سایز متن   /

تامین مالی به واسطه قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و اخاذی، وجه مشترک تمامی گروه‌های مسلح و خشن است.

به گزارش کورد پاریز، مواد مخدر یکی از منابع اصلی تامین مالی گروه خشونت طلب پ.ک.ک است. از سال ۱۹۸۴ یعنی آغاز عملیات مسلحانه پ.ک.ک تا سال ۲۰۱۵ تعداد ۳۵۰ عملیات به صورت اختصاصی علیه نارکوتروریسم پ.ک.ک صورت گرفته است. در طی ۳۱ سال تعداد ۱۲۸۳ عضو پ.ک.ک فقط به خاطر جرائم مرتبط با مواد مخدر در ترکیه دستگیر و شش کارخانه تولید مواد مخدر کشف و تعطیل شده‌اند. طبق گزارش‌ها در این مدت ۴۱۲۴۹ کلیوگرم حشیش، ۵۵۴۳ کیلو هروئین، ۷۱۰ کیلوگرم کوکائین، ۲۱ کیلو تریاک و بیش از ۱۸ میلیون نهال کشت مواد مخدر متعلق به پ.ک.ک کشف و ضبط شده‌اند. اینها فقط بخشی از فعالیت‌های نارکوتروریستی پ.ک.ک برای تامین مالی اقدامات خشونت بار کور خود است.

گزارش‌ها حاکی است تامین مالی حدود سی گروه تروریستی از مواد مخدر است و تعدادی نیز از دوره جنگ سرد دست به این اقدامات زده‌اند. در حالی که روز به روز بر اهمیت مالی مواد مخدر برای گروه‌های تروریستی تاکید می‌شود در این یادداشت کوتاه به موضوع گروه نارکوتروریستی پ.ک.ک می‌پردازیم.

پ.ک.ک در طی چند دهه عمر خود از کشورهای مختلف به میزان متفاوتی پول و سلاح دریافت کرده است. اما با توجه به این که پس ازپایان جنگ سرد حمایت‌های مالی دولتی برای ادامه فعالیت‌های این گروه کافی نبود، لذا برای جبران آن به مواد مخدر روی آورد. “مایکل ال. راس”، کارشناس نقش مواد مخدر در درگیری‌های بین دولتی، می‌گوید کمک مالی دو ابرقدرت آمریکا و شوروی سابق به گروه‌های شورشی و حتی دولت‌ها بر حسب نوع ایدئولوژی تقریبا از بین رفته است و به همین خاطر گروه‌های شورشی به منابع مالی دیگری روی آورده‌اند. به همین خاطر گروه جدایی طلب پ.ک.ک بدون تردید دست به هر نوع تجارتی از جمله تولید و توزیع مواد مخدر می‌زند.

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت در قاچاق مواد مخدر توسط گروه‌های تروریستی در سطوح مختلف صورت می‌گیرد. بعضی گروه‌ها فقط می‌توانند بر قاچاق مواد مخدر مالیات وضع کنند، اما برخی می‌توانند آزمایشگاه‌های تولید آن را نیز راه‌اندازی کنند. همچنین، به جای پول برای خرید سلاح یا خدمات دیگر مواد مخدر می‌دهند. اما اوج فعالیت این است که خود گروه تروریستی وارد قاچاق و تزانزیت مواد مخدر می‌گردد. گزارش‌های متعدد حاکیست پ.ک.ک در تمام سطوح از جمله ترانزیت و توزیع مواد فعالیت دارد. منابع موثق می‌گویند پ.ک.ک در مقرهای خود در کردستان عراق آزمایشگاه‌های تولید هروئین دارد. همچنین در مناطق روستایی دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه دست به این کار می‌زند. مایکل راس می‌گوید پول مواد مخدر به منبعی مهم برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده تا از تکیه به دولت‌ها معاف شوند. «هکر» و «هائر» که در حوزه نقش مواد مخدر در فعالیت گروه‌های تروریستی تحقیق می‌کنند نیز می‌گویند مواد مخدر از ارزش پولی بسیار بالایی برخوردار است. چون برای گروه‌های تروریستی تولید و انتقال آن نسبتا راحت است. در دنیای امروز، گروه‌های تروریستی به صورت فراملی عمل می‌کنند و این سبب می‌شود کار آنها نسبتا راحت‌تر شود.

“الن لاروس” در چندین تحقیق خود به این نتیجه رسیده که قیمت مواد مخدر از تولید تا مصرف به طور متوسط ۲۵۰۰ برابر می‌شود. تخمین‌ها نشان می‌دهد درآمد پ.‌ک‌.ک از مواد مخدر حدود ۱٫۵ میلیارد دلار است. گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک از این پول برای خرید سلاح و جذب افراد استفاده می‌کنند. این پول به آنها امکان می‌دهد تا از امکانات بهتری برخوردار شوند. حتی برای خریدن حمایت مردمان محلی نیز پرداخت می‌شود. میزان پول بر میزان قدرت و نفوذ آنها نیز تاثیر می‌گذارد. در کل حیات آنها به منبع مالی متکی است. به نوشته «تامارا ماکارنکو» روابط گروه‌های تروریستی و جنایی در هم تنیده شده است. در مواردی نیز برای مطیع ساختن اعضا در برابر سران گروه‌های تروریستی یا به عنوان جایزه در مقابل اقدامات تروریستی آنها به افراد مواد مخدر داده می‌شود. همه این موارد در مورد پ.ک.ک مصداق دارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی