سایز متن   /

توجیه خشونت توسط سازمان های تروریستی: مقایسه داعش و پ ک ک (قسمت هفتم)

منبع: نشریه مطالعات اطلاعاتی و تروریسم

نویسنده: امین داسکین

مترجم: برفین تارویردی زاده

سیاست هویت سازی

در حالی که پ ک ک تلاش می کند یک هویت را عمدتا بر اساس “مقاومت انقلابی” ایجاد کند، داعش هویت جمعی مسلمانان و افتخار جنگیدن برای اسلام و شهادت در راه خدا را هدف تعیین می کند(۷۳). هویت و هویت سازی با یک جامعه سیاسی همراه با تصوری قوی و مرموز،  برای اعضای داعش نقش مهمی ایفا می کند(۷۴). دین و دیگر وظایف فردی برای کمک به همنوعان مسلمان نقش ساختاری در تعریف هویت آنها دارند. افراد از دست رفته به یک جامعه وابسته به روابط دینی تبدیل می شوند که برای مسئله ای مهم تر جنگیده اند و اگر در طی جنگ کشته می شوند یعنی به بالاترین درجه ممکن دینی رسیده اند.

افراد عضو از قشرهای مختلف غیرنظامیان و نظامیان تا خارجی های مسلمان شده یا جوانان رادیکال با سابقه جنایی تشکیل شده اند. داعش با شعار “گاهی افرادی با بدترین گذشته به بهترین آینده می رسند” برای آنها یک زندگی جدید می سازد.

ریچارد بارت افسر سابق ام.آی.۶  (MI6) همانند ساگمن می گوید انگیزه اصلی برای پیوستن به داعش “جستجوی هویت همراه با جستجوی تعلق و هدف است. دولت اسلامی همه اینها را ارائه می کند و فرد را در یک جمع تقویت می نماید. داعش قضاوت نمی کند و بدون نگرانی گذشته همه را قبول می کند. این برای کسانی که فکر می کنند به حاشیه رانده شده اند می تواند خیلی جذاب باشد”(۷۵). پ ک ک برعکس داعش هویت سازی خود را عمدتا براساس ادبیات مارکسیستی و سپس واکنش به سرکوب هویت کردی قرار می دهد. این روند با تعریف پ ک ک از خود شروع می شود. به “رهبر آپو”  (عبدالله اوجالان) یک نقش مسیحایی داده می شود در حالی که پ ک ک “در شخص رهبر در راستای مواردی همچون: آگاهی، هویت، اصرار بر مبارزه برای کشف ارزش های خود و زندگی بدون هر نوع نسل کشی و یکپارچه سازی تلاش می کند و  این راه جدیدی برای معرفی روحیه و اخلاق است”(۷۶) و طبق این تعریف، فقط با درونی نمودن هویت پ ک ک و روح آپویی می توان بر ضعف و پسرفت غلبه نمود”(۷۷). اوجالان مدعی است “اولین گلوله رها شده توسط یک شبه نظامی نماد تولد دوباره به عنوان یک سلحشور قهرمان است و پایانی بر بردگی، جستجوی شخصیت و هویت از دست رفته آن شخص است” (۷۸).

جنبه دیگری که در سیاست هویتی مورد استفاده هر دو سازمان (داعش و پ.ک.ک) نقش ایفا می کند استدلال “حس مسئولیت”  نسبت به نسل های گذشته و آینده است.  اوجالان در نوشته های اولیه خود می نویسد قیام یکی از میراث های کردها در تاریخ است. حمایت از فعالیت های پ ک ک به عنوان مسئولیت در قبال میراث شهدا و ادای دین به نسل های آینده تلقی می شود که به این صورت تنظیم گردیده است “شهدا به ما نشان داده اند چگونه مبارزه کنیم و این ادای دین نسبت به کمال پیر، بریتان، عگید، زیلان، آندره ولف و دیگر قهرمانانی است که افتخار مردم کرد هستند”(۷۹). گروه پ.ک.ک برای تروریست های انتحاری حملات آنکارا یعنی سحر چاغلا دمیر و عبدالقادر سومر که ۶۷ نفر را کشتند و ۱۸۶ نفر را زخمی کردند در مراکز باصطلاح فرهنگی پ ک ک در دولت های اروپایی و در مناطق خودگردان سوریه مراسم بزرگداشت برگزار کرد (۸۰).

داعش نیز در مورد افراد مجاهد کشته شده در حین فعالیت یا حملات در افغانستان و عراق همان استدلال را به کار می برد و برای تروریست های کشته شده در پاریس و بروکسل مراسم برگزار نمود. تصاویری از کشته شدگان با شعارهایی مانند “ما شما را فراموش نکرده ایم” در رسانه های داعش دیده می شوند. تروریست های حملات پاریس و بروکسل در خیلی از ویدئوها و مجلات داعش مورد تکریم قرار گرفتند(۸۱). برای تبلیغ این حملات مطالب ویژه ای چاپ و منتشر شد.

ادامه دارد

برای مطالعه قسمت های قبل کلیک کنید

منابع این قسمت:

 

۶۵

Al-Hayat, “End of the Sykes-Picot Agreement” [Film], added 29 June 2014, http://www.liveleak.com/view?i=d43_1404046312 [accessed 10 February 2016].

۶۶

“PYD/YPG declaring war on Turkey in Syria’s Amude, hometown of Ankara bomber” [Film], YouTube, added 19 February 2016, https://www.youtube.com/watch?v=yob0N6GCKIc.

۶۷

Speckhard and Yayla, “Eyewitness accounts from recent defectors from Islamic State.”

۶۸

Chehab, “The Islamic State of Iraq and Syria: The Return of the Khilafa (Caliphate)?.” ۹; “Wala’ and Bara versus American Racism.”

۶۹

Çıyayî, “Ateşle Sınanmış Tarihten Önemli Bir Sayfa.”

۷۰

“۳۴٫ PKK Yılında Parti Tarihinden Dersler -2-”, PKK Online, n.d., http://www.pkkonline.net/tr/index.php?sys=article&artID=1348 [accessed 13 February 2016].

۷۱

“Cemil Bayik: an interview with Turkey’s most wanted man” [Film], BBC News, 25 April 2016, http://www.bbc.com/news/world- europe-36081182, [accessed 25 March 2016].

۷۲

“You think they are together, but their hearts are divided,” Dabiq, November 2015, issue 12.

۷۳

Speckhard, “The Hypnotic Power.”

۷۴

Hasan, “How Islamic is Islamic State.”

۷۵

Ibid.

۷۶

Alkan, “PKK, Insanligin Kurtulus Umutlarini Buyutuyor”; Özcan, A theoretical analysis of the PKK.

۷۷

Duran Kalkan, “Parti Demek…,” PKK Online, n.d., http://www.pkkonline.com/tr/index.php?sys=article&artID=637 [accessed 13 February 2016].

۷۸

Beşikçi, PKK Üzerine Düşünçeler.

۷۹

Alkan, “PKK, Insanligin Kurtulus Umutlarini Buyutuyor.”

۸۰

“PYD Ankara katliamcisini poster yapti,” Günes, 7 April 2016, http://www.gunes.com/Gundem/pyd-ankara-katliamcisini-poster- yapti-677794 [accessed 29 April 2016].

۸۱

“Isis releases propaganda video celebrating the Brussels attacks,” Independent, 25 March 2016, http://www.independent.co.uk/news/ world/europe/isis-releases-propaganda-video-celebrating-brussels-attacks-terror-terrorism-bombings-a6952791.html [accessed 29 April 2016].

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی