سایز متن   /

نماینده دیاربکر در پارلمان ترکیه  از حزب دموکراتیک خلق ها  (HDP) گفت: کردها حفر خندق، درگیری و خشونت را اشتباه می دانند. افزایش آرای آک پارتی نتیجۀ این سیاست اشتباه پ.ک.ک است. اما رأی “نه” به رفراندوم در این مناطق یعنی کردها تسلیم اردوغان نیز نمی شوند.
به گزارش روزنامه حریت، آلتان تان، نماینده دیاربکر در پارلمان ترکیه از حزب دموکراتیک خلق ها در اظهاراتی عنوان کرده است: در انتخابات ۷ ژوئن ۲ درصد از آراء محافظه کاران کرد طرفدار حزب عدالت و توسعه (آکپارتی) به حزب دموکراتیک خلق ها تمایل پیدا کرده بود. نزدیک به ۱٫۵ درصد این افراد به خاطر “سیاست های حمایت از حفر خندق” به سمت حزب عدالت و توسعه برگشتند. اگر حزب دموکراتیک خلق ها نتواند آنالیزهای درستی انجام دهد بیش از این تضعیف خواهد شد. سیاست های اشتباه پ.ک.ک که به مدت ۲ سال است تداوم دارد از سوی مردم مورد تایید قرار نگرفته است. ولی محافظه کارانی که به رفراندوم نه گفته اند، نخواسته اند تسلیم حزب عدالت و توسعه شوند.
وی در ادامه اظهارات خود با تاکید بر این که در میانگین آراء حزب عدالت و توسعه در سطح کلی کشور کاهش آراء بسیار محسوسی صورت گرفته است ولی این مسئله در مناطق کردنشین کاملا برعکس بوده خاطرنشان کرد: در آراء حزب عدالت و توسعه در منطقه کردنشین افزایش آراء وجود دارد ولی باز هم نه بسیار قدرتمندتر است. به عنوان مثال در دیاربکر ۶۷٫۶ درصد نه گفته شده است. این رقم بسیار بالایی است. ولی نسبت به انتخابات پیش کاهش آراء وجود دارد. در دیاربکر نسبت به انتخابات پیش حزب عدالت و توسعه افزایش آراء داشته است. ولی باید این تابلو را در نظر بگیریم در این منطقه حزب عدالت و توسعه و حزب رفاه خلف آن دارای طرفداران ثابتی در میان کردها هستند.
آلتان تان افزود: کردهای دیندار و محافظه کار همواره به حزب عدالت و توسعه، قبل از آن به حزب رفاه و قبل از آن نیز به حزب فضیلت رای داده و می دهند. آنالیزهای صورت گرفته نشان می دهد که در منطقه ۲ میلیون کرد محافظه کار و دیندار طرفدار حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۷ ژوئن به حزب دموکراتیک خلق ها گرایش پیدا کرده بودند. ولی این تعداد در انتخابات ۱ نوامبر به ۱ میلیون کاهش پیدا کرد در رفراندوم ۱۶ آوریل بخش دیگری از این آراء نیز ریزش کرده است. تنها عامل این مسئله نیز سیاست های اشتباه پ.ک.ک در منطقه است. در جامعه یک نظرسنجی برگزار کنید. ملت کرد با اکثریت بسیار بالایی این سیاست ها را اشتباه خواهند خواند. ولی تسلیم رجب طیب اردوغان هم نمی شوند. پ.ک.ک اشتباه کرده است، خندق، جنگ داخلی، درگیری، خشونت، ترور اشتباه است.
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی