سایز متن   /

بازهای آزادی کردستان موسوم به “تاک” یکی زیر شاخه های پ ک ک است تا تلفات غیرنظامیان را بالا ببرد و محکومیت بین المللی را نسبت به خود منحرف کند. از سال ۲۰۱۴ تاکنون، گروههای جبهه ای وابسته به پ ک ک روز به روز بر تعداد حملات تروریستی خود افزوده اند و غیرنظامیان را در ترکیه هدف قرار داده اند.

پ ک ک پس از دستگیری عبدالله اوجالان در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ گفتمان خود را تغییر داد و تصمیم گرفت برای مسیر محکومیت های بین المللی علیه خود را منحرف کند، چندین شاخه جبهه ای ایجاد کند. از سال ۲۰۰۴، تاک یکی از مهم ترین سازمان های وابسته به پ ک ک بوده است که حملات تروریستی را در شهرهای بزرگ و مناطق توریستی انجام داده و غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را هدف قرار داده است.

شاخه نظامی پ.ک.ک موسوم به HPG و دیگر شاخه های پ ک ک نیز در بعضی از حملات با تاک همکاری کرده اند و رابطه سازمانی را مشخص کرده اند. اتحادیه اروپا تاک را سازمانی جدای از پ ک ک می داند اما آمریکا آن را شاخه ای از پ ک ک تلقی می کند. بعضی از حملات صورت گرفته توسط تاک به شرح زیر می باشد:

روز ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۵ با انفجار بمب در منطقه کوشاداسی استان آیدین یک منطقه ساحلی ۵ نفر را کشت و ۲۰ نفر را زخمی کرد. دو توریست در بین کشته ها بودند.

روز ۵ آوریل ۲۰۰۶ به دفتر نمایندگی حزب عدالت و توسعه در استانبول حمله کردند.

روز ۲۸ آوریل ۲۰۰۶ در منطقه مارماریس استان موغلا در غرب ترکیه به یک هتل حمله کرد و دو نفر را کشت.

روز ۲۸ اوت ۲۰۰۶ در حمله به آنتالیا ۴ نفر را کشت و تعداد زیادی را زخمی کرد.

روز ۲۲ مه ۲۰۰۷ با حمله انتحاری در بازار آنافارتالار آنکارا ۹ نفر از جمله یک پاکستانی را کشت و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کرد.

روز ۳ ژانویه ۲۰۰۸ با بمب دانش آموزان را در دیاربکر کشت. هفت نفر دیگر از جمله ۶ کودک نیز هنگام عبور نظامیان و انفجار بمب کشته شدند.

روز ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۸ دو بمب جدا کار گذاشت و ۱۸ نفر از جمله ۵ کودک را در منطقه گونگورن استانبول کشت و بیش از ۱۵۰ نفر را زخمی کرد.

روز ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۰ با انفجار اتوبوس نظامیان در منطقه هالکالی استانبول ۴ سرباز و یک غیرنظامی را کشت.

روز ۳۱ اکتبر ۲۰۱۰ با حمله انتحاری در میدان تاکسیم استانبول ۳۲ نفر از جمله ۱۵ پلیس و ۱۷ غیرنظامی را کشت.

روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ با بمب در آنکارا ۳ نفر را کشت و ۳۴ نفر را زخمی کرد.

روز ۷ اوت ۲۰۱۲ در منطقه فوجای ازمیر به خودروی سربازان حمله کرد و ۲ سرباز و ۲۵ غیرنظامی را کشت و تعدادی را نیز زخمی کرد.

روز ۱۱ اوت ۲۰۱۱ به منطقه توریستی آنتالیا حمله کرد و ۶ توریست را زخمی کرد.

روز ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵ در حمله با فرودگاه سابیحه گوکچن استانبول یک نفر را کشت.

روز ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ با بمب علیه خودروی نظامیان در آنکارا ۲۹ نفر را کشت و ۸۱ نفر را زخمی کرد. تاک دو روز بعد مسئولیت آن را بر عهده گرفت تا پ ک ک و ی.پ.گ. را تبرئه کند.

روز ۱۳ مارس ۲۰۱۶ با بمب در یک مکان شلوغ آنکارا ۳۵ نفر از جمله زنان و کودکان را کشت و بیش از ۱۲۵ نفر را زخمی کرد.

روز ۲۷ اوریل ۲۰۱۶ با حمله انتحاری به مسجد بزرگ و تاریخی بورسا یک نفر را کشت و ۱۳ نفر را زخمی کرد.

روز ۷ ژوئن ۲۰۱۶ در وزنیجیلر استانبول با بمب به خودروی پلیس حمله کرد ۱۱ نفر از جمله ۷ افسر پلیس را کشت. ۳۶ نفر نیز زخمی شدند.

روز ۴ نوامبر ۲۰۱۶ با بمب به ساختمان پلیس در دیاربکر در ساعات شلوغ صبح حمله کرد و ۱۱ نفر را کشت و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کرد.

روز ۲۴ نوامبر ۲۰۱۶ با خودروی بمبگذاری شده در یک پارکینگ استانداری آدانا دو نفر را کشت و ۳۳ نفر را زخمی کرد.

روز ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ با منفجر کردن بمب در بشیکتاش استانبول ۴۴ نفر را کشت و دهها نفر را نیز زخمی کرد.

پ ک ک با پنهان شدن در پشت مفاهیمی مانند دموکراسی و صلح از شبکه های اجتماعی و هواداران سیاسی استفاده کرده است. اکنون این گونه فکر می کنیم که روند صلح در ترکیه شیوه ای برای ایجاد پشتیبانی تدارکاتی، جذب اعضای جدید و انبار کردن سلاح و مهمات در مراکز شهری بود.

علی رغم تغییرات در باصطلاح گفتمان این سازمان، رویای ایجاد دولت مستقل را رها نکرده است و در دوره جمیل باییک و مراد کاراییلان شرایط تغییر نکرده است. پ ک ک تلاش می کند حمایت بین المللی جذب کند و این احساس را ایجاد کند که همراه ائتلاف بین المللی علیه داعش در سوریه می جنگد. طی این دوره، شاخه های مسلح پ ک ک بارها تغییرنام داده اند. این سازمان با بکارگیری شاخه های مختلف وابسته به خود همچون: تاک به حملات مرگبار خود ادامه می دهد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی