سایز متن   /

همه پرسی اصلاحات قانون اساسی ترکیه در قالب رای «آری» یعنی رای موافق به تغییرات ۱۸ ماده قانون اساسی ترکیه و رای «نه» یعنی رای مخالف به این تغییرات برگزار شد و  در یک رقابت نزدیک ۵۱ درصد رای دهندگان به تغییر قانون اساسی و نظام سیاسی این کشور رای مثبت دادند.

به گزارش تابناک، این رفراندوم که تعیین کننده سرنوشت مردم ترکیه و تغییر نظام پارلمانی به ریاست جمهوری و در نهایت واگذاری قدرت به «اردوغان» بود، به پایان رسید و نتایج آن از سوی شورای عالی انتخابات اعلام شد که نتایج زیر به شرح ذیل است:

میزان مشارکت: ۸۶ درصد

آرای مثبت : ۵۱ درصد ، آرای منفی : ۴۹ درصد

با رای نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی تبدیل شده و اختیارات رئیس‌جمهور به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

 رجب طیب اردوغان در تماس با «بینالی یلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه، ضمن اعلام پیروزی خود،؛ از مردم ترکیه به خاطر آمدن در پای صندوق رأی و نشان دادن اراده خود، تشکر کرد.
رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با ارسال پیام‌هایی به روسای احزاب عدالت و توسعه، جنبش ملی‌گرایی و اتحاد بزرگف رأی «آری» اکثریت مردم ترکیه به تغییر قانون اساسی ترکیه را تبریک گفت.
به گفته تحلیل گران این نظام نو قرینه ی دیگری در جهان مدرن ندارد. این نظام، قوای مقننه و قضائیه را تضعیف می کند و در برابر قدرت قوه ی مجریه را افزایش می دهد که در اختیار یک شخص قرار می گیرد. این شخص کسی جز اردوغان نیست که از سال ۲۰۰۳، ابتدا در مقام نخست وزیر و پس از آن رئیس جمهور در قدرت بوده است.

قانون اساسی جدید از سال ۲۰۱۹ اجرایی می‌شود و با توجه به در نظر گرفتن دو دوره پنج ساله برای رئیس جمهور، راه را برای ادامه حکومت «رجب طیب اردوغان» بر ترکیه تا سال ۲۰۲۹، باز می‌کند.

بنابراین با پیروزی در این رفراندوم، آقای اردوغان می تواند بلافاصله و بدون هیچ مانعی، همچنان به رهبری حزب عدالت و توسعه ـ که خود آن را در سال ۲۰۰۳ بنیان گذاشت ـ تقویت کرد و آن را به تدریج تبدیل به حزبی قدرتمند در ترکیه ساخت، ادامه دهد. این به معنی آن است که از این پس، دیگر نیاز نیست که رئیس جمهور ترکیه و رئیس دولت این کشور، عضو یک حزب سیاسی باشد و می تواند کاملا بی طرف باشد.

اختیارات وسیعی که در این تغییرات مد نظر قرار گرفته و قرار است در طی زمان به تدریج عملیاتی شود. بعد از انتخابات ملی آینده که قرار است در سال ۲۰۱۹ برگزار شود، مقام نخست وزیری در ترکیه به کلی بر خواهد افتاد و رئیس جمهور این کشور همه اختیارات اجرایی نخست وزیر و علاوه بر آن بسیاری از اختیارات ادارات و نهادهای اجرایی دیگر را در دست خواهد گرفت. از جمله این اختیارات: انتصاب ۱۲ تن از ۱۵ قاضی دادگاه قانون اساسی، تعیین و تدوین بودجه دولت و تصمیم گیری در مورد اعضای شورای امنیت ملی ترکیه، که یکی از نهادهای اصلی و مهم تصمیم سازی در ترکیه است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی