سایز متن   /

اربیل و برخی شهرهای اقلیم کردستان پس از نشست پارلمان کردستان و کناره‌گیری مسعود بارزانی از قدرت و تقسیم اختیارات این منصب توسط پارلمان میان‌ سه‌ نهاد دولت، پارلمان و قوه‌ قضائیه‌ ساعاتی پر التهاب را سپری کرد.

پارلمان کردستان عراق روز یکشنبه (۸ آبان / ۳۰ اکتبر) نشستی را به منظور بررسی مسئله منصب ریاست اقلیم و قرائت نامه کناره گیری مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و رهبر حزب دمکرات برگزار کرد و لایحه تقسیم اختیارات منصب ریاست اقلیم کردستان را با رای موافق ۷۰ نماینده در مقابل ۲۳ رای مخالف، تصویب کرد.

در هنگام قرائت نامه مسعود بارزانی در صحن پارلمان، نمایندگان فراکسیون جنبش تغییر که اختلافات اساسی با بارزانی و حزب دمکرات تحت رهبری وی دارند و پس از بازگشایی پارلمان در پی دو سال تعطیلی اجباری، در هیچ یک از نشست های آن شرکت نکرده بودند، اقدام به زدن بر روی میزها و برهم زدن نظم جلسە پارلمان کرده و در پی این اقدام نیز نایب رئیس پارلمان، نشست را به مدت یک ساعت متوقف ساخت.

در فاصله میان دو نشست پارلمان، رابون معروف نماینده‌ مستقل و سخنگوی لیست سیاسی جدید با نام نسل نو، در کنفرانسی خبری گفت که بارزانی و اختیارات وی، اقلیم کردستان را دچار مصیبت کرده و این اظهارات، خشم  نمایندگان حزب دمکرات و طرفداران بارزانی را که در کنفرانس حضور داشتند به دنبال داشت و به وی حمله کردند.

پس از این وقایع، عده ای شعار حمایت از مسعود بارزانی و پیشمرگ به پارلمان حمله‌ کردند و خواستار مجازات و برخورد با رابون معروف شدند.

نیروهای امنیتی پارلمان کردستان در مقابل تلاش این افراد برای شکستن حفاظ های ساختمان پارلمان و ورود به صحن پارلمان اقدام به تیراندازی هوایی کردند. بنا به گزارش ها صدای تیراندازی های شدیدی در منطقه شنیده می شد و طبق تصاویر منتشر شده، شماری از نیروهای پیشمرگ نیز به منظور اعتراض به اظهارات رابون معروف کە آن را اهانت به پیشمرگ ها می دانستند، در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند.

همچنین تیم های رسانه ای و خبرنگاران شبکه های ان. آر. تی و ک .ن. ن متعلق به‌ منتقدین که مشغول پوشش خبری نشست پارلمان بودند، هدف حمله افراد معترض قرار گرفتند.

شبکه ان.آر.تی متعلق به شاسوار عبدالواحد رییس لیست نسل‌ نو در ساعات پایانی شب گزارش داد رابون معروف نماینده پارلمان کردستان عراق و سخنگوی لیست نسل ‌نو از سوی شماری از نمایندگان و نیروهای حزب دموکرات کردستان (پارتی) در ساختمان پارلمان دستگیر و به مرگ تهدید شده است.

شمار زیادی از نیروهای امنیتی شهر اربیل نیز در اطراف پارلمان کردستان حضور یافته‌ و برای عادی سازی اوضاع تلاش کردند.

شاسوار عبدالواحد رییس لیست نسل‌ نو با حضور در میان مردم شهر سلیمانیه خواستار برگزاری تظاهرات خیابانی در اقلیم کردستان بر علیه مسعود بارزانی و حزب دموکرات کردستان شد.

پس از این رویدادها، اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که کمیته این حزب و رادیو آشتی وابسته به آن در شهر زاخو که‌ در کنترل حزب دمکرات کردستان است، به آتش کشیده شد. جنبش تغییر نیز از به‌ آتش کشیدن دفتر این حزب در زاخو خبر داد.

دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان در بیانیه ای رسمی خواستار توضیح حزب دمکرات و نهادهای مرتبط در خصوص دفاتر این حزب در برخی شهرها شد. جنبش تغییر نیز با صدور بیانیه‌ ای مسئولیت هر رویداد و تامین جان نمایندگان و اعضایش را متوجه‌ دولت اقلیم کردستان و حزب دمکرات کرد.

جماعت اسلامی نیز که‌ یکی از منتقدین مسعود بارزانی و حزب دمکرات می باشد، در مقابل رویدادهای پارلمان و حمله‌ به‌ نمایندگان و روزنامه نگاران از دولت و حزب دمکرات درخواست کرد که‌ جلوی اقدامات تخریبی را بگیرند و درباره رویدادها تحقیق صورت گیرد.

در بیانیه‌ شورای سیاسی جماعت اسلامی از تجمع ناراضیان جلوی دفتر علی باپیر امیر جماعت اسلامی در اربیل و به‌ آتش کشیدن دفاتر اتحادیح‌ میهنی و جنبش تغییر انتقاد و به‌ تندی محکوم و اعلام شد‌ که‌ وضعیت موجود به هیچ طرفی خدمت نخواهد کرد.

در پی تشدید بحران، شورای امنیت اقلیم کردستان بیانیه ‌ای صادر کرد و از مردم خواست که امنیت را حفظ کرده و به اغتشاشگران اجازه ندهند وضعیت را بیش از این ملتهب کنند.

شورای امنیت اقلیم کردستان هشدار داد که به تندی با هر شخص و یا هر گروهی که بخواهند به دفاتر احزاب در شهرهای مختلف حمله کنند برخورد خواهد شد.

همچنین دولت اقلیم کردستان با صدور بیانیه ای به وقایع روی داده واکنش نشان داد و از نیروهای امنیتی و پلیس درخواست کرد وضعیت را کنترل کنند.

دولت اقلیم کردستان با اشاره‌ به‌ این که جریانی به‌ دنبال آشوب و اغتشاش است، اعلام کرد: به تندی هر اقدام اغتشاشگرایانه را محکوم می کنیم و هشدار می دهیم که هر کس اقدام به آشوب بکند به تندی مجازات می شود.

رئیس پارلمان کردستان وابسته به جنبش تغییر که برخلاف فراکسوین این حزب حاضر به‌ حضور در نشست روز یکشنبه پارلمان نشد در مورد حمله به ساختمان پارلمان و برخی نمایندگان، پیامی را منتشر کرد. یوسف محمد صادق از نمایندگان کشورهای خارجی و نهادهای بین المللی در اقلیم کردستان خواستار مداخله شد.

در این پیام خطاب بە نمایندگان و کنسولگری های آمریکا و اتحادیە اروپا و نماینده‌ سازمان ملل و سازمان های حقوق بشری و آزادی بیان و روزنامه نگاران آمده است که شماری افراد آشوبگر بدون توجه بە ارزش های انسانی و با تحریکات حزبی، به ساختمان پارلمان کردستان حمله کرده و بدون هیچ گونه دفاع و ممانعت از سوی نیروهای امنیتی وحراست پارلمان، به نمایندگان پارلمان و روزنامه نگاران و خبرنگاران حاضر در پارلمان، حمله ور شدند.

در ادامه این پیام تاکید شده است: به همه طرف ها اعلام می کنیم که مسئولیت حفظ جان و سلامت تمامی نمایندگان و کارمندان پارلمان و روزنامه نگاران بر عهده جریانی است که خشونت و تندروی را ترویج کرده و قصد دارند کرامت اقلیم کردستان را بیش از بیش نزد جامعه جهانی و دوستان اقلیم، لکه دار کنند.

دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان که‌ نوک پیکان انتقادات از این حزب بود، بیانیه ای صادر کرد؛ در این بیانیه به آتش کشیدن دفتر حزب اتحادیه میهنی در زاخو محکوم شد.

حزب دمکرات از نیروهای امنیتی و پلیس درخواست کرد که عاملان حمله به دفتر اتحادیه میهنی را شناسایی و مجازات کنند.

همزمان فرمانداری زاخو و استانداری دهوک اعلام کرد که شماری از عاملان اغتشاش را دستگیر کرده اند.

در پی این رویدادها، جعفر ایمینکی، معاون رئیس پارلمان و بیگرد طالبانی، دبیر پارلمان نیز کنفرانس خبری را در ساختمان پارلمان ترتیب دادند.

ایمینکی اعلام کرد که با همراهی و همکاری همه طرف ها می توان وضعیت را کنترل کرد.

طالبانی نیز ضمن تاکید بر ضرورت حفظ اتحاد و همکاری همه طرف ها برای برون رفت از وضعیت کنونی اعلام کرد که آشفته شدن اوضاع به نفع هیچ کس نیست، وی بر ضرورت حفظ جایگاه پارلمان تاکید کرد.

همزمان سیداد بارزانی نماینده ویژه‌ مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات در پارلمان حضور یافت و ضمن اشاره‌ به‌ این که‌ وضعیت پیش آمده‌ در پارلمان نتیجه‌ عملکرد یک نماینده‌ بوده‌ است، بر تلاش همگان برای آرام سازی اوضاع تاکید کرد.

رویدادهای یکشنبه‌ شب اربیل و برخی شهرهای اقلیم کردستان پس از کناره گیری مسعود بارزانی از منصب ریاست اقلیم کردستان و تقسیم اختیارات این منصب میان نهادهای حاکمیتی، چنان سریع و تنش آفرین بود که‌ موجب نگرانی هایی در خصوص وقوع درگیری های جدی میان احزاب و جریان ها شد.

سعدی احمد پیره‌ سخنگوی رسمی اتحادیه میهنی ضمن هشدار درباره‌ وضعیت پیش آمده‌ و تبعات آن، از خطر وقوع خطر جنگ داخلی در اقلیم کردستان گفت. پیره‌ ضمن اشاره‌ به این که‌ حزب متبوعش رویدادها اخیر را زیر نظر دارد و به‌ صورت دقیق آن ها را تحلیل می کند، اعلام کرد: «اگر جنگ داخلی روی دهد، پایان دادن به‌ آن بسیار دشوار خواهد بود.»

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی