سایز متن   /

اتحادیه اروپا با درخواست از مسئولان کردستان عراق برای عدم برگزاری همه‌پرسی، اعلام کرد که این همه‌پرسی “مثمرثمر” نخواهد بود.

به گزارش کورد پاریز، به نقل از سومریه نیوز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت، اتحادیه اروپا حمایت همیشگی خود را از تمامیت و حاکمیت عراق و وحدت آن یادآور می‌شود.

وی افزود: اقدامات یک طرفه همچون همه‌پرسی ثمربخش به حساب نمی‌آید و باید از آن اجتناب شود.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تاکید کرد: اتحادیه اروپا به مسائل حل نشده میان مسئولان کرد و بغداد اذعان دارد و معتقد است که باید این مسائل از طریق گفتگوی مسالمت آمیز و سازنده حل و فصل شود که این گفتگو می‌تواند شرایط را به راه حلی مورد توافق سوق دهد که این راه حل بر مبنای اجرای بندهای قانون اساسی عراق باشد.

وی افزود: اتحادیه اروپا از طرح سازمان ملل جهت ترغیب به گفتگو استقبال می‌کند و حمایت خود را از این روند درصورتی که از درخواستی از اتحادیه اروپا دراین خصوص مطرح شود، ارائه می‌دهد.
از سوی دیگر سخنگوی کاخ کرملین درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق و اینکه آیا مسکو نتایج این همه پرسی را به رسمیت خواهد شناخت، موضع گیری کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، دیمتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین امروز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: روسیه از تمامیت ارضی کشورهای خاورمیانه حمایت می کند. وی این اظهارات را در واکنش به سئوالی درباره همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق بیان کرده است. پسکوف در ادامه تصریح کرد: موضع روسیه، حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه است.
در همین حال یک کارشناس مسائل انرژی گفته است، قدرت اقتصادی اقلیم کردستان عراق که از صادرات نفت از طریق ترکیه تامین می‌شود در صورت برگزاری رفراندوم استقلال که دولت ترکیه با آن مخالف است، در معرض خطر قرار می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، وولکان اوزدمیر، مدیر موسسه سیاست گذاری‌ها و بازار انرژی ترکیه گفت: ترکیه اختیار و قدرت مهمی در دست دارد. تجارت نفت و نقل و انتقال آن از داخل خاک ترکیه صورت می‌گیرد. در زمانیکه قیمت نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه نزدیک می‌شود، اربیل با کمک این تجارت توانسته از نظر اقتصادی از بغداد استقلال پیدا کند. اگر ترکیه مخالف این رفراندوم استقلال کردهای عراق باشد، می‌تواند نقل و انتقال نفت را از داخل خاکش متوقف کند اما این کار آسانی نیست. اگر این روند متوقف شود، اقلیم کردستان عراق دیگر قدرت اقتصادی ندارد.
در داخل اقلیم کردستان عراق نیز دو حزب «جنبش تغییر» (گوران) و «جماعت اسلامی» کردستان عراق در بیانیه مشترکی از گروههای سیاسی عراق خواستند تا خواسته مجامع بین‌المللی برای تأخیر در برگزاری همه‌پرسی را بپذیرند.
به نوشته پایگاه خبری شبکه السومریه عراق، در این بیانیه آمده است: برگزاری همه‌پرسی در این شرایط بحرانی راهبردی نیست و خطری برای آینده مردم محسوب می‌شود. در این بیانیه از طرف‌های سیاسی خواسته شده است تا درخواست مجامع بین‌المللی برای تأخیر در برگزاری همه پرسی را بپذیرند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی