سایز متن   /

 

به گزارش کورد پاریز، در مورد اقدامات عبدالله اوجالان علیه کردها و اعدام و به قتل رساندن مخالفان و منتقدان سخنان زیادی گفته و مطالب زیادی نوشته شده است. اما در مورد بعد دیگری از رفتارهای او علیه کردها یعنی اظهارات شفاهی توهین‌آمیز علیه زبان و فرهنگ کردها و تحقیر آنها مطالب زیادی مطرح نشده است و لازم است مورد توجه روزنامه‌نگاران و اهل قلم قرار گیرد.

“هادی اولو انگین”، روزنامه‌نگار ترک، می‌گوید در سال ۱۹۹۳ برای مصاحبه با “عبدالله اوجالان” به سوریه رفتم. مصاحبه به ترکی و بدون مترجم صورت گرفت چون تصور می‌کردم فردی که مدعی است برای حقوق کردها می‌جنگد حداقل به کردی سخن خواهد گفت و مصاحبه به سایر زبان‌ها از جمله ترکی ترجمه خواهد شد. اما در کمال تعجب متوجه شدم که او به جای کردی بر ترکی بسیار مسلط است و زبان ترکی را دوست دارد. پس از مصاحبه با وی سرگرم نوشیدن چای بودیم که یک گریلای کُرد و از مسئولان مقر پ.ک.ک در سوریه برای یک کار حزبی وارد شد و برای اخذ دستور، به کردی با عبدالله اوجالان حرف زد. اوجالان در حضور من چنان تند واکنش نشان داد که آن فرد بیچاره درجا خشکش زد. اوجالان به ترکی گفت: «به کردی حرف نزن ملی‌گرای عقب مانده و پسرو. ترکی سخن بگو»!

این روزنامه‌نگار می‌گوید: «با دیدن این واکنش اوجالان شوکه شدم. باور نمی‌کردم عبدالله اوجالان چنین باشد. پیش خودم فکر کردم پ.ک.ک برای ترکیه ضرر و زیان نخواهد داشت. چون روح هر مردمی در زبانش دمیده شده و حال که پ.ک.ک این دیدگاه را در مورد زبان کردی دارد، این سازمان برای آینده ترکیه خطرناک نیست و فقط ظاهر کردی دارد».

گفتنی است زبان رسمی پ.ک.ک از همان آغاز ترکی است و سران پ.ک.ک از جمله عبدالله اوجالان کردی نمی‌دانند. تمام اعضای پ.ک.ک باید به صورت اجباری ترکی آموزش ببینند، در غیر این صورت به اتهام «خیانت» اعدام می‌شوند! اوجالان تمام نوشته‌ها و سخنانش به ترکی است و در مصاحبه با “یالچین کوچوک”، نویسنده ترک در سوریه می‌گوید: «به ترکی خواب و رویا می‌بینم. نمی‌توانم به کردی فکر کنم. کردی زبان ملی‌گرایی عقب‌مانده‌ها است».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی