سایز متن   /

دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان گفت آمریکا در خصوص مسئله سوریه، عراق و مبارزه با پ‌ک‌ک، با آنکارا همکاری نزدیکی خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز نقل از منابع آگاه در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، اعلام کرد آمریکا درباره مسئله سوریه، عراق و مبارزه با پ‌ک‌ک با ترکیه همکاری نزدیکی خواهد داشت.

به گفته این منابع، ترامپ به اردوغان گفته است: «من برای دوستی‌مان ارزش قائلم و ما کارهای مهم زیادی داریم که به با یکدیگر انجام دهیم.»

پیشتر کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ در تماس تلفنی با اردوغان، از وی به خاطر حمایت از حمله موشکی آمریکا به سوریه تشکر کرد. وی همچنین پیروزی رئیس جمهور ترکیه در همه‌پرسی قانون اساسی در این کشور را به وی تبریک گفت.

وعده دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به همکاری با ترکیه در زمینه مبارزه با پ.ک.ک در شرایطی است که سیاست دوگانه آمریکا در قبال تروریسم و کمک های تسلیحاتی آمریکا به پ.ک.ک و سازمان های شبه نظامی وابسته به این گروه خشم آنکارا را در پی داشته است.
مقامات ترکیه می گویند: پذیرفته نیست تحت پوشش مبارزه با داعش، سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار شاخه پ.ک.ک در سوریه که خود یک گروه تروریستی است، قرار گیرد. مطبوعات ترکیه نیز دولت آمریکا را به رفتار فریبکارانه متهم می کنند که از یک سو پ.ک.ک را در فهرست سازمان های تروریستی واشنگتن قرار داده است و از سوی دیگر سلاح نظامی در اختیار این گروه قرار می دهد.

بینالی ایلدریم نخست وزیر ترکیه در آستانه مراسم تحلیف دونالد ترامپ گفت: دولت اوباما مسئول ارسال سلاح به شاخه پ.ک.ک در سوریه است و ما امیدواریم دولت جدید آمریکا به ریاست دونالد ترامپ اجازه ندهد که همکاری استراتژیک ما بواسطه حمایت واشنگتن از گروه های تروریستی خدشه دار شود.

روزنامه استار چاپ ترکیه ۱۹ آذر ماه نوشت: آمریکا مقادیر زیادی از موشک های پیشرفته از جمله موشک دوش – پرتاب و زمین به هوای استینگر را به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه تحویل داده است که آنها نیز تعدادی از این موشک ها را به اعضای مسلح پ.ک.ک در کوهستان قندیل واقع در شمال عراق رسانده اند.

این روزنامه ی ترکیه ای افزود: موشک زمین به هوای استینگر قابلیت هدفگیری هواپیما ها را دارد و در ماه می سال جاری اعضای مسلح پ.ک.ک بوسیله همین موشک یک بالگرد نظامی ترکیه را ساقط کردند.

همچنین گروه موسوم به ناظر حقوق بشر سوریه روز ۲۹ آبان اعلام کرد : ده ها کامیون حامل سلاح و خودروهای زرهی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای حمایت از شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه به حومه رقه و استان حسکه رسیدند. این کمک ها شامل سلاح، مهمات و خودروهای زرهی است که از طریق شهر قامشلی به حومه رقه منتقل و به نیروهای کُرد تحویل داده شده است.

پایگاه خبری کُردی Basnuce نیز اخیراً اعلام کرد : آمریکا در شهر کوبانی و منطقه نفت خیزِ الرمیلان در شمال سوریه که هر دو تحت کنترل پ.ک.ک هستند پایگاه نظامی و باند فرودگاه ایجاد کرده است .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی