سایز متن   /

وزارت امور خارجه ترکیه در اطلاعیه ای اعلام کرد: گروه های مختلف باید در نشست سوچی روسیه حضور داشته باشند اما شاخه های اقماری پ.ک.ک همچون:  حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگانهای مدافع خلق(ی.پ.گ) در این نشست شرکت نخواهند کرد.

به گزارش کورد پاریز به نقل وبسایت خبری روزنامه خبر تورک، وزارت خارجه ترکیه در اطلاعیه ای تاکید کرد: نشست سوچی روسیه باید با حضور گروه های مختلف سوریه برگزار شود و نه با حضور تروریست ها.
به نوشته این رسانه، در اطلاعیه منتشر شده توس وزارت خارجه ترکیه آمده است: نیروهای پ.ی.د و ی.پ.ک به نشست سوچی دعوت نشده اند و حضور نخواهند یافت.
وزارت خارجه در این اطلاعیه نوشت: همکاری آمریکا با ی.پ.گ حتی به مدت یک ساعت نیز برای ترکیه زیبانبار است و ادعای همکاری موقت آمریکا با نیروهای کُرد سوری فاصله زیادی تا مرحله اقناع ما دارد.
به گزارش ایرنا، وزارت خارجه سوریه چند هفته پیش با اعلام موافقت این کشور برای شرکت در کنفرانس سوچی، تاکید کرد که پس از پیروزی های پیاپی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان که زمینه مناسب برای گفت و گوهای سوری – سوری را فراهم کرد، جمهوری عربی سوریه از برگزاری کنفرانس گفت و گوهای ملی که قرار است با مشارکت همه جریان های جامعه سوریه در شهر سوچی روسیه برگزار شود، استقبال و در آن شرکت می کند.
کنفرانس سوچی با هدف پایان دادن به درگیری‌های سوریه، روزهای ۱۱ و ۱۲ آذر (دوم و سوم دسامبر) در شهر سوچی روسیه برگزار خواهد شد.
ترکیه دو گروه کردی پ.ی.د و ی.پ.گ سوریه را شاخه سوری پ.ک.ک و همه آنها را تشکیلاتی تروریستی مرتبط به هم عنوان کرده و مخالف حضور این دو تشکیلات کردی سوری در کنفرانس سوچی است و ایران و روسیه را نیز در این زمینه قانع و همراه خود کرده است.
این دو گروه کُردی پ.ی.د و ی.پ.گ در شمال سوریه مستقر بوده و به ادعای دولت ترکیه در ماه های گذشته، بیش از چهار هزار کامیون سلاح از آمریکا دریافت کرده اند و همین امر موجب بروز تنش بین آمریکا و ترکیه شده و روابط دو طرف را تا آستانه بحران سوق داده است.
ترکیه مدعی است که سلاح های ارسالی آمریکا به این دو گروه و از طریق آنها در اختیار گروه تروریستی پ.ک.ک قرار می گیرد و هر سه گروه در واقع در صدد تشکیل دولت محلی کُردی در شمال سوریه و جنوب مرزهای ترکیه هستند و با حمایت آمریکا اهداف تروریستی و تجزیه طلبانه دارند.
آمریکا اعلام کرده است که ارسال این سلاح ها با هدف مبارزه با داعش انجام شده و سلاح های تحویلی بعد از سرکوب داعش در منطقه، از گروه های کُردی پس گرفته خواهد شد.
ترکیه در مناطق جنوبی خاک خود ۹۱۰ کیلومتر با کشور سوریه مرز مشترک دارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی