سایز متن   /

پیشتر قرار بود استاندار کرکوک از حزب یکیتی انتخاب شود، اما خبرها حاکی از آن است که به احتمال زیاد بارزانی این توافق را لغو خواهد کرد.

به گزارش کورد پاریز، تنش و اختلاف میان پارتی و یکیتی و سایر احزاب کُرد با یکدیگر تمامی ندارد. در حالی که قرار بود همزمان با تشکیل کابینه اقلیم کردستان عراق، استاندار استان نفت‌خیر کرکوک نیز مشخص شود، رسانه‌ها خبر دادند که احتمال دارد توافق قبلی یکیتی و پارتی در مورد این مهم لغو شود. گفته می‌شود “مسعود بارزانی” رئیس پارتی در پاسخ به نامه‌ یکیتی مبنی بر انتخاب استاندار کرکوک از سهم یکیتی، با این پروسه مخالفت کرده است. در حالی که پیشتر توافق شفاهی میان بارزانی و “کسرت رسول علی” معاون دبیرکل یکیتی در این خصوص منعقد شده بود.

“رزگار علی” عضو دفتر سیاسی یکیتی قبلا مدعی شده بود که پارتی موافقت کرده است تا همزمان با کابینه‌ نهم در اقلیم کردستان عراق، استاندار کرکوک هم از سهم یکتی انتخاب شود. اما کمال کرکوک عضو دفتر سیاسی پارتی این موضوع را رد کرده و گفته تاکنون وضعیت کرکوک عادی نشده و استاندار هم به این دلیل تعیین نمی‌شود. همچنین باید گفت که این دو حزب تاکنون چندین بار برای تشکیل کابینه هم با یکدیگر توافق کرده بودند که به دلایل جنگ قدرت و تلاش برای کسب بیشتر از ثروت نفتی اقلیم، با شکست مواجه شدند.

چند پرونده از استان کرکوک، انتخاب استاندار جدید نینوا، کاهش سهم یکیتی در حکومت اقلیم، توافق پارتی با اعراب و اخراج کارمندان یکیتی از نهاد ریاست اقلیم کردستان، از جمله دلایل اختلاف میان این دو حزب است. دفتر سیاسی یکیتی هفته گذشته در جلسه‌ای فوری وضعیت اخراج کارمندان یکیتی از نهاد ریاست اقلیم کردستان و آخرین تحولات کرکوک را بررسی کرد. “لطیف شیخ عمر” سخنگوی یکیتی پس از نشست مذکور پایبندی حزبش به توافق با پارتی را اعلام کرد و خواستار حل مشکلات کرکوک و بغداد هم شد. اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یکیتی نیز آماده لغو توافق با پارتی در خصوص کرکوک است.

“هاوری ملا ستار” نماینده‌ پارلمان کردستان از فراکسیون یکیتی در این خصوص گفت: « یکیتی توافق با پارتی درخصوص کرکوک را قبل از توافق درمورد اصلاح قانون ریاست اقلیم امضا کرده است. براساس توافق مذکور تعیین فردی برای تشکیل حکومت اقلیم و فعالیت‌های قانونی برای استانداری کرکوک به طور موازی با هم صورت می‌گیرند. به نحوی که کسی که مسئولیت ریاست حکومت را عهده‌دار می‌شود، همزمان در کرکوک هم هیئت اجرایی برای کارهای اداری و رسمی آغاز به کار می‌کند. تصویب قانون ریاست اقلیم به منظور اعتمادسازی بود، چون هیچ اطمینانی میان طرف‌های سیاسی اقلیم باقی نمانده بود. علی‌رغم ایرادات وارده به این قانون، قدرت ریاست اقلیم و انتخاب رئیس و مدارک وی، اما همین قانون گفتگوهایی را به میان آورد».

گفتنی است اختلافات میان احزاب کُرد عراقی به پارتی و یکیتی محدود نیست. به عنوان مثال، سه سال از زمان امضای توافقنامه میان یکیتی و جنبش گوران می‌گذرد، اما بدون اینکه مفاد آن اجرایی شود این توافق به حالت تعلیق درآمد. توافق یکیتی و گوران از ۱۱ بخش و ۲۵ ماده تشکیل شده بود که طی سه سال گذشته تنها رهبری مشترک آن اجرا شد و سه جلسه هم میان اعضا و سران برگزار شده بود. سپس بدون اینکه رسما اعلام شود این توافق به حالت تعلیق درآمد و در نهایت هم گوران تصمیم به لغو این توافق گرفت.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی