سایز متن   /

پ‌ک‌ک و بحران یارگیری

 

ترامپ و آمریکا تصمیم به خروج از سوریه گرفتند و به همین خاطر هم پ‌ک‌ک که از سال ۲۰۱۲ کنترل شمال این کشور به آن سپرده شده تا نقش نگهبان مرزی را بازی کند و از این مناطق پاسداری کند، حال با خروج آمریکا در تنگنا قرار گرفته و به هر دری می‌زند تا شاید آمریکا را متقاعد به ماندن در سوریه بکند چراکه بدون آمریکا محال است یک روز هم سرپا بماند و به قول خودش مقاومت کند.

این موضوع را باید در صفحه‌ی شخصی تویتر قاسم ایلری کارشناس سیاسی مطالعه کرد که به خبر جنجالی خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه می پردازد و این را خبری بسیار ناگوار برای گروههای وابسته به پ ک ک می داند. وی در ادامه می نویسد پ ک ک که تاکنون با تکیه به حمایت های آمریکایی عملا ابزار دست این کشور شده و در شمال سوریه با داعش می جنگید، اکنون خود را در تنگنا می بیند و برای جلوگیری از خروج آمریکا با داعش همکاری می کند تا این گروه تروریستی و هم مسلک خودش دوباره با اشغال مناطقی در این منطقه آمریکا را ناچار به ادامه حضور کند.

به نوشته این کارشناس سیاسی پ ک ک در اولین گام زندانیان داعش در بند خود را آزاد می کند تا زمینه ظهور دوباره داعش در این منطقه فراهم شود. این همکاری پ ک ک و داعش جدید نیست و قبلا نیز بارها گزارش هایی در مورد همکاری این دو گروه تروریستی منتشر شده بود.

 

 

البته تنها مسئله با خروج آمریکا از سوریه پایان نمی‌پذیرد بلکه اعراب شمال سوریه هم که طی این سال‌ها تحت کنترل این گروه بوده‌اند و بارها هم سازمان‌های حقوق بشری این گروه را به پاکسازی قومی به ویژه اعراب متهم کرده و چندین سند در این باره ارائه کرده.

پ ک ک طی چند سال اخیر در بحران سوریه با کمک تسلیحاتی آمریکا و به بهانه جنگ با داعش دست به اقدامات مختلفی از جمله پاکسازی قومی علیه اعراب در مناطق شمال سوریه می زد. مردم محلی از این اقدامات پ ک ک بسیار خشمگین بودند. با اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی و تنها ماندن پ ک ک مردم محلی عرب نیز علیه پ ک ک موضع گرفتند تا به محض فراهم شدن زمینه علیه آن وارد عمل شوند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند هم ترکیه به گروههای وابسته به پ ک ک در شرق فرات حمله خواهد کرد هم نیروهای سوریه کنترل مناطق مذکور را از پ ک ک خواهند گرفت. این اخبار سبب خوشحالی مردم شده است.

 

 

خیلی‌ها از این تصمیم آمریکا خوشحال و خوشنود هستند و برخی نیز آن را به پاکسازی قومی متهم می‌کنند و در هرصورت عملکرد آمریکا را نیز زیر سئوال می‌برند چراکه آمریکا خود این گروه را در لیست ترور قرار داده و در لیست ترور چندین کشور دیگر از جمله اتحادیه اروپا و ترکیه هم قرار دارد اما علی‌رغم این آمریکا طی چند سال گذشته مدام از این گروه از لحاظ لجستیکی و تجهیزات نظامی و … حمایت کرده است.

ندکا کاریل کارشناس سیاسی در صفحه توئیتری خود با آوردن تصویر نقشه ای سوریه می گوید تاکنون مناطق شمال سوریه تحت کنترل پ ک ک یا ی.پ.گ. یا با هر نامی که بودند اما از این پس بدون توجه به نام آنها، این منطقه از وجود این گروهها پاکسازی خواهد شد.

وی در ادامه می گوید پ ک ک تاکنون مورد استفاده ابزاری آمریکا قرار گرفته و اکنون آمریکا نیازی به این گروه ندارد لذا آن را رها می کند. این یعنی ترکیه و سوریه هر دو برای از بین بردن این گروه وارد عمل خواهند شد و بایستی منتظر پایان پ ک ک در این منطقه باشیم.

 

 

دیلیمان عبدالقادر کارشناس سیاسی هم معتقد است خروج آمریکا یعنی پایان پ ک ک در سوریه و می‌افزاید، این خروج می تواند ضربه ای مهلک بر پ ک ک وارد آورد چون در نبود حمایت آمریگا از پ.ی.د./ی.پ.گ. این گروه نمی تواند دوام بیاورد چون هم در معرض تهدید ترکیه قرار دارد و هم راه برای ورود نیروهای ارتش سوریه باز می شود تا کنترل مناطق را به دست بگیرد و در هر دو حالت پایان حضور پ ک ک فرا می رسد.

وی این اقدام آمریکا را استفاده ابزار ی از پ ک ک می نامد و می گوید آمریکا همیشه با کردها چنین رفتار می کند.

 

 

گروهی از معتقدان نیز از نگاهی دیگر به موضوع نگریسته و رفتار دوگانه پ‌ک‌ک را هم در مقابل رفتار دوگانه آمریکا قرار داده‌اند از جمله‌ی این اشخاص لوک کوفی است که به حمایت آمریکا از گروههای وابسته به پ ک ک در در شمال سوریه در طی چند سال گذشته اشاره می کند و می گوید این حمایت تضاد پ ک ک را نشان می دهد چون این گروه تروریستی در حالی با آمریکا همکاری می کند که خودش مارکسیست-لنینیست است و مدعی مبارزه با امپریالیسم آمریکا لذا این نشان می دهد پ ک ک حتی به ادعاهای خود نیز اعتقاد ندارد.

این کارشناس سیاسی به تروریستی بودن پ ک ک در لیست آمریکا می پردازد و حمایت آمریکا از این گروه را نقض قوانین خود می داند و در ادامه می گوید: اعضای پ ک ک در شمال سوریه “شرکای” آمریکا نیستند بلکه ابزار پیشبرد سیاست آن هستند و هر لحظه ممکن است آنها را رها کند و به نظر می رسد زمان آن رسیده است.

 

 

پ‌ک‌ک پس از این اقدام آمریکا و بی‌نتیجه بودن تلاش‌هایش برای متقاعدکردن این کشور به منظور ماندن در سوریه و ادامه دادن به حمایت‌هایش از این گروه، به فکر بازگشت به سوی روسیه است که به عقیده‌ی کارشناسان هیچ جای اعتماد نیست. اما گویا پ‌ک‌ک سعی می‌کند به هرنحوی که شده برای خود پشتیبانی بیابد حتی اگر هم همان روسیه باشد که زمینه‌های شکستش در مقابل ترکیه در عفرین را فراهم کرد. در هرصورت این نوع گروهها درمنطقه که پ‌ک‌ک و زیرشاخه‌هایش در سوریه (ی‌پ‌گ و پ‌ی‌د)، بدون حمایت کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ جهانی تاب مقاومت را برای یک هفته هم نخواهند داشت و ذات آنها اقتضا می‌کند که خود را به جایی وصل کنند. آمریکا نشد، روسیه، و ….

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی