سایز متن   /


در ماجرای پ.ک.ک و پژاک، آمریکا و عربستان و اسرائیل در پی استفاده ابزاری از کردها علیه ایران هستند./ اقلیم به ترکیه وابسته است و به همین دلیل با آنکارا همکاری می‌کند.

کورد پاریز/ تضاد منافع و رقابت قبیله‌ها؛ کلیدواژه سخنان «ژان میشل ورنوشه»، روزنامه‌نگار و نویسنده فرانسوی است. از دید وی، تضاد منافع قبایل و کشورها در غرب آسیا، تنش را در این منطقه پایدار کرده است. اقلیم به ترکیه وابسته است و در مقابل حملات آن ساکت؛ عربستان به آمریکا سرویس می‌دهد و هر دو به همراه اسرائیل از پ.ک.ک و پژاک برای تضعیف ایران استفاده می‌کنند تا کانون بی‌ثباتی و تحریک همچنان به سود آنها فعال باشند. مشروح مصاحبه با این تحلیلگر در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

ارزیابی شما از تشدید حملات ترکیه علیه پ.ک.ک در کردستان عراق و همکاری بارزانی با ترکیه چیست؟

نخست باید بگویم در این جنگ بحث منافع قبیله‌ای مطرح است. یعنی منافع اقتنصادی ویژه قبیله بارزانی. این خاندان نفت خود در واقع سرمایه ملی عراق و مردم کُرد را از طریق ترکیه به فروش می‌رساند. لذا باید به ترکیه خدمت کند تا ترکیه نیز اقلیم کردستان را تحمل نماید. بارزانی برای بقای کردستان عراق و در حقیقت قدرت و حاکمیت خود، ناچار است با ترکیه همکاری کند تا به سرنوشت کردستان سوریه دچار نشود.

همان طور که می‌دانید پژاک شاخه ایرانی و مسلح پ.ک.ک علیه ایران پس از حدود هشت سال رکود، در فضای کنونی روابط ایران و آمریکا از نو دست به قتل غیرنظامیان کرد در مناطق مرزی زده است. آیا این تحرک مجدد معنای خاصی دارد؟

این نوع اقداماتاز منطق خاص خود تبعیت می‌کند. کاملا طبیعی است که پس از این مدت و در چنین فضایی پژاک را وارد عمل کنند. پژاک نیز با کشتن غیرنظامیان می‌خواهد بر ایران فشار بیاورد و همچنین وجهه خود در بین حامیان غربی را فعال و خوب نشان دهد. پژاک به دنبال بهره‌برداری از فضای کنونی است. فراموش نکرده‌ایم که در جنگ اول آمریکا علیه عراق در سال ۱۹۹۱ (که هنوز هم عده‌ای در آرزوی تکرار آن علیه ایران هستند)به محور انگلیس-آمریکا-اسرائیل از اقلیت‌ها استفاده ابزاری کردند. من در نشریه مغرب-مشرق حدود ده سال پیش طی مقاله‌ای به این رویکرد غربی‌ها پرداخته‌ام و در مورد نحوه استفاده ابزاری از اقلیت‌ها علیه قدرت مرکزی توضیح دادم. در کل، هدف این است که از طریق این گروه‌های اقلیتی کانون بی‌ثباتی و تحریک را زنده نگه دارند.

بعضی گزارش‌ها حاکیست عربستان سعودی به پژاک کمک مالی می‌کند. به نظر شما هدف از این کمک چیست؟

بحث بر سر منافع است. اگر به صورت یک طرح نگاه کنیم، نوعی رقابت بر سر رهبری منطقه در میدان است. من نمی‌دانم آیا ایران به دنبال رهبری منطقه است یا نه، اما عربستان سعودی از مدت‌ها پیش تلاش می‌کند تا نقش رهبری منطقه را به دست بیاورد. از لحاظ تاریخی نیز همیشه نوعی رقابت بین اعراب به ویژه شبه جزیره عربستان  و ایران وجود داشته است. امروز نیز این رقابت به صورتی دیگر ادامه دارد. من شخصا معتقدم ایران تهدیدی برای عربستان نیست. اما باید بگویم عربستان کشوری ضعیف است و سعی می‌کند با تکیه به آمریکا در سطح منطقه خود را قدرتمند نشان دهد. در این راستا اقلیت شیعی خود در منطقه نفت‌خیز را نیز سرکوب می‌کند و معتقد است این کار به معنای مقابله با نفوذ ایران شیعی است و در یمن هم همین سیاست را دنبال می‌کند اما در اصل آمریکا آن را تشویق می‌کند تا میلیاردها دلار تسلیحات به آن بفروشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی