سایز متن   /

خانم ” ایزابل کوتانپر وکیل فرانسوی در اظهاراتی گفت؛ گروه های خشونت طلب کردی مورد حمایت اروپا و آمریکا قرار داد و به همین دلیل اعضای آن آزادانه در حال فعالیت هستند.

 

همگان از تردد آزادانه و فعالیت عادی و رسمی اعضای پ.ک.ک و سران آن از جمله فرماندهان پژاک در اروپا خبر دارند. حامیان و هواداران عبدالله اوجالان و پژاک نیز به طور معمولی و آزاد در اروپا فعالیت دارند و برای آزادی اوجالان، برنامه و کنگره برگزار می‌کنند. این در حالی است که پ.ک.ک، از دید اروپا و آمریکا و حتی سازمان‌های حقوق بشری و دولت‌های منطقه‌ای مانند ایران و ترکیه، یک گروه تروریستی است. دلیل رفتار دوگانه اروپا در قبال پ.ک.ک و پژاک چیست؟ چرا با سران و اعضای پژاک به عنوان یک گروه خشونت طلب برخورد قاطع صورت نمی‌گیرد؟ خانم ایزابل کوتانپر، وکیل بین‌المللی به طور مشروح به این سوالات پاسخ داده است.

 

خانم کوتانپر پژاک، شاخه مسلح و ایرانی پ.ک.ک، فقط در طی یک هفته چندین غیرنظامی‌ کُرد را در خانه‌هایشان به قتل رسانده است. از طرفی سران پژاک در اروپا به ویژه آلمان هستند. شما به عنوان یک وکیل بین‌المللی عواقب این اقدامات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ببینید بایستی بدانیم قوانین اروپا در این زمینه چیست. دادگاه‌های اروپا این موضوعات را در چارچوب قوانین تروریسم می‌بینند. اگر این اقدامات در اروپا و توسط مسلمانان صورت بگیرد، یک نوع برخورد می‌کنند و موضوع را در دادگاه‌های جنایی بررسی می‌کنند و نوع برخورد شدید است. اما اگر غیرمسلمان باشد برخوردها متفاوت است، چون تبعیض وجود دارد. مثلا در فرانسه چنین است. اما اگر افراد تروریست در کشورهایی مانند ایران دست به اقدام تروریستی بزنند عملا آزاد هستند. این گروه خشونت طلب کُرد در اروپا هم به صورت پوششی کار می‌کند و هم مورد حمایت و هم تامین امنیت اروپا قرار دارد. آمریکا و دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه از آن حمایت می‌کنند. در واقع با اقدامات آن موافق هستند. این یعنی عملا کسی نمی‌تواند شکایت کند.

 

یعنی  غرب در واقع این گروه تروریستی را تشویق می‌کند که در ایران دست به عملیات تروریستی بزند؟

تصور می‌کنم همین طور است. چون وقتی سران آن آزادانه در اینجا اقامت می‌کنند و کسی نیز با آنها کاری ندارد، نمی‌تواند معنایی جز این داشته باشد. در اروپا و مثلا فرانسه حضور آنها علنی است. مثلا وقتی اقدام تروریستی علیه منافع غرب انجام شود، اگر تروریست‌ها محاکمه شوند دادگاه علنی است. اما در مورد تروریست‌هایی که اقدامی علیه ایران انجام می‌دهند، اگر هم دادگاهی باشد غیرعلنی است.

 

آیا قربانیان یعنی خانواده‌ها می‌توانند نزد سازمان ملل و در ژنو شکایت کنند؟

نه، در سازمان ملل در ژنو نمی‌توانند. موضوع کمی ‌پیچیده است در ژنو روند لازم برای دادگاه جنایی وجود ندارد. کمیته‌های حقوق بشری در ژنو می‌توانند در گزارشات خود آن را مطرح نمایند. یعنی به صورت بیانیه نیز به اطلاع افکار عمومی ‌برسانند. اما قربانیان می‌توانند در دادگاه بین‌المللی جنایی در لاهه شکایت کنند که آن هم مستقل نیست و فقط در چند مورد آن هم برای آن دسته از سران آفریقایی حکم صادر کرده که منافع غربی‌‎ها را تامین نمی‌کردند. لذا فقط می‌توان به بحث نقض حقوق بشر در شورای حقوق بشر اکتفا کرد که در صورت جدی بودن می‌تواند دادگاه شهرهایی را وادار به تشکیل پرونده کند که سران این گروه در آنجا اقامت دارند و دستور اقدامات تروریستی را صادر می‌کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی