سایز متن   /

کورد پاریز / سرویس سایر رسانه ها

«سلیمان عبدالله یونس» از اعضای شاخص ائتلاف دموکراسی و عدالت به رهبری برهم احمد صالح نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق در یادداشتی که از طریق یکی از نمایندگان وی در اختیار خبرنگار خبرگزاری تسنیم قرار گرفت، تاکید کرده است که عمده موفقیت‌های حزب مسعود بارزانی قبل از حوادث کرکوک به سبب همراهی بخشی از سران اتحادیه میهنی و شکست های این حزب بوده است اما شرایط پس از ۱۶ اکتبر برای حزب دموکرات کردستان عراق متفاوت است.

در این یادداشت آمده است:

رهبری جریان برگزاری رفراندوم از سوی حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) بدان هدف بوده است که در دهه آینده هم این حزب همچنان در راس هرم قدرت کردستان خودنمایی کند و دولت کردستان در تاریخ با نام بارزانی ثبت شود. به ویژه آنکه که این حزب به سبب شکست‌ها و همکاری مستقیم بخشی از سران اتحادیه میهنی به آسانی بسیاری از موضوعات مهم از قبیل انتفاضه مردمی علیه رژیم بعثی صدام، فدرالیسم، نفت و غیره را به عنوان دستاورد خود معرفی کرده است.

تا پیش از ۱۶ اکتبر گذشته، هر موفقیت حزب دموکرات کردستان عراق، نتیجه تسلیم و عقب نشینی جدید اتحادیه میهنی کردستان بوده است. در هر ایستگاه موفقیت این حزب نوعی از شکست و عقب نشینی اتحادیه میهنی دیده می‌شود. اما پس از ۱۶ اکتبر و قدرت‌نمایی نیروهای عراقی، مرحله جدیدی آغاز شده است. زیرا از آن تاریخ به بعد، نیروی قدرتمندتری به نام عراق وارد رقابت‌های اقلیم کردستان شده است، نیرویی که با بهره مندی از توانمندی‌های متفاوت، فرصت تسلط بر پروژه استقلال طلبی حزب دموکرات کردستان را به آسانی محقق کرده و مرحله جدیدی از عراقی بودن را رقم خواهد زد.

دوران موفقیت‌های حزب دموکرات کردستان عراق به اتمام رسید، دیگر زمان آن به اتمام رسیده است که این حزب در نتیجه شکست‌های متحد خود به پیروزی‌هایش بیندیشند. پس از ۱۶ اکتبر، بازی وارد مرحله و شیوه اجرایی جدیدی شده است، در این موقعیت جدید، موفقیت حزب دموکرات کردستان به تنهایی امری محال است، زیرا رقابت‌ها در سطح عراق است و بر خلاف گذشته، محدود به مرزهای استان سلیمانیه نخواهد بود و در میدانی فراتر از آن، آمریکا، اروپا، ایران و ترکیه از بازیگران مهمی هستند که حکومت عراق را به عنوان رقیب عراقی این حزب که متکی به قانون اساسی این کشور است، حمایت می‌کنند. حزب دموکرات کردستان با هر توان و نیرویی یارای رقابت با عراق کنونی را ندارد. در اینجا راه حل آن است که حزب دموکرات کردستان عراق از رویای گذشته دست برداشته و به آنچه که بعد از ۱۶ اکتبر به وجود آمده است اعتراف کند تا شاید با تدبیر جمعی به تیم رهبری دیگری برای کردستان اندیشیده شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی