دولت مرکزی، کنترل شمال سوریه توسط کردها غیرممکن خواهد بود».

این اظهارات در حالی صورت گرفت که آمریکا از یگان‌های مدافع خلق وابسته به پ.ک.ک در سوریه، به عنوان نیروی زمینی علیه داعش بهره گرفت و اکنون با شکست داعش، استفاده ابزاری آمریکا از کردها آشکار شده است. هزاران جوان کُرد برای اهداف و منافع آمریکا در جنگ با داعش کشته شدند و اکنون آمریکا و فرانسه نیز از آنها حمایت نمی‌کند. در حالی که ترکیه برای حمله به مواضع پ.ک.ک و ی.پ.گ در شرق فرات آماده می‌شود، مواضع این دیپلمات آمریکایی، نشان از توافقات پشت پرده انکارا- واشنگتن دارد.

علیرغم اعلام ترکیه مبنی بر توافق با آمریکا در مورد منطقه امن در شمال سوریه و مرز مشترک، ترکیه همچنان اعلام می‌کند اجازه ادامه حیات به پ.ک.ک در شرق فرات را نمی‌دهد. مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، می‌گوید با این که در مورد منطقه امن به توافق رسیده‌ایم اما اجازه نمی‌دهیم همانند منبج وقت تلف شود و آمریکا و پ.ک.ک ما را مشغول نمایند.   

وی افزود: ترکیه همه تدارکات لازم را دیده است. لذا اگر سریعا اقدامات لازم صورت نگیرد همانند عفرین و جرابلس وارد عمل خواهیم شد. ما در مورد حذف کریدور تروریسم پ.ک.ک با آمریکا به توافق رسیده‌ایم. حضور عناصر پ.ک.ک تهدیدی علیه امنیت ماست و کوتاه نمی‌آییم.  گفتنی است ترکیه ارتش را در مرز با سوریه مستقر کرده تا به پ.ک.ک در شرق فرات حمله کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی