سایز متن   /

بارزانی
بعد از اینکه نمایندگان کرد جلسه پارلمان عراق را به دلیل مخالفت پارلمان عراق با برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در کرکوک تحریم کردند، پارلمان جلسه روز یکشنبه را به امروز (دوشنبه) موکول کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، محمد الصهیود، نماینده ائتلاف ملی شیعیان عراق در پارلمان اعلام کرد که سلیم الجبوری، رئیس پارلمان جلسه روز یکشنبه را به امروز موکول کرد.

وی گفت: دلیل به تأخیر افتادن جلسه به حد نصاب نرسیدن قانونی برای برگزاری آن بعد از تحریم جلسه از سوی نمایندگان کرد بود.

قرار بود جلسه روز یکشنبه به احضار عدیله محمود، وزیر بهداشت درباره اتهامات فساد نیز اختصاص داده شود.

تعداد نمایندگان کرد در پارلمان عراق ۶۲ تن است.

از سوی دیگر محسن السعدون، عضو ائتلاف کردستان اعلام کرد که نمایندگان کرد در اعتراض به اقدام پارلمان درباره پایین آوردن پرچم اقلیم کردستان در استان کرکوک جلسه پارلمان را تحریم کردند.

السعدون گفت: فراکسیون‌های کرد امروز برای ادامه تحریم جلسات پارلمان یا حضور در این جلسات نشستی را برگزار می‌کنند.

پارلمان عراق روز شنبه در جلسه خود به نفع پایین آوردن پرچم اقلیم کردستان عراق در استان کرکوک رأی داد.

ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق بر حل و فصل اوضاع در استان کرکوک و مناطق مورد مناقشه در استان‌های نینوا، صلاح الدین و دیالی تأکید دارد.

قرار بود تا پایان سال ۲۰۰۷ مراحل اجرای این ماده پایان یابد اما مشکلات امنیتی و سیاسی مانع از اجرای آن شد.

نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق کنترل کرکوک به جز جنوب غرب آن را که تحت سیطره داعش است، در دست دارند.

روز یکشنبه حزب اتحادیه دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی در نشست مشترک خود تأکید کردند که برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در کرکوک قانونی است.

آن‌ها همچنین با تشکیل کمیته‌ای برای مشخص کردن مکانیسم و موعد برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان توافق کردند.

همچنین نجم الدین کریم، استاندار کرکوک تأکید کرد که رأی مثبت پارلمان عراق به پایین آوردن پرچم اقلیم کردستان در کرکوک غیرقانونی است و این استان ملزم به اجرای آن نیست.

وی گفت: ضوابطی وجود دارد که باید قبل از رأی‌گیری اجرا شود از جمله ارجاع طرح به کمیته‌های متخصص و بعد بررسی آن در دو جلسه. بیشتر فراکسیون‌های کرد از جلسه پارلمان عقب‌نشینی کرده بودند و این اقدام پارلمان عراق مخالف قانون اساسی است.

این در حالی است که تعدادی از ترکمان‌های شهر کرکوک در اعتراض به برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان بر فراز برخی نهادها تظاهرات کردند.

آن‌ها با بالا بردن پرچم ویژه ترکمان‌ها خواهان پایین آوردن پرچم اقلیم کردستان شده بودند. نمایندگان ترکمان‌ها از دولت عراق خواستند تا تنها پرچم کشور عراق بر فراز نهادهای این شهر باشد.

استان نفت‌خیز کرکوک جزو اقلیم کردستان عراق نیست اما پیشمرگ‌ها کنترل آن را در دست دارند و بیشتر مسئولان اداری این استان از کردها هستند. کردها از چند سال پیش تلاش می‌کنند تا این استان را به اقلیم کردستان ملحق کنند.

از سوی دیگر عرفات کرم، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان گفت: فراکسیون‌های کرد با سلیم جبوری توافق کرده‌اند تا ریاست پارلمان ظرف یک هفته مشکل استان کرکوک را حل کند.

وی گفت: رئیس پارلمان برای عذرخواهی و ابراز تأسف از اشتباهی که درباره تبدیل مساله برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در استان کرکوک به ماده قانونی رخ داده، به مقر این ائتلاف آمد. وی به ما وعده داد که در جلسه فردای پارلمان پیشنهادی را برای حل مسالمت‌آمیز این مساله ارائه دهد. گروه‌های کرد با الجبوری برای حضور در جلسه روز دوشنبه پارلمان و پایان تحریم جلسات به توافق رسیدند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی