سایز متن   /

حـیـدرالـعـبـادی نخست‌وزیر عراق در مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گفته‌است: دولت عراق می‌خواهد کنترل همه مرزهای کشور ازجمله مرزهای اقلیم کردستان را به‌دست بگیرد و درحقیقت به وضعیت نیمه‌استقلال این منطقه پایان دهد.
به گزارش کوردپاریز ، نخست‌وزیر عراق در این مصاحبه با تشریح آخرین وضعیت جنگ با داعش و همچنین شرایط پیش آمده میان بغداد و اربیل در یک‌ماه گذشته گفته‌است: دولت بغداد مصمم است به وضعیت نیمه‌مستقل دولت منطقه کردستان عراق که عمرش به سال ۱۹۹۱برمی‌گردد پایان دهد. او گفت: همه گذرگاه‌های مرزی داخل و خارج عراق باید تحت کنترل انحصاری دولت عراق باشد. این، شامل خطوط نفتی منطقه کردستان به ترکیه و راه زمینی عراق به ترکیه در شمال غرب اقلیم هم می‌شود.

این گذرگاه که ابراهیم‌خلیل نام دارد، گذرگاه اصلی ارتباط اقلیم با خارج در سال‌های گذشته بوده‌است. نیروهای عراقی همچنین می‌خواهند فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه را هم درکنترل بگیرند.با این تغییرات در واقع وضعیت نیمه‌مستقل اقلیم کردستان در ۲۶سال گذشته از بین می‌رود.

نخست‌وزیر عراق در ادامه این مصاحبه گفته‌است که نیروهای پیشمرگه یا باید بخشی از نیروهای امنیتی دولت عراق باشند یا یک نیروی محلی کوچک.العبادی در بخش دیگر این مصاحبه ادعای نقش نظامی ایران و سردار قاسم سلیمانی در ماجرای کرکوک را رد کرد و گفت که نیروهای ایرانی مانند دیگر کشورها نقش مشاوران خارجی را برای عراق دارند.

برافراشتن پرچم اسرائیل در عراق جرم شد
پارلمان عراق دیروز قانونی را تصویب کرد که براساس آن برافراشته شدن پرچم رژیم صهیونیستی در عراق جرم محسوب می‌شود. پرچم رژیم صهیونیستی در روزهای منتهی به برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان در برخی مناطق اقلیم دیده شد. رژیم صهیونیستی تنها دولتی در جهان بود که از جدایی‌کردستان عراق حمایت کرد.

عراق از شرکت نفتی روسیه توضیح خواست
دولت عراق از شرکت نفتی روس‌نفت درباره قراردادهایی که این شرکت با اقلیم کردستان منعقد کرده، توضیح خواسته‌است. به گزارش فایننشیال تایمز، سخنگوی وزارت نفت روسیه گفته‌است که شرکت روس‌نفت باید درباره قرارداد ۳میلیارددلاری برای توسعه چاه‌های نفتی اقلیم کردستان باوجود بحران سیاسی میان این منطقه با دولت عراق، پاسخ دهد. روس‌نفت برای توسعه ۵میدان نفتی اقلیم کردستان قرارداد امضا کرده‌است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی