سایز متن   /

وزیر کشور سابق ترکیه و نماینده کنونی حزب عدالت و توسعه می گوید: من نامه ای از عبدالله اوجالان رئیس زندانی گروه پ.ک.ک برای هیچ گروه، حزب یا فردی نبرده ام.

به گزارش کورد پاریز به نقل از رووداو، بشیر آتالای وزیر کشور سابق ترکیه گفت:  ادعای صلاح الدین دمیرتاش رئیس سابق حزب دمکراتیک خلق ها مبنی بر اینکه من نامه اوجالان رت به وی رسانده ام دروغ است.

صلاح الدین دمیرتاش در جریان دفاعیات خود در دادگاه گفته بود یکی از وزرای کابینه دولت ترکیه نامه اوجالان را آورده بود و طبق نامه ما بایستی به دستور اوجالان به همه پرسی قانون  اساسی مورد نظر اردوغان جواب مثبت می دادیم.

صحبت های دمیرتاش مبنی بر پیام اوجالان برای حمایت از همه پرسی قانون اساسی ترکیه در حالیست که طی سالهای اخیر موضوع ارتباط پنهانی عبدالله اوجالان با برخی محافل در ساختار حکومتی ترکیه همواره مطرح بوده است و همین مساله موضوع استقلال فکری اوجالان را زیر سئوال برده است.

مهمترین موضوعی که احتمال توافق پنهانی اوجالان با آکپارتی یا میت را تقویت می کند، گذشته ی مبهم و پُر از سئوالِ اوجالان است. ابراهیم گوچلو از سیاستمداران کُرد مطرح در ترکیه  معتقد است سازمان میت در تأسیس پ.ک.ک نقش داشته است . گوچلو می گوید: پس از سال های ۱۹۷۴ دولت برای از بین بردن جنبش کردستان در ترکیه و سازمان های کُردی (فعال در آن زمان) پ ک ک را تاسیس کرد و از طرف دیگر هم، هدف کنترل کردها از داخل بود تا آنان را وادار به تسلیم نماید، یعنی آن را از خطر ایجاد دولت ملی دور کند.در این مسیر و به ویژه توسط دیکتاتوری کودتای نظامی، پ ک ک  توانست سازمان های کُردی (رقیب)  را از بین ببرد و پس از آن که اوجالان در سال ۱۹۹۹ دستگیر و به ترکیه آورده شد وی خیلی علنی اعلام کرد که آماده است تا به دولت خدمت کند و در عین حال اعلام کرد کردها در کردستان ترکیه و دیگر مناطق حق تشکیل دولت مستقل، فدرال و نیمه خودمختار را ندارند.

هیوا کمانگر پور کارشناس حوزه کردی نیز می گوید مجموعه عواملی همچون: سابقه ی همکاری اوجالان با میت، پرهیز اوجالان از درخواست صریح برای خلع سلاح ، بروز اختلاف و شکاف بین اعضای پ.ک.ک بر سر تبعیت از اوجالان، نگاه منفعت طلبانه ی حزب عدالت و توسعه به مساله ی کُردها و بازی با کارت اوجالان در مواقع ضروری انسان را به این باور نزدیک می کند که اوجالان در زندان ایمرالی خودش تصمیم نمی گیرد، بلکه او برنامه های میت و آکپارتی را اجرا می کند.

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی