سایز متن   /

نویسنده: کایل اورتون (Kyle Orton)

منبع: https://kyleorton1991.wordpress.com/

مترجم: برفین تارویردی زاده

دولت ترکیه بامداد روز ۲۵ آوریل مواضع پ ک ک در شمال شرقی سوریه و منطقه سنجار در شمال غربی عراق را بمباران کرد. واکنش های بین المللی علیه این حمله وجود داشت زیرا پ ک ک در سوریه با نام سیاسی PYD (پ.ی.د) و با نام نظامی YPG  (ی.پ.گ) هم پیمان اصلی آمریکا علیه داعش است.

ترکیه به روابط عمیق ی.پ.گ./پ ک ک و تبدیل شدن آن به هم پیمان انحصاری علیه داعش اعتراض دارد و از این موضع آمریکا در قبال ی.پ.گ. ناراضی است . این در حالی است که ی.پ.گ. توافق خود با آمریکا را نقض کرد و از نیروی هوایی روسیه خواست به شورشیان مورد حمایت سیا و ترکیه حمله کند.

روزنامه واشنگتن پست در واکنش به این حملات ترکیه این هفته میزبان الهام احمد رئیس مشترک شورای دموکراتیک سوریه بود. شورای دموکراتیک سوریه شاخه سیاسی نیروی سوریه دموکراتیک است. این نیرو  جبهه ای متشکل از اعضای پ ک ک است که بیشتر برای کمک به آمریکا می باشد تا قوانین تروریسم را دور بزند ، زیرا پ ک ک در فهرست تروریستی آن قرار دارد. پ ک ک در فهرست تروریستی ترکیه و اتحادیه اروپا و ناتو نیز قرار دارد.

در نیروی سوریه دموکراتیک چند گروه عرب نیز حضور دارند اما این نمی تواند انحصار پ ک ک در نیروی سوریه دموکراتیک را از بین ببرد. خانم الهام احمد رسما رئیس جنبش دموکراتیک است که بر (مناطق کردنشین سوریه ) موسوم به روژاوا و تحت کنترل ی.پ.گ. حاکم است. با این که جنبش دموکراتیک رسما یک ائتلاف است اما بیشتر اعضای آن یا از حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د.) هستند و یا از گروههایی هستند که نمی توانند پ.ی.د. را کناز بزنند.

اگر این اسامی مرکب از علامت های اختصاری گیج کننده هستند این صرفا بر اساس طراحی هدفمند بوده است. همان طور که یک مقاله ناتو برای مرکز دافع عالی علیه تروریسم در سال ۲۰۱۵ می نویسد: این “تلاش پ ک ک برای فرار از عنوان تروریستی بودن است”. نقش خانم الهام احمد زمانی بیشتر مشخص می شود که بایستی بگوییم وی یک عضو ارشد پ.ی.د. است و این تنها چیزی است که در این برنامه واشنگتن پست به آن اشاره نشده است و این یک بخش ماهرانه تبلیغاتی است که نیازمند بررسی است چون به درک بعضی سوءتفاهمات کنونی و جاری در سوریه کمک می کند.

خانم الهام احمد در بخشی از سخنان خود می گوید: “ما بهترین دوست آمریکا در سوریه هستیم. به هر حال ترکیه ما را بمباران کرد”. و چارچوب کلی این است که شورای سوریه دموکراتیک، نیروی سوریه دموکراتیک و ی.پ.گ. “دموکراتیک، تساویگرایانه و پیشرو” هستند و ماموریت آنها فقط مبارزه با داعش در یک ائتلاف با غرب است. هیچ کس موفقیت پ ک ک/ی.پ.گ. علیه داعش در پاکسازی مناطق شمال سوریه از داعش – و قدرت گسترده هوایی آمریکا برای ممکن ساختن این کار – را انکار نمی کند.  چارچوب ارائه ناامید کننده است. هدف استراتژیک و کلیدی ی.پ.گ. ایجاد یک دولت کوچ است، ماموریت ضد داعش مکمل این هدف شد یعی هم از نظر به دست آوردن زمین با راندن داعش و از نظر کسب اعتبار از کشورهای غربی در چارچوب مبارزه با داعش.

ادامه دارد …………..

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی