سایز متن   /

مسعود بارزانی به فشارهای وارده بر اقلیم کردستان با هدف تعویق برگزاری رفراندوم اعتراف کرده است، در حالی که وی بر عزم خود جهت جدایی از عراق و تشکیل کشور مستقل کردستان اصرار دارد رسانه‌های اقلیم اشاراتی به مذاکرات پشت پرده دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان داشته‌اند که احتمال تغییر و تحولاتی در عرصه سیاسی کردستان عراق دور از انتظار نیست.

 به گزارش کورد پاریز موضع نهایی اتحادیه میهنی کردستان ممکن است در جلسه شورای رهبری این حزب در خصوص فعالیت مجدد پارلمان و برگزاری رفراندوم اعلام شود. نقش محوری این حزب در معادلات سیاسی اقلیم غیر قابل انکار است. حزب دمکرات کردستان عراق بدون همراهی اتحادیه میهنی توان برگزاری رفراندوم را نداشته و از طرفی دیگر با تعویق رفراندوم نیازمند همراهی این حزب در تمدید دوره ریاست بارزانی خواهد بود، غایت اصلی حزب دمکرات کردستان حضور مسعود بارزانی در کرسی ریاست اقلیم است، در صورت برگزاری یا تعویق رفراندوم، این حزب خواهد کوشید وی همچنان پست ریاست اقلیم را در اختیار داشته باشد. امری که مردم و دیگر احزاب اقلیم را هم به این باور رسانیده است که پست ریاست اقلیم و مسعود بارزانی از هم جدا شدنی نیستند.

رسانه‌های اقلیم از احتمال تعویق رفراندوم می‌گویند

با وجود اینکه مسعود بارزانی بار دیگر بر عزم خود جهت برگزاری رفراندوم سخن گفته اما شبکه nrt در گزارشی که در سایت این شبکه منتشر شده اعلام کرده است که حزب دمکرات کردستان عراق پروژه‌ای را جهت تعویق رفراندوم و انتخابات ریاست اقلیم و پارلمان محلی آماده کرده است. گفته می‌شود که این حزب پیشنهاد تعویق رفراندوم را به دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان ارائه کرده است مشروط بر آنکه با تعویق هر دو انتخابات آتی اقلیم نیز موافقت شود. همچنین در قبال تعویق رفراندوم، دوره ریاست بارزانی و پارلمان کنونی اقلیم برای دو سال دیگر تمدید خواهد شد. گفته می‌شود اتحادیه میهنی کردستان در نشست هیئت مشترک خود با جنبش تغییر به صراحت اعلام کرده است که انتخابات به تعویق خواهد افتاد و دوره ریاست بارزانی هم تمدید خواهد شد.

از سوی دیگر سایت sharpress در گزارشی با همین موضوع خبر داده که بارزانی اعلام کرده فشارهای داخلی و خارجی پیرامون برگزاری رفراندوم بر اقلیم شدت گرفته است و همچنین فضای داخلی اقلیم آنگونه که انتظار می‌رفت آماده چنین پروسه ای نیست. وی گفته است در صورت تعویق رفراندوم، انتخابات ریاست و پارلمانی اقلیم هم باید به زمان دیگری موکول شود.

این گمانه‌زنی ها در حالی است که دو حزب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان در نشست اخیر سران خود درخواست تعویق برگزاری رفراندوم را مطرح و در عین حال بر برگزاری انتخابات اقلیم در موعد تعیین‌شده خود تاکید کرده بودند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی