سایز متن   /

روزنامه ایران چاپ تهران در مطلبی نوشت: شهر الباب در شمال سوریه برای دولت مرکزی سوریه، ترکیه، کردهای سوریه، کردهای پ.ک.ک و دیگر گروه‌های مخالف ترکیه به لحاظ موقعیت استراتژیکی که دارد، حائز اهمیت است و بازیگران بسیاری برای دستیابی به‌موقعیت این شهر در جدال به سر می‌برند. ترکیه برای اینکه مرزهای خود را تأمین کرده و مخالفان خود را در شمال و جنوب ترکیه مورد هدف قرار دهد، عملیات سپر فرات را طراحی کرد.

در واقع جلوگیری از پیش‌روی نیروهای کرد وجه سلبی این عملیات را تشکیل می‌دهد، تقویت ارتش آزاد سوریه (به‌عنوان یکی از طرف‌های درگیر که از سیاست ترکیه و عربستان حمایت می‌کند) و نیز حضور یافتن مستقیم در مذاکرات احتمالی برای دستیابی به صلحی جامع، وجوه ایجابی این حمله را تشکیل می‌دهد.به نظر می‌رسد بازگرداندن ارتش آزاد سوریه به سطح اول معادلات در شمال این کشور، از اهداف ایجابی عملیات سپر فرات باشد؛ همچنین تلاش ترکیه برای ایجاد منطقه امن در این منطقه نیز یکی دیگر از اهداف برجسته مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه است.
این عملیات تا حدودی پیشروی‌هایی داشته و موجب نگرانی‌هایی برای سوری‌ها شده‌است. از همین رو گروه‌های کردی، از دمشق خواسته‌اند، حمایتشان کند. اما دولت سوریه هنوز تصمیم قطعی اتخاذ نکرده است و به همین دلیل آنکارا بشدت نگران شده و تلاش می‌کند، اجازه ندهد این گروه‌ها امنیت دولت ترکیه را به خطر اندازند.
ترکیه بر آن است، دمشق، تهران و مسکو را با طرح پیشنهادی خود همراه کند و به نظر می‌رسد تا حدودی هم موفق شده و از همین رو توانسته در نشست آستانه حضور یابد. دولت ترکیه همچنین مطلع است، در پیاده‌سازی این طرح امریکا و اسرائیل و عربستان نقش مهمی ایفا می‌کنند. هر چند هیچ کدام از آنها، هنوز موضع مشخصی اتخاذ نکرده‌اند. اما به نظر می‌رسد در پشت پرده تمایلاتی به حمایت از کردهای سوریه و ترکیه (پ.ک.ک و پ.ی.د) را در سر داشته باشند.
شهر الباب برای سوریه نیز حائز اهمیت خاصی است. دولت مرکزی سوریه (بشار اسد)، تمایل ندارد تا به ترکیه در سرزمین خودش که تحت اشغال جریان‌های داخلی خودش قرار دارد، اجازه جولان دهد و این بر پیچیدگی شمال سوریه و بالاخص شهر الباب افزوده و حتی می‌تواند آتش بس نسبی که در واقع بعد از نشست آستانه تا حدودی در قبال بحران سوریه بین جریان‌های نظامی و سیاسی حاکم در سوریه (حکومت بشار اسد) به وجود آمده را تحت‌الشعاع قرار دهد.داعش نیز تلاش دارد موقعیت خود را در الباب حفظ کند.
بنابراین دولت اسد، ترکیه و گروه‌های مخالف و حتی داعش تلاش دارند با مقاصد و اهدافی در صحنه عملیات به صورت میدانی حضور داشته و بر این اساس باید این مسأله تا حد امکان موضوع گفت‌و‌گوی دولت بشار اسد، دولت ترکیه و ارتش آزاد قرار گیرد تا در یک جبهه مشترک که مقابله با داعش است، اتفاق بیفتد. به همین دلیل اگر اتفاق نظر در مقابله با تروریسم بالاخص مقابله با داعش به صورت صحیح اتفاق بیفتد می‌توان این اتفاق را گام مهمی در مقابله با تروریسم و قلع و قمع نیروهای داعش دانست تا بر این اساس مناطق بیشتری در این عملیات آزاد شود؛ در غیر این صورت ما شاهد کشتار بیشتر غیر نظامیان در این منطقه خواهیم بود.بر این اساس دولت مرکزی و ارتش سوریه به دلیل ادعای حاکمیت در منطقه الباب، باید همکاری‌هایش را با دولت همسایه مخصوصاً ترکیه بیشتر کرده و همچنین امتیازاتی را به ارتش آزاد سوریه بدهد تا ضمن حفظ تمامیت ارضی سوریه، مسیر اعمال حاکمیت بشار اسد در شمال کشورش هموار شود.
در یک جمع‌بندی می‌توان تأکید کرد: چنانچه هدف اصلی در شهر الباب، با محوریت مبارزه با داعش و به رسمیت شناختن گروه‌ها و منافعشان از جانب اسد و ترکیه و گروه‌های مخالف پیگیری شود، می‌توان امیدوار بود تا شرایط گفت‌و‌گو تقویت شود. این مسأله می‌تواند به نفع دولت اسد باشد. ترکیه هم در این میان می‌تواند اطمینان خاطر داشته باشد مخالفان پ.ک.ک و حزب کارگران را با حمایت دولت اسد کنترل نماید و در پیاده‌سازی طرح سپر فرات موفق عمل کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی