سایز متن   /

رئیس انجمن سنگ و زیتون معتقد است هدف آمریکا و عربستان از حمایت از گروه‌های مسلح کُردی، استفاده ابزاری از کردها علیه کشورهای منطقه و ایجاد تنش در مرزهای ایران و ترکیه است.

 

به گزارش کورد پاریز، کمک میلیاردی عربستان و امارات به گروه‌های کردی و مسلح! این خبر برای کارشناسان مسائل منطقه چندان عجیب نیست، چون نخبگان فضای سیاسی و مسائل منطقه‌ای، رویکرد حمایتی عربستان در گروه‌های مسلح را به خوبی درک کرده‌اند. اما مردم عادی و رسانه‌ها ارتباطی میان یک کشور سنی و مسلمان و گروه‌های مارکسیست-لنینیست و چپ‌گرا نمی‌بینند.

با این همه، عربستان ظاهرا برای ضربه زدن به ایران و حتی ترکیه، امارات و آمریکا را نیز با خود همراه کرده و بعد از شکست گروه‌های تکفیری و تروریستی به اصطلاح مسلمان، این بار به سراغ گروه‌های کردی مسلح رفته است. ژینت اسکندرانی معتقد است کاشتن بذر نفاق در منطقه و ضربه زدن به ایران، هدف عربستان از کمک به پ.ک.ک و پژاک است.

 

خانم اسکاندرانی، در فضای ضد ایرانی ایجاد شده توسط آمریکا و عربستان، در حال حاضر شاهد تحرکات مسلحانه گروه خشونت طلب پژاک شاخه پ.ک.ک در مرز ایران و عراق هستیم. چند ماه پیش هم گزارش‌هایی مبنی بر کمک یک میلیارد دلاری عربستان و امارات به این گروه منتشر شد. دلیل احتمالی این تحرکات چیست؟

می‌دانیم که آمریکا ایران را دشمن اصلی خود می‌داند و برای همین نیز سال هاست که تلاش می‌کند به ایران ضربه بزند تا متحدان خود یعنی عربستان و اسرائیل را خوشحال نماید. این دو رژیم، آمریکا را تشویق می‌کنند به ایران حمله کند. لذا تعجب آور نیست که عربستان یا حتی آمریکا گروهک کردی یا هر گروهک دیگری را در مرز ایران و عراق مسلح کنند. هدفشان کاشتن بذر نفاق در مناطق مرزی ایران است. همیشه به دنبال بهانه‌گیری از ایران هستند. چون ایران را گره مشکل خود می‌دانند. لذا آمریکا از هر وسیله‌ای برای حمله به ایران بهره می‌بَرد. چون ایران همیشه به فلسطین و سوریه کمک کرده است. اگر سوریه توانست بیشتر خاک خود را آزاد کند به کمک ایران، حزب الله و پوتین است و می‌دانیم آمریکا در برابر اراده دولت، ملت و ارتش سوریه شکست خورد. واشنگتن دلیل شکست خود را نیز ایران می‌داند.

 

بعضی کارشناسان از جمله کردها می‌گویند آمریکا از گروه‌های کُرد استفاده ابزاری می‌کند و اقدامات این گروه‌ها با منافع مردم کُرد ارتباطی ندارد. نظر شما چیست؟

این نظر، دقیقا درست است. چون همیشه در طول تاریخ خاورمیانه می‌بینیم مردم کُرد قربانی بوده‌اند. این که آمریکا از این گروه‌های کردی استفاده ابزاری می‌کند، عجیب نیست. چون کردها در چهار کشور خاورمیانه حاضر هستند و آمریکا نیز از این طریق به دنبال منافع خود است و می‌بینیم کردها به دلیل سیاست‌های غلط برخی گروه‌های کردی مانند پ.ک.ک در ترکیه نیز ضربات مهلکی دریافت کرده‌اند. این که آمریکا اکنون هم تلاش می‌کند از گروه‌های کردی برای منافع خود و علیه ایران استفاده کند، تعجب‌آور نیست.

 

پ.ک.ک در لیست تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارد. اما سران گروه تروریستی پ.ک.ک/پژاک آزادانه در اروپا رفت و آمد می‌کنند. دلیل این رفتار متناقض اروپایی‌ها چیست؟ مثلا پلیس بین‌الملل و پلیس اروپا می‌گوید بیشترین مواد مخدر توزیعی در اروپا توسط پ.ک.ک/پژاک صورت می‌گیرد. چرا اروپا در قبال امنیت مردم خود نیز سکوت می‌کند؟

ببینید اروپا تناقض‌های زیادی دارد. گروه‌های متعدد کُرد به ویژه در آلمان وجود دارند. که آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند. اما باید گفت همه کردها در این گروه‌ها نیستند. بلکه مردم کُرد مردمانی خوب هستند، اما تروریست‌ها نیز در بین آنها مستقر می‌شوند. اروپا نیز برای منافع خود از همکاری با آنها استقبال می‌کند. اروپا قبل از این که به منافع دیگران باشد، به منافع خود فکر می‌کند.

 

به منافع اروپا اشاره کردید. می‌بینیم فرانسه اکنون به دنبال حمایت از کردهای وابسته به پ.ک.ک در شمال سوریه است. این رویکرد به خصوص پس از طرح خروج آمریکا از سوریه تقویت شده است. چرا فرانسه وارد بازی گروه‌های کردی در سوریه شده است؟

حمایت پاریس از کردها به دوره خانم میتران، همسر فرانسوا میتران (رئیس جمهور اسبق فرانسه) باز می‌گردد که قبلا در حمایت از کردها در عراق کمپین نیز برگزار می‌کرد. ما علیه این اقدامات خانم میتران اعتراض می‌کردیم. این رابطه بین کردها و فرانسه از آن زمان ادامه دارد و قطعا در راستای منافع پاریس است نه این که فرانسه کردها را دوست داشته باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی