سایز متن   /

یکی از فرماندهان عالیرتبه نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در منطقه شنگال در استان نینوای عراق می گوید: نباید ترکیه و پ.ک.ک، منطقه شنگال را به میدان تسویه حساب خود تبدیل کنند.

به گزارش کورد پاریز قاسم ششو در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: ما کردهای ایزدی هیچ مشکلی با ترکیه نداریم اما سوال اینجاست که ترکیه چرا کوهستان شنگال را بمباران کرد؟  ما از ترکیه و پ.ک.ک می خواهیم که اختلافات خود را در اینجا تسویه نکنند و بروند در مناطق شرناخ و جودی و دیاربکر مشکلات  و اختلافات خود را حل کنند،  شنگال میدان تسویه حساب ترکیه و پ.ک.ک نیست.

ششو همچنین از نیروهای مسلح ایزدی که در صفوف پ.ک.ک هستند خواست که باز این گروه جدا شوند و به صفوف پیشمرگه بازگردند چراکه پ.ک.ک جز ایجاد مشکل و اشغال و دیکتاتوری و بمباران کار دیگری برای شنگال نمی کند.

ششو در ادامه گفت: به دلیل بمباران مواضع گروه پ.ک.ک توسط جنگنده های ترکیه و ب خسارات فراوان جانی و مالی ناشی از این حمله؛ این گروه اقدام به کاهش تعداد مواضع و پایگاه های خود در کوهستان های شنگال کرده و احتمال دارد به منظور حفظ جان نیروهای خود به مکان های مخفی دیگری پناه برده باشند. بمباران اخیر باعث شده تا نیروهای پ.ک.ک در شمال سوریه و شنگال دچار سردرگمی شوند به نحوی که کنترل از دست فرماندهان این گروه خارج شده است. اگر این سردرگمی در میان اعضای مسلح آن ادامه پیدا کند دچار جنگ داخلی و کشیدن سلاح به روی همدیگر خواهند شد.

این فرمانده نیروهای پیشمرگه افزود: پس از بمباران اخیر نه تنها اعضای مسلح ایزدی بلکه دیگر اعضا هم از پ.ک.ک جدا شده اند و برخی از آنها گفته اند که این گروه با زور و فشار آنها را مسلح کرده است. بخش اعظمی از اعضای پ.ک.ک به دنبال فرصتی هستند تا از این گروه فرار کنند و پ.ک.ک هم تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده اما با این وجود شمار فراری ها روبه افزایش است. تاکنون ۸۰۰ عضو مسلح این گروه خود را به نیروهای پیشمرگه تسلیم کرده اند که اکثر آنها ایزدی هستند و افراد مشهوری نیز در میان آنها به چشم می خورند. بقیه هم از کردهای سوریه و ترکیه هستند که این گروه آنها را به خدمت گرفته و مسلح کرده است. در حال حاضر ۵۰۰ تن از این افراد که ایزدی هستند در حال گذراندن دوره های آموزشی نظامی زیر نظر پیشمرگه های اقلیم هستند و در آینده یی نزدیک وظیفه حفظ و دفاع از منطقه را برعهده خواهند گرفت.

بامداد روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ( ۲۵ آوریل ۲۰۱۷ ) در اثر حمله ی همزمان جنگنده های ترکیه به مواضع پ.ک.ک در منطقه شنگال در شمال عراق و نیز برخی پایگاه های پ.ک.ک در منطقه قره چوخ در شمال سوریه بیش از ۲۰ پیکارجوی پ.ک.ک کشته و شمار زیادی نیز زخمی شدند همچنین در اثر این حملات ۵ نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در شنگال نیز کشته شدند.

پس از نوامبر ۲۰۱۵ و آزادی شنگال از دست گروهک داعش ، پ.ک.ک با تشکیل چندین گروه شبه نظامی وابسته به خود در شنگال که عمدتا کردهای غیر بومی در آنها عضویت دارند، مقابله با تهدیدهای دوباره داعش را بهانه قرار داده و حاضر به خروج از شنگال نیست . ناظران سیاسی می گویند پ.ک.ک از طریق شهر شنگال که در موقعیت استراتژیکی مهمی در مرز عراق با سوریه قرار دارد با شاخه نظامی خود در سوریه در ارتباط است و به همین دلیل حاضر به ترک شنگال نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی