سایز متن   /

 

استاد دانشگاه زاخو دهوک: کردهای اقلیم کردستان هم از پ.ک.ک ناراضی‌اند چراکه پ.ک.ک همیشه تلاش می‌کند روابط کردها را به هم بزند یعنی بی ثباتی را دوست دارد.

 

 

نفوذ پ.ک.ک در استان سلیمانیه و تردد آنها بر روابط بین ترکیه و اتحادیه میهنی کردستان (یکیتی) تاثیر زیادی داشته است. حزب یکیتی، دومین حزب قدرتمند کردی اقلیم نیز، به دنبال تعیین جایزه برای تعقیب سه تن از سران پ.ک.ک از سوی آمریکا، فشارهای خود را بر حزب غیرقانونی اعلام شده پ.ک.ک افزایش داده است.

 

در همین راستا “فرصت”، استاد تاریخ کردستان در دانشگاه زاخو معقتد است ترکیه بر یکتی فشار زیادی آورده تا روابط خود با پ.ک.ک را کم یا قطع کند. اکنون هواپیماهای فرودگاه سلیمانیه حق ندارند از حریم هوایی ترکیه عبور کنند. این استاد دانشگاه در ادامه گفت: بین سلیمانیه و آنکارا یا استانبول پرواز وجود ندارد، اما از اربیل وجود دارد. ترکیه قصد دارد هم روابط یکیتی با پ.ک.ک را قطع کند و هم جای پای خود در منطقه تحت کنترل یکتی را تقویت کند. واقعیت این که پ.ک.ک و یکتی هر دو از نظر ایدئولوژیک خیلی از هم دور نیستند. احزاب سلیمانیه بجز احزاب اسلامی بقیه همه چپ هستند، اما وقتی یکتی می‌بیند حضور پ.ک.ک بر روابط آن با ترکیه تاثیر زیادی دارد، این نزدیکی‌های ایدئولوژیک را زیر پا می‌گذارد و به عبارتی پ.ک.ک را رها می‌کند. تاکنون یکتی فضای آزاد برای فعالیت‌های پ.ک.ک فراهم کرده بود، اما پ.ک.ک برای خود یکتی نیز به تدریج به تهدیدی تبدیل می‌شد. به عبارت بهتر پ.ک.ک از فضا سواستفاده می‌کند.

 

استاد دانشگاه زاخو در پاسخ به این سوال که پ.ک.ک می‌داند مردم و حکومت اقلیم کردستان از آنها ناراضی هستند و سالهاست به خاطر حضور پ.ک.ک مردم بر اثر بمباران ترکیه کشته می‌شوند و پ.ک.ک هم برای پارتی و هم برای یکیتی جز دردسر چیزی ندارد، چرا پ.ک.ک به حرف کسی گوش نمی‌دهد؟ گفت: اختلافات کردها بسیار عمیق و پیچیده است. این مسئله در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیز عواقب داشته و دارد. ایران و ترکیه دو قدرت منطقه‌ای هستند کردهای اقلیم توانستند هم به حقوق خود برسند و هم با این دولت‌ها به تعامل برسند. این مسئله بر روابط خود احزاب کردی با همدیگر نیز تاثیر می‌گذارد. پ.ک.ک هم مدعی است ترکیه به خاک کردها حمله می‌کند و دولت عراق و اقلیم کردستان باید واکنش نشان دهند، اما این اظهارات پ.ک.ک غیرمنطقی است چون درست است خاک کردهاست، اما به صورت رسمی خاک عراق یعنی یک دولت دیگر است و پ.ک.ک نباید بدون مجوز قانونی وارد خاک عراق شود. عراق هم گوش نمی‌دهد و می‌گوید وقتی شما از خاک ما به صورت غیرقانونی استفاده می‌کنید چرا باید از شما دفاع کنیم؟ قندیل خاک عراق است. درست است تحت کنترل اقلیم است اما اقلیم نیز تابع بغداد است. دستور در دست بغداد است. با این که نیروهای مرزبانی کرد هستند، اما نیروهای دفاعی عراق هستند. البته ترکیه نیز برای حل مسئله خواست گام‌هایی بردارد اما پ.ک.ک سنگ اندازی کرد. پ.ک.ک همیشه تلاش می‌کند روابط کردها را به هم بزند یعنی بی ثباتی را دوست دارد.

 

این استاد داشنگاه درباره‌ی اینکه آمریکا از یک سو برای سران پ.ک.ک در قندیل جایزه تعیین می‌کند و از سوی دیگر پ.ک.ک را در سوریه با نامی دیگر مورد استفاده قرار می‌دهد و اینکه بعضی کارشناسان می‌گویند این یعنی استفاده ابزاری و هر لحظه ممکن است آمریکا پ.ک.ک را رها کند و کردستان سوریه دچار سرنوشت عفرین شود، گفت: ببینید آمریکا منافق است. یک جایی به کردها کمک می‌کند، جایی دیگر علیه آنها اقدام می‌کند. در سوریه کردها را برای منافع خود به میدان آورد چون می‌داند کردها شجاع هستند و پس از این که داعش به کلی نماند، خواهد گفت: سپاس، شما آدم‌های شجاعی هستید. خداحافظ. یعنی مثل این که کسی را به بیگاری گرفته باشید. نباید چنین باشد. بارها ترامپ گفته کردها شجاع هستند. این در اصل توهین به کردهاست. یعنی شجاع هستند که در خدمت منافع آمریکا باشند؟ چرا باید کردها به خاطر منافع آمریکا کشته شوند. این توهین علنی آمریکا به کردهاست. عرب‌ها نیز تاکنون از کردها این گونه استفاده ابزاری کرده‌اند. یعنی کردها همیشه ابزار دست دیگران شده‌اند. کردها نباید این اجازه را به آمریکا بدهند. ترکیه پس از آمریکا قدرت دوم ناتو است و از طرفی ترکیه خیلی صریح به آمریکا می‌گوید یا من یا پ.ک.ک و معلوم است، آمریکا ترکیه را ترجیح می‌دهد و آنها را خواهد فروخت. اخیراً اردوغان هم گفت، با ترامپ در مورد منبج به توافق رسیده است؛ این خبر بدی برای پ.ک.ک است. این یعنی باز هم آمریکا کردها را می‌فروشد. پ.ک.ک عفرین را نیز همین طور به ترکیه واگذار کرد. اگر منبج نیز از دست برود کردها ضربه‌ای بسیار سنگین خواهند خورد. یعنی غرب فرات به طور کامل از دست می‌رود و شرق فرات نیز هر لحظه در معرض تهدید ترکیه قرار دارد.

 

در برهه کنونی رهبران ارشد یکیتی از یک طرف از بیم اینکه سرمایه گذاری‌های بین‌المللی به سمت اربیل سوق پیدا کند و این طور القا شود که سلیمانیه محل امنی برای سرمایه گذاری نیست و از طرفی دیگر تحت فشار دولت ترکیه اقدام به بستن نهادهای نزدیک به پ.ک.ک کرده‌اند و این فقط آغاز است چرا که ترکیه فشارهای بیشتری بر یکیتی وارد خواهد کرد. آنکارا معتقد است که پ.ک.ک در سلیمانیه قدرتمند شده و پیش شرط عادی سازی روابط با سلیمانیه را محدود کردن فعالیت‌های پ.ک.ک در سلیمانیه می‌داند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی