سایز متن   /

در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ گروه تجزیه طلب پ.ک.ک از طریق یکی از سازمان های اقماری خود موسوم به YDG-H که وظیفه عملیاتی کردنِ برنامه های پ.ک.ک در شهرها و روستاها را به عهده دارد، پس از شکستِ شاخه سیاسی پ.ک.ک یعنی حزب دمکراتیک خلق ها HDP در انتخابات پارلمانی یکم نوامبر ۲۰۱۵ در شهرها و مناطقی همچون: یوکسک آوا ، نصیبین، جیزره، سیلوان، سور و …… با حفر خندق، اشغال دوایر دولتی، بستن راه های ورودی و سنگربندی در کوچه ها و خیابانها و آتش گشودن به روی نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه، در این مناطق “خودمدیریتی دمکراتیک” (خودگردانی دمکراتیک) اعلام کرد.

سرانجام پس از چند ماه سیستم خودگردانی دمکراتیک و استراتژی جنگ شهریِ پ.ک.ک بدون آنکه نتیجه ای داشته باشد شکست خورد و کشته شدن دهها شهروند بیگناه کُرد و آواره شدن هزاران نفر دیگر یادگار خودگردانی دمکراتیک برای مردم رنجدیده کُرد در کردستان ترکیه بود. از روز سوم نوامبر ۲۰۱۵ مقررات منع رفت و آمد در برخی شهرهای ترکیه اعلام شد و صدها خانه، مغازه، مدرسه و اماکن عمومی آسیب دید. به دلیل قطع برق و آب، مردم با کمبود مواد غذایی و دارو مواجه شدند و هزاران نفر از ترس جان خود محل سکونت خود را رها کردند. دهها اداره دولتی در آتش سوخت و اعزام بسیاری از بیماران و زخمی شدگان به مراکز درمانی به دلیل مسدود بودن راه ها امکان پذیر نبود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: گروه تجزیه طلب پ ک ک پارسال برای از بین بردن صلح و ثبات ترکیه در مراکز شهری خندق ایجاد می کرد در خانه های مردم بمب می گذاشت و سبب مهاجرت صدها هزار نفر شد. امسال نیز در شرق و جنوب شرق ترکیه، ترور و قتل سیاستمداران کُرد مخالفِ را در دستور کار خود قرار داده است. گروه پ ک ک پس از انتخابات هفتم ژوئن ۲۰۱۵  حملات خود علیه سیاستمداران کُرد را افزایش داد.

این گروه در برنامه ها و صفحات خود در فضای مجازی نیز افراد را به عنوان هدف معرفی نمود. پ ک ک می خواهد با این روش در بین مردم رعب و وحشت ایجاد کند و فشار خود را بدین ترتیب بر جامعه افزایش دهد. صدها غار و مخفیگاه متعلق به پ.ک.ک  توسط نیروهای امنیتی ترکیه کشف و نابود شد. گروه پ.ک.ک در این عملیات ضربات سنگینی خورد. برای همین نیز می خواهد نیروی از دست رفته خود را با توسل به زور و خشونت به دست بیاورد. پ.ک.ک در همین راستا سیاستمداران را به قتل می رساند و تلاش می کند تا بر مردم فشار بیاورد.

پ ک ک برای همین نیز حملات با بمب به مراکز حزبی را انجام داد. مواد منفجره را بر سر راه های مواصلاتی قرار می دهد، معلم ها را به قتل می رساند، سیاستمداران کرد در منطقه را ترور می کند و بدین ترتیب می خواهد فضای صلح و ثبات را از بین ببرد. سازمانی که تاکنون به خیلی از سیاستمداران حمله کرده در آخرین مورد در لیجه دیاربکر معاون رئیس منطقه ای حزب عدالت و توسعه (آکپارتی) به نام اورهان مرجان و معاون این حزب در اوزآلپ از توابع شهر وان به نام آیدین آهی را به قتل رسانده است.

طبف اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار خبرگزاری آناتولی حملات ذیل توسط پ ک ک انجام شده است:

-در یوکسک اوا از توابع حکاری روز ۲۹ ماه ژوئن اعضای پ ک ک با بمب دستی به بالکن منزل رئیس حزب عدالت و توسعه به نام احمد اوچار در محله اسکی کشلای حمله کردند، کسی کشته نشد اما زیان مادی بر جای گذاشت.

-سه عضو پ ک ک “خیرالله تانیش” رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه در “گورپینار” از توابع شهر  وان – ۴۶ ساله – را روز دوم جولای ۲۰۱۲ ربودند و روز ۲۴ ماه آگوست وی را آزاد کردند.

– “ماجیت تارهان” که دو دوره رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه در حکاری بود روز سوم سپتامبر ۲۰۱۲ از سوی پ.ک.ک ربوده شد. وی بعدا آزاد شد و از طریق مرز خابور به ترکیه آمد.

-در وان پنج عضو حزب عدالت و توسعه که فعالیت انتخاباتی می کردند روز ۱۶ مارس ۲۰۱۴ با سنگ و چوب مورد حمله قرار گرفتند. شیشه خودروهای حزب را شکستند و افراد را زخمی کردند.

اعضای پ ک ک روز ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ در روستای “کورشونلو دجله” از توابع دیاربکر شهردار به نام “عابد دوغروگر” را همراه چهار نفر دیگر ربودند و در بیستم آوریل آنها را آزاد کردند.

-در لیجه دیاربکر پ ک ک قصد داشت مکائیل و علی آییک اعضای حزب مطالبه آزاد را برباید بین آنها و افراد روستا درگیری ایجاد شد و در نتیجه آن سه نفر زخمی شدند.

-در منطقه سرکانیه اورفا روز ۱۴ جولای ۲۰۱۴ “مندرس آتیلا”  شهردار این منطقه  مورد حمله قرار گرفت. آتیلا زخمی نشد اما راننده وی به صورت سطحی زخمی شد.

-در وان “محمد لطیف شنر”  عضو حزب مطالبه آزاد و از اصناف مورد حمله مسلحانه اعضای پ.ک.ک قرار گرفت و فوت کرد. پس از آن دو عضو پ ک ک که می خواستند به کوه فرار کنند دستگیر شدند و به دو بار حبس ابد و شش سال زندان محکوم شدند.

سروت توتکون رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه در کارایازی روز پنجم حزیران ۲۰۱۵ ربوده شد و پس از کتک خوردن آزاد شد.

صالح ذکی برادر رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه در ایسپیرای ارزروم همراه شاهین چتین کایا در راه بینگل و لیجه دیاربکر دستگیر شدند اما موفق به فرار شدند و نجات یافتند.

در منطقه بیت شباب شرناخ روز ۱۳ آگوست سال ۲۰۱۶ اعضای مسلح پ ک ک “ناجی آدی یامان”  رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه در منطقه را ترور کردند.

-در شمذینان (شمدینلی) در استان حکاری “مندرس اوزر”  پسر رئیس سابق انجمن محافظان روستا و عضو حزب عدالت و توسعه توسط پ.ک.ک  ربوده و سپس به قتل رسید

-در بسمل دیاربکر اعضای پ ک ک ۲۴۰ کیلو مواد منفجره را در قبر برادر رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه دیاربکر مهدی آکر گذاشته بودند.

–  احمد بوداک نامزد ردیف اول حزب عدالت و توسعه در حکاری روز یکم نوامبر سال ۲۰۱۵ در برابر خانه اش کشته شد.

معاون رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه در اوزآلپای وان به نام “آیدن موشتو” روز نهم ژانویه در برابر چشمان کودکانش کشته شد.

دریان آکترت رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه دجله روز ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ توسط تروریست های پ ک ک کشته شد.

-اعضای انجمن شهرداری ارجیش و دهیار آنجا به نام شریف دوغو روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ در مقابل خانه خود کشته شد.

در یوکسک اوا حکاری تایفون آیهان شهردار حزب عدالت و توسعه و برادرش مراد آیهان مورد حمله قرار گرفتند و مراد آیهان کشته شد.

–  اعضای مسلح پ.ک.ک روز ۱۵ ماه آوریل ۲۰۱۷ به خودروی ابراهیم وانلی رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه در مرادیه حمله کردند وی نجان یافت اما برادرزاده اش کشته شد.

-اعضای مسلح پ.ک.ک روز نهم ژوئن ۲۰۱۷ در منطقه قوزلخ به خودروی ویسی ایشیک حمله کردند اما استاد آیبوک یالچینا در نزدیکی محل حادثه کشته و یک نفر نیز زخمی شد.

– روز ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ گروهی از اعضای مسلح پ.ک.ک که قصد داشتند به سیاستمداران حزب عدالت و توسعه حمله کنند  در مرز سوریه دستگیر شدند.

–  گروه پ ک ک روز ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ در لیجه دیاربکر اورهان مرجان رئیس شاخه حزب عدالت و توسعه را ترور کرد.

-در آخرین مورد نیز آیدین آهی معاون رئیس شاخه حزب عدالت و توشعه در اوزآلپای وان از سوی پ.ک.ک

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی