سایز متن   /

احزاب و شخصیت‌های سیاسی اقلیم کردستان عراق، پ.ک.ک را گروهی مسلح و غیرقانونی توصیف مکرده و خواستار اخراج آن از اقلیم شده‌اند و پ.ک.ک تنها موردی است که احزاب کُردی در مورد آن اشتراک نظر دارند.

به گزارش کورد پاریز، گروه جدایی طلب پ‌.ک.‌ک با تشکیل گروه نظامی جدید سبب تشدید تنش و ناآرامی در اقلیم کردستان شده است. احزاب سیاسی اعتقاد دارند پ.‌ک.‌ک «بلا و مصیبت» است و محل فعالیت آن ترکیه است نه اقلیم کردستان. “کرمانج عزت” فرماندار سوران نیز در واکنش به حضور پ.ک.ک در اقلیم گفت: «ما به عنوان حکومت، همواره به هر نوع حضور گروه‌های مسلح و نظامی در محدوده‌ استحفاظی خود، پاسخ جدی و کوبنده‌ای خواهیم داد و حضور گروه غیرقانونی پ.ک.ک را در مناطق خود نمی‌پذیریم».

پ.‌ک.‌ک به غیر از محدوده‌ برادوست در منطقه‌ی شارباژیر، مشغول سازماندهی است و ده‌ها نقطه‌ ایست-بازرسی ایجاد کرده و از مردم مالیات و سرانه و باج و می‌گیرد. “مامران حسن” فرماندار ماوت در این خصوص گفت: «عناصر پ.‌ک‌.ک کوهستان آسوس را اشغال کرده‌اند و سبب بمباران ترکیه هستند. حضور پ.‌ک.‌ک در این منطقه سبب ایجاد مشکل برای اهالی و تخلیه روستای گلاله شده است».

گفتنی است پ.‌ک.‌ک با تشکیل گروه نقابدار مسلح سبب ناامن کردن اقلیم کردستان شده و احزاب سیاسی هم معتقدند این بلای خانمان سوز باید اقلیم کردستان را ترک کند. در طول سلسله جبال قندیل، پ‌.ک.‌ک درچند منطقه مستقر شده و سبب تخلیه‌ ۲۰۰ روستای منطقه شده است. اخاذی، گرفتن باج و مالیات و سرانه از مردم، مانع آبادانی و توسعه منطقه شده است.

فرماندار «قلادزه بکر بایز» می‌گوید پ.‌ک‌.ک در محدوده‌ «شینکایتی» و «آوکورته» تحرک مدام و چند مقر و پایگاه هم دارد. اعضای مسلح پ‌ک‌ک در منطقه همچون اشغالگر رفتار می‌کنند. همچنین به دلیل وجود این گروه مسلح، ترکیه این مناطق را بمباران می‌کند و سبب تخلیه روستاها و ویرانی آنها شده است.

«علی عونی» عضو شورای رهبری کردستان می‌گوید «پ.‌ک‌.ک با تاسیس گروه مسلح می‌خواهد برای اقلیم کردستان مشکل ایجاد کند و حتما باید مانع از فعالیت آن شد». «خلیل سرکانی» عضو مجمع ملی گوران هم گفت: »پ‌ک‌ک نباید با حضور خود به ترکیه برای حمله به اقلیم بهانه بدهد و باید به آرامش و ثبات اقلیم وفادار باشد. پ‌ک‌ک هیچ خیر و برکتی برای اقلیم نداشته است و باید به ترکیه بازگردد».

«محمد وتمانی» عضو شورای رهبری یکیتی هم گفت: «پ.ک.ک و ترکیه، زندگی مردم را در اقلیم مختل کرده‌اند». «کامران بابان‌زاده» عضو شورای رهبری جماعت اسلامی هم «پ‌ک‌ک را منشا ناآرامی توصیف کرد» و افزود «از سال ۱۹۹۱ تاکنون یکتی و پارتی برخوردی قاطع با مسئله‌ پ‌ک‌ک نکرده‌اند. تلاش پ‌ک‌ک برای تاسیس نیروی مسلح، به معنای گسترش ناآرامی در خاک اقلیم است». «آزاد کوره‌چی» رئیس فراکسیون ملت ترکمانی در پارلمان اقلیم هم گفت: «حضور مصیبت‌بار پ‌ک‌ک شده در اقلیم و اقدامات مسلحانه آن را نمی‌پذیریم. این گروه باید از منطقه خارج شود».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی