سایز متن   /

یکی از رهبران حزب دمکرات کردستان عراق موسوم به پارتی، با اشارە بە اینکە جنگ دوساله با داعش، فرصت اعلام استقلال اقلیم کردستان را از کُردها گرفت، تاکید کرد کە هر گاە شرایط مناسب باشد از عراق جدا می‌شوند.
به گزارش کوردپاریز ؛ عبدالسلام برواری در گفتگو با خبرگزاری «الغدپرس» با بیان اینکه تأسیس کشور کُرد، حق قانونی کُردها است، گفت: تعدادی از کشورها از جدایی اقلیم کردستان از عراق حمایت می‌کنند.
برواری تاکید کرد، رهبران کُرد هرگاه به این باور برسند که شرایط برای اعلام تأسیس کشور کُرد مناسب است و پیامدها و حوادث آینده مربوط به این اقدام هرچه که باشد، آن را اعلام خواهند کرد.
وی بدون اشاره به فساد فراگیر در سیستم سیاسی و اقتصادی حکومت اقلیم کردستان و ناکارآمدی حزب متبوعش در ساماندهی اوضاع سیاسی و بویژه اقتصادی اقلیم کردستان عراق با نوعی فرافکنی مدعی شد : جنگ دوساله با داعش فرصت اعلام استقلال اقلیم کردستان را از کُردها گرفت.
برواری در خصوص تفاهم با کشورهای منطقه و جهان در مورد تأسیس کشور کُرد، افزود: تمامی کشورهای جهان ازجمله آمریکا و کشورهای منطقه بر پایبندی خود به قوانین سازمان ملل متحد در خصوص حفظ وحدت در عراق تاکید می‌کنند، با این‌حال سیاست‌ها بر این اظهارات و تأکیدات مبتنی نیست؛ چراکه نشانه‌های مهمی در این خصوص ازجمله برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در استانبول و نشانه‌هایی از برافراشتن این پرچم در خلال دیدار اخیر رئیس‌جمهوری فرانسه از اربیل و طی حضور مسعود بارزانی در کنفرانس اخیر مونیخ پدیدار شده است.
وی با بیان اینکه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در نشست‌های مختلف با ائتلاف‌های شیعه به شکست تلاش‌ها برای همزیستی برادرانه بین کُردها و شیعیان اشاره‌کرده، افزود: بارزانی برای این ائتلاف‌ها از امکان همزیستی مسالمت‌آمیز به‌عنوان دو کشور همسایه نیز سخن گفته است.
برواری همچنین گفت: رهبران کُرد هرگز اجازه نخواهند داد که روابطشان با بغداد به درگیری بینجامد و کشور کُرد با توسل به زور تأسیس شود؛ چراکه کُردها و بغداد در آینده قرار است به‌عنوان دو همسایه که تاریخ و منافع مشترک، آنان را به هم پیوند می‌دهد، در کنار هم قرار گیرند.
وی در خصوص مواضع احزاب کردستانی در برابر موضوع استقلال اقلیم کردستان از عراق، گفت: تمامی احزاب کردستانی در مورد این مسئله که کدامشان اشتیاق بیشتری به استقلال اقلیم دارند، با همدیگر رقابت می‌کنند و هیچ‌یک از آن‌ها جرئت ندارند آشکارا با استقلال اقلیم کردستان مخالفت کنند و آنچه اکنون بین احزاب کردستانی به‌ویژه در سلیمانیه روی می‌دهد، نوعی کشمکش بر اساس عقلانیت عشایری است که در پشت آن دست‌های کشورهای منطقه ازجمله ایران قرار دارد.
عضو حزب دمکرات کردستان در خصوص رابطه رهبران جنبش تغییر (گوران) و اتحادیه میهنی کردستان با نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق گفت: این رابطه با فشارهای ایران باهدف دستیابی این دو حزب کردستانی به امتیازات سیاسی صورت می‌گیرد که کُردها با آن مخالف‌اند.
برواری در خصوص امکان ائتلاف بین حزب دمکرات کردستان با حزب الدعوه به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گفت: نخبگان سیاسی حاکم بر عراق به اصل توافق و شراکت در این کشور ضربه زده‌اند، بااین‌حال اکنون ۱۰ سال است که گفتگوهایی با این نخبگان سیاسی برای تفهیم فدرالیسم در عراق و وحدت و یکپارچگی در این کشور جریان دارد.
وی افزود: همکاری و هماهنگی بین بغداد – اربیل اکنون منحصر به بخش نظامی در جنگ با داعش است و این درحالی‌که است که عبادی همچنان حقوق کارکنان اقلیم کردستان را قطع کرده و به درخواست‌های برخی از وزرای کابینه خود در خصوص قطع دارو در اقلیم به‌رغم حضور تعداد بسیار زیادی از آوارگان گوش فرا می‌دهد.
برورای با اشاره به اینکه «ما احساس می‌کنیم که بغداد تصمیم گرفته است از اصول اساسی که در سال ۲۰۰۳ یعنی فدرالیسم در عراق و حاکمیت اکثریت در این کشور است و بر سر آن توافق شده، صرف‌نظر کند، افزود: این اقدام موجب می‌شود که طرف‌هایی در بین کردها، اهل سنت و ترکمان‌ها در عراق همانند مزدورانی در نظام‌های دیگر فعالیت کنند.»
شرایط و مشکلات حاکم در اقلیم کردستان بیش از آن که تحت تاثیر عوامل بیرونی باشد، متاثر از شرایط داخلی آن است ولیکن سران حزب دمکرات کردستان عراق از دیر باز ضمن فرافکنی مشکلات خود تلاش کرده اند تا با ارتباط از نوع وابستگی با قدرتهای بین المللی و منطقه ای از چتر حمایتی آنها برای نیل به اهداف خود استفاده کنند .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی