سایز متن   /


کردهای ایزدی شنگال ساکن کمپ و آواره هستند، اما احزاب کُردی در حال جنگ بر سر منافع و قدرت می‌باشند.

به گزارش کورد پاریز، اختلافات حزب دموکرات کردستان موسوم به پارتی وابسته به مسعود بارزانی و پ.ک.ک در مورد کردهای ایزدی و شنگال، افزایش یافته است. پ.ک.ک نیروهای خود موسوم به یگان‌های مدافع شنگال (ی.پ.ش) را در این منطقه مستقر کرده است و اجازه بازگشت به کردهای ایزدی نمی‌دهد. پارتی نیز مدعی این منطقه است و بر وابستگی سیاسی و اداری شنگال به اقلیم تاکید می‌کند.

اکنون و در سالگرد قتل عام کردهای ایزدی توسط داعش، مسعود بارزانی برای جبران فرار پیشمرگه از شنگال که به قتل عام ایزدی‌ها منجر شد، برای خود یک امیر دینی ایزدی تعیین کرده است که مورد قبول ایزدی‌های هوادار پ.ک.ک نیست. پ.ک.ک نیز یک امیر دیگر تعیین کرده و برای اولین بار در تاریخ کردهای ایزدی آنها به صورت همزمان دو امیر دینی دارند!

در حالی که بارزانی مقصر اصلی قتل عام ایزدی‌هاست پ.ک.ک نیز اکنون با اشغال شنگال مانع بازگشت کردهای ایزدی می‌شود. در این میان مردم قربانی شده و ساکن پناهگاه هستند. کردهای ایزدی شنگال در کمپ‌های دهوک زندگی می‌کنند. پ.ک.ک به تازگی اعلام کرده است شنگال، جزء اقلیم کردستان نیست و یک اقلیم خودمدیریتی در قالب دولت عراق است.

همچنین و در تازه‌ترین تحول میدانی در حالی که پ.ک.ک و شاخه‌های آن از جمله پژاک با فریب و یا آدم‌ربایی نوجوانان و به ویژه کودکان را می‌ربایند تا به عنوان جنگجو در سوریه مورد استفاده قرار دهد، گزارش‌ها حاکی است اکنون و در آستانه تهدیدهای ترکیه علیه شرق فرات، این گروه اعضای خود را به شنگال منتقل می‌کند. شنگال به دلیل نزدیکی به مرزهای سوریه و ارتفاعات، از اهمیت راهبردی برخوردار است.

قاسم دربو، از فرماندهان وابسته به بارزانی و از مخالفان سرسخت پ.ک.ک، اعلام کرد این فرقه تروریستی نیروهای بیشتری را از کردستان سوریه به شنگال منتقل می‌کند. دربو می‌گوید پنج سال است شنگال تحت اشغال پ.ک.ک قرار دارد و هنوز هم مردم نمی‌توانند برگردند.

کارشناسان معتقدند پ.ک.ک با اشغال شنگال مانع بازگشت آوارگان می‌شود و بارزانی نیز عمدا راه را برای داعش باز کرد تا ایزدی‌ها را قتل عام کند و اکنون برای جبران اشتباه خود تلاش می‌کند. اما حضور پ.ک.ک مانعی مهم بر سر بازگشت بارزانی است. بارزانی قصد دارد این منطقه مورد مناقشه با بغداد را با پوشش حمایت از ایزدی‌ها به دست بیاورد و برای همین نیز یک امیر مورد تایید خود را تعیین کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی