سایز متن   /

با توجه به ساختار عشیره‌ای اقلیم، به احتمال زیاد باز هم نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق خواهد شد.

به گزارش کورد پاریز، پارلمان اقلیم کردستان پس از چند سال تعطیلی با زور اسلحه بارزانی بالاخره فعال شد و یکی از اولین قوانینی که تصویب نمود، قانون ریاست اقلیم کردستان است. طبق قانون، ریاست اقلیم دو معاون خواهد داشت. همه می‌توانند نامزد ریاست اقلیم شوند، اما ساختار فاسد و عشیره‌ای اقلیم، عملا به نحوی است که صرفا یک نفر از خاندان بارزانی می‌تواند این سمت را در اختیار بگیرد. نماینده حزب دموکرات کردستان عراق (حزب بارزانی یا پارتی) در این دوره نیچروان بارزانی است و به احتمال فراوان، وی رئیس اقلیم کردستان عراق خواهد شد.

کارشناسان مختلف این روند را غیردموکراتیک می‌دانند و می‌گویند سیستم حاکم در اقلیم کردستان قبیله‌ای و خانوادگی است. از هم اکنون یکی از معاونان رئیس اقلیم از یکیتی و دیگری نیز از گوران است. تقسیم قدرت بر اساس منافع حزبی و قبیله‌ای جای دمکراسی را گرفته است.

گفتنی است “نچیروان بارزانی” متولد ۱۹۶۶ و دارای مدرک کارشناسی علوم سیاسی از دانشگاه تهران است. وی هم اکنون نخست وزیر اقلیم است. قرار است “مسرور بارزانی” نیز نخست وزیر اقلیم شود. این دو نفر شدیدا با هم اختلاف دارند. انتخاب رئیس اقلیم پس از توافق پارتی و یکیتی (دیگر حزب مهم اقلیم کردستان وابسته به خاندان طالبانی) صورت می‌گیرد. اما از سویی، به دلیل تقسیم پُست‌ها مشکلات و اختلافات در یکیتی افزایش یافته است.

برخی از اعضای یکیتی به دلیل اینکه صاحب پست‌هایی در چند نهاد و دستگاه اداری نشده‌اند، اکنون نقش اپوزسیون داخل حزبشان را بازی می‌کنند و ضد توافق یکیتی و پارتی و خواستار گسترش فعالیت‌هایشان هستند. یک منبع از داخل یکیتی گفت:  «این گروه هنگامی ظهور کرد که “کسرت رسول” سرپرستی توافق با پارتی را برعهده گرفته و هیچ نهاد عالی هم نصیب یکیتی نشده که این گروه به دنبال آن بوده‌اند. این گروه به غیر از چند عضو شورای رهبری تعدادی نماینده از فراکسیون یکیتی را هم در خود جای می‌دهد و تاکنون از طریق‌ رسانه‌های سایه اقدام کرده‌اند، اما با این اقدامات، کسرت رسول و رهبری یکیتی را نگران کرده است».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی