سایز متن   /

ایزابل کوتانپر وکیل بین المللی

 

* خانم کوتانپر شما وکیل هستید و می دانید حقوق به ویژه حقوق کودکان چیست. به نظر شما چرا سازمان های تروریستی بیشتر کودکان را هدف قرار می دهند چه آنها را بکشند چه به عنوان کودک سرباز به کشتن بدهند؟

 

* همان طور که قبلا نیز در یک مورد مطرح کرده ام کودکان و زنان افرادی هستند که نیازمندمحافظت ویژه هستند. در کل در جامعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند. در معاهدات بین المللی نیز مانند کنوانسیون ژنو یا پیمان های حفظ حقوق کودکان می بینیم کودکان بی گناه ترین قربانیان خشونت و درگیری هستند. خشونت های بین المللی که سازمان یافته هستند بیشتر مردم عادی و به ویژه افراد غیرجنگجو را هدف قرار می دهند. آنها را استثمار می کنند. با این که وضعیت حقوقی برای کودکان مشخص شده اما متاسفانه اقدامات گروههای تروریستی هرگز برای قدرت های غربی مهم نبوده در حالی که مدعی دفاع از حقوق کودکان کار را کودک سرباز بدون توجه به فرهنگ ها و حاکمیت ها هستند. این مسئله هرگز مایه نگرانی قدرت های غربی نبوده و نیست. این در دسته جنایت علیه بشریت قرار می گیرد. چون کودکان امروز همان بشریت فرداست.

 

 

* شما به استثمار کودکان توسط سازمان های تروریستی اشاره کردید؟ چرا این سازمان ها مثلا سازمان تروریستی پ ک ک کودکان را انتخاب می کنند نه فراد بزرگسال را؟

 

* چون کودک از حقوق خود مطلع نیست. کودک هنوز به رشد و بلوغ فکری نرسیده و تجربه نیز ندارد. نمی داند آیا برای کاری که زندگیش را فدا می کند آیا این کار مشروعیت دارد یا نه. این کار گروههای تروریستی نیز برده‌گی است.

 

 

* در پاسخ به سوال قبلی به جنایت علیه بشریت اشاره کردید. آیا راهکار عملی برای مقابله با این گروههای تروریستی در سطح بین الملل وجود دارد؟

 

* دادگاه بین المللی جنایی مشهور وجود دارد که محصولی غربی است و این تشکیلات غربی تاکنون فقط علیه آفریقایی ها مورد استفاده قرار گرفته است. می دانیم بزرگترین جنایتکاران دنیا آمریکا و متحدان آن هستند. کشورهای تولیدکننده سلاح و فروشنده آن جنایتکار هستند لذا می بینیم دادگاه جنایی بین المللی با آنها کاری ندارد و به مسائلی دیگر می پردازد. از طرف دیگر کمیته هایی نیز وابسته به سازمان ملل هستند که متاسفانه رهبران کشورهای غربی از این ابزار برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند و در همه این کمیته های وابسته به سازمان ملل عوامل غربی وجود دارند و این نیز از لحاظ حقوقی مضحک است. به نظر می رسد خارج از معاهدات و پیمان ها نمی توان امیدوار بود حقوق بین الملل در عمل بتواند کاری انجام دهد. به قول ژنرال دوگل این تشکیلات وابسته به سازمان ملل همگی بازیچه هستند.می بینیم همیشه غربی ها هستند که در این نهادها تصمیم می گیرند. در مورد کودکان هم یک معاهده وجود دارد اما بایستی جنبه اجرایی به خود بگیرد. اما هر دولتی می تواند به نوبه خود خواهان اجرایی شدن این کنوانسیون ژنو به ویژه بخش حقوق کودکان گردد. اما در عین حال ظرفیت های دانشگاهی نیز وجود دارد بایستی تلاش کنیم از آنها استفاده نماییم. باید غربی دها را به این مسائل حساس کنیم این تراژدی هایی که همچنان ادامه دارند. حتی گسترش می یابند بدون این که واکنشی از طرف غربی ها داشته باشند.

 

 

* بیشتر اعضا و سران این گروههای تروریستی که جنایت می کنند و یا کودکان را برای جنگ جذب می کنند در اروپا زندگی می کنند. چرا نه دستگیر می شوند و نه واکنشی علیه آنها صورت می گیرد. را اروپا هیچ کاری نمی کند؟

 

* این درست همانند مسئله سازمان مجاهدین خلق (منافقین) است که سازمان های همانند آن نیز با هدف نفوذ در منطقه و بی ثبات کردن هستند اینها را آزاد می گذارند.

 

 

* ممنونم خانم کوتانپر از بابت پاسخ به سوالات.

 

* خواهش می کنم.

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی