سایز متن   /

علی‌رغم اعلام توافق بر سر «مکانیسم اجرایی و هماهنگی و کار مشترک»، پارتی و یکیتی در مورد تقسیم پست‌ها کماکان اختلاف دارند.

به گزارش کورد پاریز به نقل از منابع محلی از آخرین نشست و توافق صورت گرفته میان یکیتی و پارتی، به نظر می‌رسد طرفین کماکان بر سر تقسیم قدرت با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما در مورد آنچه «مکانیسم اجرایی و هماهنگی و کارمشترک و گروهی» خوانده‌اند، توافق کرده‌اند. همچنین این دو حزب بزرگ مناطق کردنشین عراق، تصمیم گرفته‌اند در چند روز آینده و برای گفتگو در باره‌ تشکیل حکومت جدید اقلیم و مکانیسم و راهکارهای تقسیم پست‌ها هیئتی تشکیل شود.

“دلشاد شهاب” عضو رهبری پارتی با بیان این مطالب در یک کنفرانس خبری، ضمن تایید اخبار منتشر شده، اذعان کرد: «در توافق میان پارتی و یکیتی بحثی از تقسیم پست‌ها به میان نیامده بلکه تقسیم و شیوه‌ تشکیل حکومت در چند روز آینده از طریق هیئتی ویژه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد».

گفتنی است بعد از انتخابات پارلمانی، احزاب مختلف در کردستان، کماکان بر سر تقسیم قدرت اختلاف نظر دارند و این منطقه، نتوانسته است دولت محلی خود را تشکیل دهد. حوزه‌های نفتی کرکوک، یکی از مهمترین موارد اختلافی میان پارتی و یکتی از یک سو و اعراب و ترکمن‌ها از سوی دیگر است.

اختلافات این دو حزب بزرگ کردی، آنقدر دامنه‌دار و قدیمی است که هنوز هم پس از سقوط صدام حسین، ادامه دارد و منجر به جنگ داخلی و تقسیم شدن اقلیم به دو بخش اداری اربیل و سلیمانیه شد.دو دولت بودن و دارای دو پایتخت بودن، در نهایت در سال ۲۰۰۵ و پس از نزاع خونین بین طرفین و با امضای  یک توافقنامه راهبردی خاتمه یافت. براساس این توافقنامه مناصب حاکمیتی بین دوحزب تقسیم شد، اما این توافقنامه پس از انتخابات عمومی سال ۲۰۱۳ در عراق لغو شد. اختلاف اصلی بر سر تقسیم قدرت و ثروت به ویژه پول نفت است و مردم و حقوق آنها در اصول این دو حزب جایی ندارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی