سایز متن   /

همزمان با فرا رسیدن سال جدید، جنگ سوریه نیز وارد حساس ترین مراحل سیاسی می شود. ترکیه در عرض یک هفته شاهد دو حمله انتحاری بود در حالی که مقامات در حال مذاکره برای توافقی جهت تخلیه غیرنظامیان از شرق حلب بودند. همزمان با ورود بحران سوریه به یک مرحله جدید، پ ک ک که در سراسر جنوب شرقی تلفات سنگینی داده است، هدف قرار دادن شهرهای غربی ترکیه را آغاز کرده است.عاملان انتحاری که در شمال سوریه آموزش دیده بودند ۴۴ نفر را در استانبول و ۱۴ نفر را در قیصریه کشتند.

هدف پ ک ک ایجاد گرایشات خشونت آمیز علیه کردهای ساکن در مناطق ترک نشین ترکیه (مناطق غربی) است. پ ک ک معتقد است خشونت های قومی در جامعه ترکیه می تواند حل مشکلات برای مقامات ترکیه را سخت و کار آنها را آسان نماید. به هر حال، آنها می خواهند جبهه متحد مردمی ۱۵ ژوئیه علیه خود مردم برگردد. تعدادی حملات علیه دفاتر استانی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، شاخه سیاسی پ ک ک، نمونه ای از این موراد است که جای تامل دارد. همزمان، حملات انتحاری سبب خشم عمومی علیه تروریست ها شد.

بین ژوئیه ۲۰۱۵ و دسامبر ۲۰۱۶ پ ک ک ۸۰ عملیات انتحاری انجام داده و سبب مرگ ۲۶۵ نفر و زخمی شدن ۱۴۶۰ نفر شده است.

مردم با دیدن عملیات انتحاری از تروریسم بیشتر بیزار می شوند و این می تواند به ایدئولوژی های رادیکال منجر شود. اگر مردم جستجو برای یافتن دشمن زندگی واقعی را شروع کنند در این صورت احساسات مشترک را نمی توان کنترل کرد. رجب طیب اردوغان در این راستا خواهان بسیج ملی شد. ما نیازمند صلح و آرامش اجتماعی هستیم و بایستی بدانیم تروریست ها چه می خواهند و این فرصت را به آنها ندهیم. لازم است همه مردم با هم متحد شوند .

وقتی پ ک ک در ژوئیه ۲۰۱۵ خشونت را بار دیگر آغاز کرد، هدفش ایجاد اتصال بین بخش های تحت کنترل ی.پ.گ. در شمال سوریه بود. کودتای نافرجام و عملیات سپر فرات آرزوهای آن را بر باد داد. اکنون پ ک ک با ناامیدی می خواهد ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا از سوریه عقب نشینی کند تا بتواند کانتون ها (جزیره، کوبانی، عفرین) را به هم متصل نماید. همزمان، می خواهد ترکیه تماشاگر مذاکرات بین المللی در مورد سوریه و عراق باشد.

این محاسبات پ ک ک اشتباه است. ترکیه با عملیات انتحاری تسلیم نمی شود. پ ک ک با این عملیات نه تنها ترکیه را تضعیف نمی کند بلکه باعث می شود مردم از حزب حاکم و رئیس جمهور حمایت کنند.

پ ک ک سبب شد تا ه.د.پ. به حاشیه رانده شود و حزب حرکت ملی با حزب عدالت و توسعه اعلام همبستگی نماید. حتی مخالفت حزب جمهوریخواه خلق نیز نتیجه نداد. حملات انتحاری پ ک ک فقط به منافع آن در سوریه ضربه زد. با ورود جنگ داخلی سوریه به مرحله ای جدید، جنگجویان پ ک ک پیش شرط لازم برای ورود زمینی ترکیه علیه داعش، عفرین، تل ابیض و شنگال را فراهم می کنند. اظهارات اخیر بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه را باید مورد توجه قرار داد مبنی بر این که “ما با عملیات سپر فرات به تهدید داعش پایان می دهیم و در مرزهای جنوبی نیز کاری مشابه انجام خواهیم داد.همان افرادی که پ ک ک را انقلابی تصور می کردند باید بدانند همانند این تروریست ها در خواب هستند.

منبع: dailysabah
نویسنده: برهان الدین دوران
برگردان به فارسی: شهاب الدین گازرانی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی