سایز متن   /

هم‌زمان با برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفته است که مرزهای کشورش با عراق را می‌بندند.
به گزارش کورد پاریز رئیس جمهور ترکیه در سخنان در آنکارا، پایتخت، و همزمان با برگزاری همه‌پرسی کردستان، گفت که ترکیه مرزهایش در شمال عراق را می‌بندد و همچنین به کردستان عراق هشدار داد که مسیر صادرات نفت این منطقه به کشورهای دیگر را نیز خواهد بست.
اردوغان در سخنان خود این همه‌پرسی را “غیر مشروع” نامید و افزود: “بعد از این (همه‌پرسی) ببینیم که آنها (کردها) به کی نفت می‌فروشند. شیر لوله‌های نفت دست ماست. وقتی ما آنها را ببنیدم، همه چیز تمام می‌شود.”
مقامات ترکیه از ابتدا مخالف برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق بوده‌اند و حفاظت از تمامیت ارضی عراق را یکی از اصول سیاست خارجی ترکیه خوانده‌اند.
چند روز پیش ترکیه نیز مانوری نظامی را در مرز مشترک با کردستان عراق برگزار کرد.
در همین حال وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که اگر ترکمان‌ها در کردستان عراق هدف قرار بگیرند، ترکیه در مداخله نظامی در اقلیم کردستان عراق تردیدی به خود راه نخواهد داد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه A Haber گفت، درصورتی که ترکمان‌ها در کردستان هدف قرار بگیرند، ترکیه بدون تردید در اقلیم کردستان عراق مداخله نظامی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: آنکارا در گذشته حمایت دیپلماتیکی را به مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ارائه داده بود و او “مدیون ترکیه است”.

وزیر خارجه ترکیه افزود، سیاستی که بارزانی در پیش گرفته است، راه را برای تشدید فعالیت‌های مسلحانه پ.ک.ک هموار می‌کند. وی به رئیس اقلیم کردستان نسبت به وجود طرف‌های کردی که از پ.ک.ک حمایت می‌کنند، هشدار داد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی